Friday , February 3 2023

TPL va primi în concesiune serviciul public de transport de călători în localitățile dimprejurul Sucevei

Primarul Ion Lungu a anunțat că serviciul de transport public pentru localitățile dimprejurul Sucevei va fi primul proiect al Zonei Urbane Funcționale Suceava. Joi dimineața – după cum a precizat edilul în declarația de presă susținută online miercuri, 15 decembrie – vor avea loc discuții privind delegarea gestiunii serviciului de transport public la care vor fi prezenți reprezentanții firmei de consultanță și ai primăriilor care fac parte din Zona Urbană Funcțională. „Vom discuta scenarii de dezvoltare din punct de vedere tehnico-economic și va veni specialistul de la București care realizează documentația și se va stabili, de fiecare localitate, numărul de autobuze, numărul de stații de încărcare, stații de transport public”, a spus primarul Sucevei. El a subliniat că dorește să grăbească elaborarea acestui proiect care să poată fi depus la finanțare europeană prin Programul Național de Redresare și Reziliență sau prin Programul Operațional Regional.

Din ZUF fac parte comunele Adâncata, Bosanci, Ipotești, Mitocu Dragomirnei, Moara, Pătrăuți și Şcheia, precum și orașul Salcea. Cât privește delegarea gestiunii serviciului de transport public, primarul nu a fost foarte explicit, însă este de presupus că edilul s-a referit la cel din preajma Sucevei, nu cel actual din interiorul orașului deoarece nu ar avea sens să aibă în vedere cel din Suceava și să discute cu primarii localităților membre ale ZUF.

Potrivit Legii nr. 92/2007 a serviciilor de transport public local în cazul gestiunii directe, autoritățile administrației publice locale își asumă nemijlocit prestarea serviciului de transport public local și toate sarcinile și responsabilitățile privind organizarea, coordonarea, exploatarea, finanțarea și controlul funcționării serviciului de transport public local, precum și administrarea sistemului de utilități publice aferente iar operatorii de transport rutier prin care se realizează gestiunea directă sunt structuri proprii ale autorităților administrației publice locale. Cum este puțin probabil să dorească primăriile să aibă un serviciu de transport pe care să îl gestioneze direct – este nevoie de o hotărâre de Consiliu Local sau a asociației de dezvoltare intercomunitară – s-a intuit destul de pragmatic faptul că gestiunea delegată va fi de viitor în cazul transportului public local din ZUF Suceava. Gestiunea delegată este, în accepțiunea aceleiași legi, forma de atribuire prin concesionare a serviciului de transport public local prin care se transferă unuia sau mai multor operatori de transport rutier sau transportatori autorizați cu capital public, privat sau mixt sarcinile și responsabilitățile autoritățile administrației publice locale cu privire la prestarea propriu-zisă a serviciului, precum și la exploatarea, întreținerea, reabilitarea și modernizarea bunurilor proprietate publică aferente sistemului de transport public local, în baza unui contract de delegare a gestiunii.

O eventuală organizare a unei licitații de concesionare a serviciului de transport public în arealul ZUF Suceava se va face cu respectarea Legii nr. 92/2007 a serviciilor de transport public local și, în subsidiar, a Legii nr. 51/2006 a serviciilor comunitare de utilități publice, Legea nr. 100/2016 privind concesiunile de lucrări și concesiunile de servicii nefiind însă aplicabilă și în cazul concesiunilor de servicii publice de transport de călători.

Ei bine, potrivit aceleiași Legi nr. 92/2007, delegarea gestiunii serviciului de transport public local se atribuie, fără licitație, prin contract de delegare a gestiunii în mod direct următorilor operatori economici din sectorul de transport public: societăți comerciale înființate de autoritățile administrației publice locale sau de asociațiile de dezvoltare comunitară, deținătoare de licențe/autorizații de transport valabile; societăți comerciale rezultate ca urmare a reorganizării administrative a regiilor autonome de interes local sau județean ori a serviciilor publice de specialitate subordonate autorităților administrației publice locale, al căror capital social este deținut, în totalitate sau în parte, în calitate de proprietar sau coproprietar de către unitățile administrației publice respective, deținătoare de licențe/autorizații de transport valabile. Cu alte cuvinte, operatorii de transport rutier și transportatorii autorizați pot să primească un contract de delegare a gestiunii prin concesionare fără să mai parcurgă procedura unei licitații în acest sens. Având în vedere că TPL este deja înființat și funcționează pe această bază de multă vreme, nu este exclus ca delegarea gestiunii să fie făcută către această societate, probabil și în contextul unor modificări de ordin birocratic. Desigur, este imperios necesar consensul celorlalte unități administrativ teritoriale, însă această abordare ar putea fi cea mai scurtă cale pentru a realiza în concret pașii următori pentru proiectul de achiziționare a unor mijloace de transport destinate în localitățile limitrofe. Reamintim că intenția declarată a Primăriei Suceava a fost de a extinde transportul cu autobuze electrice – de diferite dimensiuni – și către localitățile din ZUF. (D.P.)

Vezi si

CSU Suceava și-a aflat adversara din primul tur al Cupei României

Echipa antrenată de Petru Ghervan va debuta în competiției pe terenul Universității Cluj, pe data …