Friday , March 29 2024

Spaima firmelor de leasing, Marian Borgovan, condamnat la 12 ani de închisoare

Afaceristul din Bazinul Dornelor a înșelat mai multe firme de leasing cu 1,7 milioane de euro. Pentru aceasta, Marian Borgovan a primit o pedeapsă de 12 ani de închisoare pentru comiterea infracțiunii de înșelăciune. Soția sa a scăpat doar cu patru ani de închisoare cu suspendare, în timp ce complicele Iliuță Sandu s-a ales și el cu 10 ani de detenție. Astfel, Borgovan, cel care se dorea dezvoltator în domeniul aviatic prin preluarea aeroportului Floreni și investitor în rute feroviare s-a dovedit a fi unul dintre cei mai tari țepari din județ  

 palatul de justitie Suceava [800x600]


Tribunalul Suceava a decis ieri condamnarea la 12 ani de închisoare a inculpatului Marian Ionel Borgovan, un afacerist din Bazinul Dornelor, cercetat pentru înșelăciune. In același dosar a mai fost condamnat și Iliuță Sandu la 10 ani de închisoare tot pentru înșelăciune, precum și Maria Georgeta Sandu la patru ani de închisoare cu suspendare pe un termen de încercare de șase ani, tot pentru comiterea infracțiunii de înșelăciune. Decizia instanței sucevene nu este definitivă, ea poate fi atacată prin apel în termen de 10 zile de la comunicare.
Marian Ionel Borgovan, din Dorna Candrenilor, a fost trimis în judecată de DNA pentru înșelarea unor firme de leasing cu peste 1,7 milioane de euro. In calitate de reprezentant al SC Mary Construct International SRL, din Coșna, SC Ambient SRL, din Vatra Dornei și SC Cotton Park SRL, din Poiana Stampei, Borgovan a fost acuzat că a indus în eroare reprezentanții mai multor societăți comerciale de leasing pe care le-a prejudiciat cu suma totală de 1.773.373 de euro. Acesta a încheiat nouă contracte de leasing ce aveau ca obiect finanțarea achiziționării unor utilaje pentru prelucrarea lemnului și a pietrei folosind mai multe documente false (biletele la ordin, înscrisuri având mențiuni false privind constituirea garanțiilor, situația financiară a firmelor beneficiare, atestarea în mod nereal a existenței utilajului pentru care s-a solicitat finanțarea, procese verbale de predare-primire, etc.), în condițiile în care utilajele pretins achiziționate erau inexistente. Societățile de leasing s-au constituit parte civilă în procesul penal cu suma totală de 1.263.944, 11 euro.
Soții Borgovan au scăpat de detenție în dosarul țepei date la Volksbank din Vatra Dornei
La mijlocul lunii trecute, cei doi s-au ales cu câte un an și șase luni de închisoare cu suspendare pentru fals material în înscrisuri oficiale și fals în înscrisuri sub semnătură privată în dosarul în care 15 inculpați au fost acuzați că au obținut credite de la Volksbank Vatra Dornei, folosind adeverințe de salariat false, creând o pagubă de 864.500 de franci elvețieni. Marian Ionel Borgovan are un pedigree demn de invidia multor țepari de profesie.
In luna iulie a anului 2009, împotriva acestuia a fost începută urmărirea penală pentru infracțiuni asemănătoare – obținerea de credite cu acte false în județul vecin – Bistrița Năsăud. El, alături de opt bistrițeni, ar fi luat credite de peste 350.000 de lei de la bănci, folosind acte false. Faptele celor nouă persoane datează din perioada 2005-2007, ieșind la iveală abia după ce patru dintre cei în numele cărora au fost luate credite de la bănci au depus o reclamație la Poliție. În urma anchetei, polițiștii au propus procurorilor urmărirea penală a lui Marian Borgovan pentru fals în înscrisuri sub semnătură privată și înșelăciune, deoarece a întocmit în fals documentele necesare obținerii unor credite bancare, adică acte fictive de încadrare în muncă și acte fictive de realizare a veniturilor pe numele a opt persoane.
Tot el, susțin anchetatorii, le-a determinat apoi să prezinte documentele nereale unitățiilor bancare de la care au cerut și au primit credite, banii astfel obținuți fiind direcționați fie spre firmele pe care le conducea, fie în folos propriu.
Borgovan administrează aeroporturi în timp ce trage pe sfoară oameni necăjiți
In perioada în care Marian Borgovan punea la cale astfel de afaceri necurate, în presa centrală apăreau articole cu el pozând ca fiind unul dintre inițiatorii afacerii cu închirieri de elicoptere în zona Dornelor și se dădea analist al fenomenului economic din zonă. Intenția lui declarată era ca, după ce va câștiga licitația pentru cele 10 hectare de teren pe care este amenajat aeroportul de la Floreni, să îl redeschidă pentru avioane mici și medii. În incintă, spunea el, ar fi urmat să fie amenajate o sală de așteptare și un restaurant și, în perspectivă, un hangar pentru avioanele pe care proprietarii lor ar dori să le lase în grija sa. Desigur, nu s-a concretizat nimic în acest sens la Floreni.
Marian Ionel Borgovan a încercat a fi un actor important și în traficul feroviar. In prima jumătate a anului 2013, societatea Fulger – Transport Rapid Interurban de Călători SRL a câștigat licitația pentru traseele CFR Dornești – Putna, Gura Humorului – Dărmănești, Floreni – Dornișoara din județul Suceava dar și Crasna – Huși din Vaslui și Sebeș Alba – Petreștii de Pădure din județul Alba. Anual, societatea trebuia să achite CFR-ului următoarele sume: 5.200 de lei pentru Sebeș Alba-Petreștii de Pădure, 33.000 de lei pentru Floreni – Dornișoara, 33.500 de lei pentru Dornești-Putna, 33.600 de lei pentru Gura Humorului-Dărmănești și 62.100 de lei pentru Crasna-Huși. SC Fulger Transport Rapid Interurban de Călători SRL București aparține altor două firme, care dețin câte 50%: Transport Operativ Feroviar de Marfă SRL și Întreținere Transport Feroviar SRL, tot din București. Dacă Fulger a fost înființată în mai 2013, celelalte două sunt mai „bătrâne”: au primit girul Registrului Comerțului cu o lună mai devreme, în aprilie 2013. 95% din Transport Operativ aparține lui Întreținere Transport Feroviar, iar 5% unui off-shore din Cipru, Caumalis Ventures Ltd despre care, pe Internet, așa cum îi stă bine unui off-shore, nu figurează decât informația că a fost înființat în noiembrie 2011. În ceea ce privește Întreținere Transport Feroviar aceasta este deținută în proporție de 100% de același Caumalis Ventures Ltd. Prin urmare, cele cinci curse au fost adjudecate de proprietarul acestui off-shore. Toate aceste firme sunt reprezentate de Dănuț Viorel Ometiță, de loc din Dorna Candrenilor și prietenul cel mai bun a lui Marian Borgovan. Ulterior s-a dovedit că firma nu deținea licență pentru operator feroviar. (Constantin ZUZEAC)

Vezi si

Puștan de 12 ani, filmat conducând un BMW prin Verești (VIDEO)

Miercuri dimineață, pe rețeaua  Facebook, pe pagina ”Suceava Fail”, a fost postată o înregistrare video …