Wednesday , April 24 2024

Trenuri electrice noi vor circula, în doi ani, pe rutele Suceava – București și Suceava – Cluj

Autoritatea pentru Reformă Feroviară (structură înființată în cadrul Ministerul Transporturilor și Infrastructurii) a desemnat oferta câștigătoare a licitației pentru achiziția a 37 de trenuri electrice noi (20 provenind din contractul de bază și 17 din activarea opțiunii suplimentare) pentru transportul de călători. Acestea vor circula inclusiv pe rutele București Nord – Suceava și Cluj – Suceava – Iași. Deliberarea a avut loc la data de 2 noiembrie, încă așteptându-se încheierea termenului de contestații pentru a se putea atribui licitația și încheia contactul.

Mai exact, noile trenuri ale României urmează să fie utilizate pe rutele electrificate majore ale rețelei feroviare, urmărindu-se o deservire echilibrată a teritoriului și anume pe rutele: București Nord – Constanța; București Nord – Brașov – Arad – Timișoara; București Nord – Brașov – Cluj; Brașov – Deda – Cluj; București Nord – Brașov; București Nord – Iași; București Nord – Suceava; București Nord – Galați; București Nord – Craiova – Târgu Jiu – Petroșani – Simeria; București Nord – Craiova – Timișoara – Arad; Cluj – Timișoara; Cluj – Suceava – Iași. Câștigătorul licitației este compania Alstom Feroviaria S.p.A. (parte a grupului european Alstom).

Programul de livrare al trenurilor va fi între 20 și 24 de luni, ofertele prezentate cu un program peste acest termen fiind neconforme. Oferta financiară a societății Alstom Feroviaria S.p.A. a fost de 1,309 miliarde de lei fără TVA (pentru 20 de rame – n.r.), contractul de achiziție publică urmând a fi încheiat și semnat de ambele părți la finalul perioadei legale de contestații. Aici este însă o problemă deoarece licitația a fost organizată în primăvara anului trecut și de atunci au fost mai multe contestații soluționate la CNSC și Curtea de Apel București, procedura de achiziție fiind destul de spinoasă. Prin urmare probabilitatea ca un contract în acest sens să se încheie rapid este încă sub semnul întrebării. Finanțarea proiectului este asigurată din Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM) și bugetul de stat, iar valoarea estimată este cuprinsă în intervalul: 1,311 miliarde de lei – 3,714 miliarde de lei (fără TVA) – (contravaloarea a 20 rame electrice inter-regionale RE-IR și mentenanța lor asigurată pe 15 ani, cu posibilitatea dublării cantității și perioadei de mentenanță).

Autoritatea de Reformă Feroviară – structură specializată aflată în subordinea MTI – are ca obiect de activitate implementarea reformei în sectorul feroviar, conform Master Planului General de Transport, care este orientată pe câteva direcții majore, cum ar fi: restructurarea rețelei de transport feroviar, atribuirea contractelor de servicii publice către operatorii de transport feroviar, introducerea indicatorilor de performanță care să stea la baza monitorizării contractelor de servicii publice legal încheiate, introducerea unor programe de eficientizare a activităților desfășurate în sectorul de transport feroviar, precum și achiziționarea de material rulant care se va preda, în condițiile legii, operatorilor de transport public feroviar de călători.

Cele 37 trenuri vor fi primele trenuri electrice cumpărate de România, alăturându-se celor trei trenuri electrice Hyperion produse în țară, la Craiova și achiziționate de operatorul privat Softrans. Trenurile electrice au o capacitate de transport de peste 300 persoane/tren, la o viteză maximă de circulație de 160 km/h. Pentru asigurarea calității vehiculelor, trenurile sunt cumpărate cu servicii de reparații incluse, pe minimum 15 ani. (D.P.)

 

Vezi si

Grav accident pe E85, la Pătrăuți. Două persoane au fost rănite

Marți seara, în jurul orei 21.00, pe E 85, în localitatea Pătrăuți, a avut loc …