Friday , September 30 2022

Suceava ar putea să cumpere autobuze electrice cu fonduri europene

autobuz 1

Ieri, la Primărie, a fost prezentat un autobuz electric precum şi avantajele, în general, ale utilizării acestui gen de mijloace de transport în comun. „Interesul nostru este să achiziţionăm astfel de mijloace de transport cu fonduri europene”, a declarat primarul Ion Lungu . „Din analiza şi testarea făcută de noi la Timişoara a rezultat că echivalentul consumului de energie electrică la un autobuz ar fi între 6 şi 6,5 litri de motorină la o sută de kilometri”, a explicat Stefano Albarosa, managerul CEFIN, firmă care a susţinut o prezentare la Primărie. E a evitat să spună precis preţul pentru un astfel de autobuz, precizând că „nu vrea să strice surpriza competitorilor” de la o eventuală licitaţie

In municipiul Suceava călătorii ar putea circula, de anii viitori, cu autobuze electrice, în locul celor cu combustie internă. Primăria municipiului Suceava are de mai multă vreme în plan aşa ceva iar în perioada 2014 – 2020 a apărut şi o oportunitate foarte bună pentru a cumpăra astfel de mijloace de transport în comun: fondurile europene. Avantajele unei tehnologii de acest fel se referă şi la faptul că durata de exploatare a unui autobuz este mai mare, consumul de energie permite realizarea unor economii în raport cu consumul de motorină, la care se adaugă şi poluarea mai redusă. De asemenea, în cadrul unei prezentări care a avut loc, ieri, la Primăria Suceava, s-a precizat că achiziţia unui autobuz electric este mai convenabilă decât a unui troleibuz ori a unui tranvai deoarece acestea depinde de realizarea unei infrastructuri specifice şi nu au aceeaşi mobilitate în trafic aşa cum este în cazul autobuzelor.
„Interesul nostru este să achiziţionăm astfel de mijloace de transport cu fonduri europene”, a declarat primarul Ion Lungu. El a reamintit faptul că în urmă cu zece ani, la Suceava a venit un producător turc de autobuze cu motor pe combustie internă şi care a prezentat un autobuz galben. Atunci, foarte mulţi au spus, inclusiv primarul, că şi-ar dori astfel de autobuze la Suceava – era perioada în care „legea în trafic” o făceau cei de la maxi-taxi. In final, Suceava a reuşit să cumpere autobuze mai bune decât cele turceşti.
Acum, Primăria ar vrea în următorii ani să cumpere cu fonduri europene autobuze electrice, cel mai probabil în trei uşi – nu în două cum a fost cazul autobuzului adus ieri la Suceava. Specialiştii în domeniu spun că pentru un autobuz electric bun costurile ar putea trece de 300 de mii de euro, poate chiar 400 de mii de euro în cazul unora mai de calitate.
Prezentarea de ieri a fost făcută de reprezentanţii firmei CEFIN care au venit special la Suceava întrucât şi actualele autobuze care au motor Diesel sunt achiziţionate tot prin această firmă. „Din analiza şi testarea făcută de noi la Timişoara a rezultat că echivalentul consumului de energie electrică la un autobuz ar fi între 6 şi 6,5 litri de motorină la o sută de kilometri”, a explicat Stefano Albarosa, managerul CEFIN, încercând să arate unul din motivele pentru care, pe termen lung, este mai rentabilă achiziţionarea de autobuze electrice. Conform acestuia, un alt avantaj ar fi legat de cheltuielile mai mici de întreţinere ale autobuzelor de acest fel, în raport cu alte autobuze care funcţionează cu motor cu combustie internă. De menţionat că Darie Romaniuc, directorul societăţii TPL SA Suceava a precizat că un autobuz din cele pe care le utilizează societatea sa la Suceava ar avea un consum ce urcă până la 40 de litri de motorină la suta de kilometri. In exterior, în funcţie de condiţiile de trafic, consumul este posibil să scadă sub 35la suta de km.
De menţionat că toate cele 30 de autobuze cumpărate şi aduse de Primărie cu peste opt ani în urmă au cutii de viteză hidramate, ceea ce presupune pe lângă toate avantajele evidente şi un dezavantaj legat de consumul ceva mai ridicat, dar şi acela că o defecţiune la cutia de viteze este mai costisitor de remediat. (Dan PRICOPE)

Vezi si

Leii ucraineni refugiați la Rădăuți au ajuns în Africa de Sud

Simba și Mir, cei doi lei care luni au fost preluați de la Grădina Zoologică …

One comment

  1. Autobuze electrice, un fas

    Aceste autobuze chinezesti au fost plimbate prin mai multe orase din Romania si Ungaria, fara ca vreun oras sa fie multumit de ele. Costisitoare (atat autobuzele cat si instalatiile de incarcare baterii), greoaie (datorita bateriilor), cu durata de viata scazuta, lente, zgomotoase. De ce nu circula in Europa autobuze electrice? Datorita dezavantajelor enumerate.
    Troleibuzul este mai economic, cu consum specific redus, avand mobiltate datorita motorului auxiliar, ce nu-l mai face dependent de reteaua electrica. Iar fonduri europene se aloca DOAR pt. transportul pe cablu (troleibuz, tramvai) NU si pt. autobuze (indiferent ca ele sunt hibride, cu baterii, cu hidrogen).
    Primarul a pastrat stalpii si o parte a retelei de troleibuz pt. reactivarea acestui mijloc de transport ecologic dar MAI ALES ECONOMIC. Pana acum, doar minciuni, nu a reintrodus troleele.