Friday , April 19 2024

STAPANUL TUNELELOR: Urmasul unor evrei din Horodniceni coordoneaza lucrarile de constructie la metroul newyorkez

N un specialist `n construc]ii originar din Rom=nia este coordonatorul celor mai mari lucr\ri de infrastructur\ ale metroului newyorkez n locul de care `i este legat numele este Horodniceni, comun\ din jude]ul Suceava, unde bunicii [i str\bunicii s\i au locuit, urma[i ai unei familii de evrei care s-au stabilit acolo la `nceputul secolului al XIX-lea n de[i este un nume adoptat de str\mo[ii s\i – “probabil `n perioada Emancip\rii”, nu s-a g=ndit niciodat\ s\ renun]e la el, nici m\car dup\ c\s\torie n Mihai Horodniceanu vorbe[te cu pasiune despre proiectele de construc]ii ale metroului newyorkez pe care le supervizeaz\ [i despre amintiri din Rom=nia

A[ezat confortabil pe un fotoliu `n biroul s\u situat la etajul [ase al cl\dirii de la cap\tul bulevardului Broadway, `ntr-o pauz\ la jum\tatea unei zile de lucru `nc\rcate, Mihai Horodniceanu vorbe[te cu pasiune despre proiectele de construc]ii ale metroului newyorkez pe care le supervizeaz\ [i despre amintiri din Rom=nia. “Ziua mea e `nc\ abia la `nceput, `nc\ nu am verificat coresponden]a”, spune el. Secretara tocmai i-a f\cut un sumar al programului din ziua urm\toare.
Al\turi de diplome, pe unul din pere]ii biroului s\u sunt dou\ tablouri de pictur\ abstract\. “Sunt de Francisc Bartok, un nepot al lui Bela Bartok. L-am cunoscut aici la New York [i am devenit prieteni”, explic\ Horodniceanu. Acas\ mai are un num\r semnificativ de lucr\ri ale pictorului rom=n stabilit `n Fran]a [i decedat la sf=r[itul anilor ‘80.
`n func]ia de director al MTA Capital Construction Company, proiectantul cu doctorat `n inginerie Mihai (Michael) Horodniceanu este coordonatorul celor mai mari proiecte publice de infrastructur\ din New York `n ultimii 70 de ani, al c\ror cost se ridic\ la 17.5 miliarde de dolari. Extinderi ale liniilor de metrou existente, modificarea rutelor actuale pentru o mai bun\ fluidizare a traficului, tunele adiacente pe sub zone reziden]iale [i un nou terminal feroviar situat la zeci de metri sub p\m=nt `n chiar inima Manhattanului.
Specialist `n domeniul arterelor rutiere [i feroviare din metropola american\, Horodniceanu rememoreaz\ un moment din timpul vizitei sale `n comuna natal\ a bunicilor s\i din nordul Moldovei, al c\rei nume `l poart\: “Am fost acolo `n 2005, la o reuniune de familie, iar c=nd am ajuns, spre uimirea mea am constatat c\ exist\ un singur drum, iar localitatea era la cap\tul drumului”.
A emigrat la 17 ani
S-a n\scut la Bucure[ti `n 1944, dar locul de care `i este legat numele este Horodniceni, comun\ din jude]ul Suceava, unde bunicii [i str\bunicii s\i au locuit, urma[i ai unei familii de evrei care s-au stabilit acolo la `nceputul al secolului XIX-lea. “`n anul 2005 am organizat o reuniune acolo, cu mai mul]i reprezentan]i care poart\ acest nume veni]i din mai multe col]uri ale lumii. Am vizitat `mpreun\ cimitire evreie[ti din mai multe localit\]i din nordul Moldovei [i am reu[it s\ reconstuim `mpreun\ un arbore genealogic al familiei noastre, care duce la doi fra]i evrei care au emigrat `n Moldova din Gali]ia, dup\ anexarea de c\tre Imperiul Austro-Ungar”, poveste[te el.
De[i este un nume adoptat de str\mo[ii s\i – “probabil `n perioada Emancip\rii”, nu s-a g=ndit niciodat\ s\ renun]e la el, nici m\car dup\ c\s\torie. “Am avut mari probleme cu pronun]area numelui meu `n Israel, dar aici `n America oamenii sunt foarte `n]eleg\tori”, poveste[te Horodniceanu. Mai mult, so]ia Batsheba a `mbr\]i[at numele [i chiar limba rom=n\. “C=nd am venit la New York la `nceputul anilor ‘70, so]ia mea, care nu este de origine rom=n\ dar `nv\]ase limba de la p\rin]ii mei, a aplicat pentru o pozi]ie de traduc\tor la o judec\torie aici [i, spre surprinderea mea, a fost angajat\”, `[i aminte[te el.
Mihai Horodniceanu a emigrat din Rom=nia `mpreun\ cu familia `n anul 1961, la v=rsta de 17 ani. “Terminasem clasa a X-a, la Liceul Caragiale [i probabil c\ am avut profesori buni, pentru c\ limba rom=n\ mi-a r\mas”, spune el z=mbind, vorbind rom=ne[te aproape la perfec]ie.
`n Israel a terminat studiile liceale [i a f\cut armata, trei ani, iar apoi a absolvit facultatea de Inginerie la Universitatea “Technion” din Haifa, `n 1971. “Dup\ care am venit aici `n Statele Unite `n idea c\ o s\ stau aici 2-3 ani, iar ace[ti 3 ani s-au transformat `n 40”, spune el. [i-a continuat studiile la Columbia University, unde a ob]inut un Master degree `n Management [i ulterior un doctorat `n Transporturi, Inginerie [i Planificarea Transporturilor la NYU Politechnic University, `n 1977.
`n acela[i timp [i-a `nceput cariera profesional\. `n primii cinci ani a lucrat la Berger Lehman – o filial\ a Louis Berger, una dintre ceel mai mari companii din lume `n domeniiul consultan]ei pe infrastructur\, dup\ care `n 1975 a devenit conferen]iar la Institutul politehnic din cadrul NYU, unde [i-a luat doctoratul. Acolo a lucrat pe cercetare, iar `n 1978 a devenit asistent de professor universitar, pozi]ie ocupat\ p=n\ `n 1980, pe profilul Transporturi, Planificare [i Ingineria Transporturilor. “Practic specializarea mea a fost `n Siguran]a Transporturilor”, explic\ Horodniceanu, men]ion=nd c\ `n acela[i domeniu [i-a luat [i doctoratul.
De perioada academic\ se leag\ [i primul proiect antreprenorial. “Am `nfiin]at o companie, care se chem\ Urbitran, `mpreun\ cu un grup de colegi”, care a devenit p=n\ la `nceputul anilor ‘90 unul dintre cei mai importan]i furnizori de servicii pe proiecte tehnice de transporturi, cu peste 200 de angaja]i [i filiale regionale `n New York, New Jersey Connecticut [i Pennsylvania, poveste[te el.
A renun]at la firm\ `n anul 1986, c=nd a fost numit Directorul Departamentului Trafic din cadrul Prim\riei New Yorkului, pozi]ie pe care a de]inut-o p=n\ `n anul 1990 [i totodat\ prima sa experien]\ `n sectorul public. A revenit la conducerea firmei `n anul 1990, la `ncheierea mandatului, p=n\ `n vara anului 2008, c=nd a fost numit `n func]ia de pre[edinte al MTA Capital, o divizie a Metropolitan Transportation Authority (MTA), care se ocup\ de toate proiectele de extindere a infrastructurii metroului newyorkez [i liniei de tren locale Long Island Railroad (LIRR) .

Primarul New-York-ului, Michael R. Bloomberg (centru), inspectand alaturi de Mihai Horodniceanu (dreapta) santierul metroului
Cu o lungime de peste 1000 de kilometri de linii opera]ionale [i un num\r de 468 de sta]ii, metroul newyorkez este unul dintre cele mai complexe din lume, deservind zilnic un num\r de peste 5 milioane de c\l\tori, pe o `ncreng\tur\ de 24 de linii, 24 de ore din 24. De[i renumit pentru eficien]\, este totodat\ [i unul dintre cele mai vechi metrouri – primele linii dat=nd din secolul trecut, iar nevoia de adaptare la condi]iile moderne de urbanistic\ [i trafic solicit\ inventivitatea proiectan]ilor [i spiritul ingineresc, `n special `ntr-o aglomerare urban\ ca Manhattan, unde fiecare palm\ de p\m=nt conteaz\.
Cinci proiecte de mare anvergur\ e[alonate pe urm\torii 20 de ani au fost stabilite pentru divizia MTA Capital Construction a fost `nfiin]at\ `n 2003 Companiei de Metrouri (MTA). Extinderea terminalului South Ferry, la extremitatea sudic\ a Manhattanului – unde trenurile de metrou nu puteau s\ `ncap\ `n `ntregime din cauza spa]iului `ngust [i a curvaturii tunelului, renovarea Sta]iei Fulton `n vederea cre\rii unui punct nodal `n partea sudic\ a Manhattanului care s\ asigure conexiuni rapide `n toate direc]iile, construirea unui nou terminal-gar\ subteran, l=ng\ gar\ [i sta]ia de metrou deja existent\ Grand Central, `n partea de mijloc a ora[ului, care s\ preia liniile de tren local de la est dinspre Long Island, extinderea liniei Nr 7 de tren care face leg\tura la est `ntre Manhattan [i Queens [i construirea unei linii de metrou noi, de la nord la sud, de-a lungul Second Avenue, `n Manhattan.
Singurul proiect `ncheiat p=n\ `n prezent este terminalul de la South Ferry, [i acesta cu o `nt=rziere de aproape un an, la jum\tatea anului trecut, iar proiectul liniei adiacente de pe Second Avenue a ajuns `ntr-o faz\ critic\, construc]ia liniei subterane ajung=nd `n zona reziden]ial\ [i comercial\ de la sud de strada 96. Actuala faz\ a lucr\rilor, care va fi de fapt mo[tenirea l\sat\ urma[ilor de Dr. Horodniceanu include forarea pe sub bulevardul Second Avenue a unui tronson de doi kilometri `ntre str\zile 96 [i 87, sau zece str\zi dis]an]\ pe harta de str\zi perpendiculare a New Yorkului, proiect e[alonat pe o perioad\ de 6 ani. De[i abia la `nceputul lucr\rilor, proiectul provoac\ deja reac]ii negative din partea locuitorilor [i a proprietarilor de businessuri, exaspera]i numai de idea de a avea un utilaj gigant care foreaz\ pe sub casele [i magazinele lor zi [i noapte. De aceea Dr. Horodniceanu este nevoit s\-[i dubleze calitatea de inginer constructor cu aceea de specialist `n rela]ii publice, d=nd explica]ii s\pt\m=nal `n conferin]e de pres\ [i interviuri, av=nd int=lniri cu locuitorii din zon\ [i oferind promisiuni de reabilitare a zonei [i eforturi de a men]ine mersul normal al vie]ii de zi cu zi.
`ntre o [edin]\ la prim\rie [i o vizit\ pe [antier, constructorul-[ef Horodniceanu mai are `n programul s\pt\m=nii o filmare pentru Canalul Discovery, care face un documentar despre proiect, [i o vizit\ la o gr\dini]\ din zona [antierului, unde `ncearc\ s\ le explice copiilor, `n limbaj profan de ce construc]ia dureaz\ a[a de mult, arat=ndu-le cum se fabric\ mortarul `ntr-un castron.
Nelipsit `n toate apari]iile sale papionul, pe care `l poart\ cu religiozitate, indiferent de situa]ie. “Orice om are idiosincraziile sale. Am `nceput s\ port papion dintr-un motiv destul de prozaic: `mi murd\ream mereu cravata `n timpul lucrului. Ca profesor universitar, am considerat c\ mi se potrive[te oarecum. Astfel, `n prezent a ajuns un fel de marc\ a identit\]ii mele, fiind unul din pu]inii membri al breslei inginerilor [i arhitec]ilor care poart\ papion. [i cu siguran]\ singurul official pe care `l ve]i `nt=lni purt=nd a[a ceva”, adaug\ el.

“Mai bine muncesc aici [i merg `n vizit\ acolo”
`n Rom=nia spune c\ se `ntoarce `ntotdeauna cu placere. A avut dou\ tentative de a deschide afaceri `n Rom=nia, de dou\ ori, o dat\ `n 1992, printr-un parteneriat local cu un prieten din copil\rie, iar ulterior `ncerc=nd s\ ob]in\ un contract cu Administra]ia Na]ional\ a Drumurilor, finan]at de Banca Mondial\. `n ambele nu a reu[it. “Am realizat c\ `n unele locuri e mai bine s\ mergi doar `n vizit\, a[a c\ mai bine muncesc aici [i merg `n vizit\ acolo”, spune el. R\m=ne `ns\ `ntotdeauna deschis, dac\ i s-ar solicita sprijinul sau experien]a.
“`n Rom=nia sunt foarte mul]i ingineri buni, ceea ce este important. Dar ce am `nv\]at eu aici este c\ foarte important este managementul ingineriei”, subliniaz\ Horodniceanu, ad\ug=nd: “Pentru mine Rom=nia este foarte important\, deoarece toat\ baza educa]iei mele vine din Rom=nia. Acest lucru nu se poate uita [i nu po]i renun]a la el”.
Cea mai mare realizare a sa r\m=ne `ns\ familia: so]ia Batsheva – [i cei doi fii Oded [i Eran, `n v=rst\ de 37 [i 34 de ani, ambii realiza]i professional [i familial. Chiar dac\ este bunic, nu se g=nde[te la pensionare. “Consider c\ am trecut de v=rsta pension\rii, c=nd aveam 40 de ani”, glume[te el.
“Motiva]ia mea personal\ a fost totdeauna de a face lucrurile mai bine [i de a `mpinge limitele profesionale. De fiecare dat\ c=nd am schimbat un loc de munc\ – [i l-am schimbat de trei ori, am c=[tigat mai pu]in. Finan]ele nu au fost motiva]ia principal\”, conchide inginerul Horodniceanu. (MEDIAFAX)

Vezi si

Performanță în prag de centenar la Colegiul Național Militar ”Ștefan cel Mare”. 27 de elevi calificați la fazele naționale ale olimpiadelor școlare

”Anul acesta, în prag de centenar, mușatinii și-au depășit recordul la premiile obținute la fazele …