Wednesday , February 8 2023

Sfârșitul epocii maxi-taxi în municipiul Suceava

Consilierii locali ai municipiului Suceava sunt chemați să voteze o hotărâre privind atribuirea în gestiune delegată a serviciului de transport public local de persoane prin curse regulate doar către SC Transport Public Local SA Suceava. Dacă se va vota acest proiect, TPL va fi singurul operator în domeniu, iar mașinile maxi-taxi private vor dispărea. Logica – obținerea între 15 și 20 de milioane de euro din bani europeni pentru cumpărarea a 40 de autobuze electrice noi, care să asigure necesarul de transport în oraș. Autobuzele pe care TPL le folosește acum au mai toate în jur de 900.000 de kilometri parcurși  

maxi
Până la începutul anilor 2000, regula în transportul public sucevean era făcută de maxi-taximetriști, 99% dintre ei lucrând “la negru” și funcționând într-un haos absolut.

 In această săptămână, consilierii locali ai municipiului Suceava sunt chemați să voteze o hotărâre privind atribuirea în gestiune delegată a serviciului de transport public local de persoane prin curse regulate către SC Transport Public Local SA Suceava. Se cere votul consilierilor locali pentru ca începând cu data de 1 ianuarie 2017, contractul de delegare a gestiunii serviciului de transport public local de persoane prin curse re­-gulate pe traseele 2, 3, 4, 5, 17, 21, 22, 28 și 30 să fie modificat, impunându-se transportatorului TPL Suceava obligația tarifară de a presta serviciul de transport public local folosind tarifele stabilite de Consiliul Local al municipiului Suceava, precum și obligația de a transporta călătorii în conformitate cu programul de transport aprobat, operatorul urmând a a beneficia de acoperirea diferențelor de tarif și de compensații în conformitate cu Contractul de delegare a serviciului de transport public local de persoane prin curse regulate și cu legislația în vigoare. Persoanele care beneficiază de facilități la transportul local sunt cele prevăzute de legislația în vigoare, precum și cele vizate de HCL 19/2015 privind acordarea de facilități pentru transportul public local.
In ansamblu, nu există diferențe importante între prevederile anterioare și cele care se preconizează a fi aprobate în ședința ordinară de Consiliu Local sucevean din data de 24 noiembrie. In expunerea de motive semnată de primarul Ion Lungu se arată însă că transferul de gestiune dinspre municipalitate către TPL a serviciului de transport public de călători este justificat în vederea accesării de fonduri europene pentru refacerea parcului auto al unității.
900.000 de kilometri parcurși pentru majoritatea autobuzelor din Suceava
“Majoritatea autobuzelor de mare capacitate utilizate în municipiul Suceava prezintă un grad important de uzură, având fiecare peste 900.000 de kilometri parcurși. De aceea este necesară achiziționarea de noi mijloace de transport care să înlocuiască actualele autobuze de mare capacitate. Mai mult, este necesară construirea și dotarea unei hale în care să se poată spăla autobuzele în sezonul rece, dar și să se efectueze verificări ITP, teste de frânare, etc. O oportunitate de finanțare este Programul Operațional Regional 2014 – 2020, Axa prioritară 4 – Sprijinirea dezvoltării urbane durabile, care oferă finanțare pentru reducerea emisiilor de cabon în municipiile reședință de județ”, a explicat în expunerea de motive primarul Ion Lungu. El a mai arătat că în această perioadă Primăria municipiului Suceava pregătește documentația suport pentru o cerere prin care se va solicita finanțare din partea Uniunii Europene în vederea implementării proiectului “Sistem integrat de transport public ecologic în municipiul Suceava” în cadrul axei prioritare mai sus amintite. Pentru a accesa fonduri europene în acest cadru, prima condiție este existența unui contract de servicii publice care să respecte regulamentul Comisiei Europene privind serviciile publice de transport feroviar și călători. Ca atare, unica soluție posibilă la această dată este delegarea gestiunii serviciului de transport public local în municipiul Suceava către transportatorul SC TPL SA, deținut de municipalitate. “Existența unui singur transportator care să presteze serviciul de transport public local de persoane prin curse regulate în municipiul Suceava va sigura integrarea tarifară și va simplifica procedurile de acordare a diferențelor de tarif și a compensațiilor legale”, a explicat în expunerea de motive primarul municipiului Suceava, Ion Lungu.
Maxi-taximetrele private vor dispărea de pe străzile Sucevei
Contactat ieri, primarul municipiului reședință de județ, Ion Lungu, a declarat  că în mod sigur, dacă proiectul de dezvoltare cu bani europeni a sistemului de transport public de călători în municipiul Suceava prin intermediul operatorului cu unic asociat Consiliul Local Suceava – TPL SA va fi pus în practică, această entitate va deveni operator unic în domeniu. “Este clar că nu poate fi decât un singur operator și nu va mai putea să fie decât un singur transportator local public de călători. Așteptăm achiziționarea unui număr de 40 de autobuze electrice. Este vorba despre un proiect european de 15 – 20 de milioane de euro. Directorul TPL, Darie Romaniuc, a declarat că își poate asuma responsabilitatea asigurării integrale a transportului public de călători în municipiul Suceava”, a declarat primarul Ion Lungu. El nu a oferit un termen limită până la care vor funcționa maxi-taxiurile private în orașul reședință de județ, dar a spus că oricum contractele cu firmele de profil sunt deja expirate, fiind prelungite sine die doar pentru că în această perioadă nu există o alternativă de asigurare a transportului public de călători din partea TPL. Totul va depinde de viteza cu care se va asigura finanțarea europeană pentru noile autobuze ale TPL, care vor funcționa în principal cu energie electrică. Votul de joi, 24 noiembrie a.c., va constitui cu siguranță un punct de plecare în calendarul scoaterii de pe străzile Sucevei a maxi-taxiurilor private.
Soferi și “șoareci” – despre perioada de aur pentru maxi-taxiurile private în municipiul Suceava
Sucevenii cu o anumită vârstă își aduc aminte că instituția maxi-taximetrelor cu șoferi și “șoareci” insolenți, care făceau regula în sistemul de transport public în orașul Suceava de la sfârșitul anilor ’90, s-a suprapus ca o necesitate pentru călători fiindcă sistemul public de transport în comun municipal era departe de a face față. Cu multă greutate, abia după anul 2004, s-a reușit ca sistemul de maxi-taxi privat să fie cumva introdus într-un cadru normativ cât de cât normal. Au fost organizate licitații pentru acest gen de servicii, câștigate de firme mai mult sau mai puțin serioase.
A dispărut instituția “șoarecilor” (pentru cei care nu știu, aceștia erau niște băietani care deschideau ușa la maxi-taxi, buluceau călătorii dezorientați înăuntru, îi certau, îi puneau să scotocească după bani potriviți, îi îngrozeau cu atitudini total necivilizate, transmiteau șoferilor ce încasări au făcut de pe urma turmei îmbulzite în microbuz, care trebuia să accepte disprețul “transportatorilor” și glume nesărate la adresa competitorilor cărora le-au suflat “deverul”. Bașca manelele la maxim și admonestările vehemente la adresa vreunei bătrâne care nu știa unde să își așeze trăistuța.
A urmat o perioadă în care maxi-taximetriștii chiar începuseră să ofere bilete călătorilor, fixând, unii dintre ei standarde normale.
Se preconizează un nou început în transportul public rutier de călători în municipiul Suceava. Decizia este, cum am arătat deja, la latitudinea consilierilor locali ai orașului. (Neculai ROSCA)
 

Vezi si

ISU Suceava: 10 incendii provocate de coșurile de fum necurățate sau neizolate în doar 24 de ore

Încă de la debutul sezonului rece, dar și pe toată perioada acestuia, Inspectoratul pentru Situații …

11 comments

  1. Vad câteva comentarii din partea unor ipocriti care ani de zile probabil au fost luati si lasati fix la scara de catre transportatorii privati !!! Cu toate ca sunt sofer de maxi taxi , sper din tot sufletul sa dispara transportul care se efectueaza acum !!! Haos total !!!

  2. 2 . A doua afirmație falsa: ca o sa se poată prelungi contractele cu maxi fără licitație . Nu se poate. Legea e clară, iar povestea cu prelungirea pe situație de urgentă nu tine PTR ca este clar definita in lege. Asta înseamnă Pușcărie ptr cine semnează prelungiri in afara legii iar cei de la primărie știu lucrul asta.. Dacă merge stat achiziția de autobuze tot durează vreo 2 ani. Efectele? Nimeni nu mai cumpara microbuze pe oraș ( nimeni nu-i prost sa investească fără un contract ferm măcar pe 6 ani , ca sa-și recupereze investiția ) și tot cetățeanul are de pierdut. In plus de asta, autobuzele TPL care de altfel s-au oprit și iarna trecută , probabil in 2 ani vor fi de casare. E bine sa arunci povestea in Consiliul Local sa-și asume ei răspunderea , dar după Cazul Anghel de la Baia Mare , s-ar părea ca nici asta nu mai ajuta. Nu zic cu răutate sau amenințare de altfel nu au interes in situația de fata, , ci doar prezint un pic mai complex situația cu riscurile ei.

  3. Sunt vreo 3 afirmații false: 1. TPL poate asigura transportul in Suceava // TPL-ul are parc mic, la ora actuala poate asigura 50-60% transport . Doar cu TPL timpul de așteptare in stații ar deveni 16-18 minute , nu 3-5 minute ca acum. La ora actuala, parcul învechit nu poate trece iarna. Pariez pe 12 autobuze care vor îngheța in vârf de iarna. Directorul TPL vrea sa-și justifice incompetenta ca firma merge pe pierdere de ani de zile, deși autobuzele sunt cumparate de Primarie și primește subvenție lunară de la aceasta , din banii cetatenilor

  4. Asa este…nucse elibereaza bilete pe nici o ruta de maxi taxi…circul la Scheia de 10 ani cu Bog Trans si nu stiu cum arata biletul.Nici taximetristii nu elibereaza bon fiscal…Marea evaziune la firmele private de maxi taxi si taximetrie!!

  5. De 10 ani cicul cu maxi taxi si niciodată nu am primit bilet…ca mama dracului,astia fraudeaza..nu plătesc impozite….taximetristi de rahat ..lasa sa bage tpl.ul. E corect ..autobuze spatioase nu rable de buzuri înghesuite si cocosate .

  6. Maxi-taxi este a 2-a mare gaura si frauda fiscala a Sucevei. Concurenta maxi-taxi este neloiala atat timp cat nu elibereaza bilete , nu elibereaza abonamernte , folosesc statiile detinute de TPL, nu ofera decat marlanie si prostie manelisto- scarboasa prin soferii in slapi , cu telefonul vesnic la ureche , uitandu-se si vorbind urat. Mai mult decat atat , sunt o gramada de microbuze pirat , fara inspectii tehnice , fara licente , fara nimic legal care umbla pe strazile Sucevei aglomerand inutil traficul si asa greoi. De ce Iasul , Bacaul , Focsaniul , P Neamt , Vaslui , Braila nu au microbuze private , transportul public fiind asigurat exclusiv de Primarie ??? Deoarece nu e asa o mafie ca la noi. Afara cu microbuzele , ati furat destul !!!!

  7. Nu este normal ca să existe concurență pe piață?. Dacă una din cele două entități care operează în prezent nu face față se exclude de la sine. Dar să spui că gata pe una o dăm la o parte pentru că venim noi mi se pare cam bizar. Pe deasupra observ și cinismul de care se dă dovadă în sensul că acum când nu este o altă soluție îi mai ținem ca să nu ne sară oamenii în cap.

  8. Să înțelegem bine , se pune monopol de stat pe transportul in comun ? Ne întoarcem la vechile metehne ? Piața cu un singur concurent se numește monopol ! Adicătelea , vrei , nu vrei , circuli cu …ce ți se impune ! Păi bine domnu’ primar , unde e concurența , mama dezvoltării ? La mata in buget ? Cine sunt acționarii TPL ? Ca la ACET ? Crezi că de asta ai fost ales ? Alte lucruri nu ai de făcut ? Ai rezolvat problema locurilor de muncă , ai rezolvat problema locuințelor pentru cei care nu au , ai pus asfaltu’ gros , de-o brazda pe străzi … și te-ai oprit in mijlocul drumului , scărpinindu-te ca maimuțoiul in cap , întrebându-te cu ce să mai dai in cap la cei din sistemul privat …sau (pardon) ce mai e de făcut pentru binele societății prelipc …scuze , sucevene … Boss , o demisie , ar fi binevenita !

  9. Scoateti fiearele alea vechi care blocheaza orasul asta de ani de zile.

  10. O mare vrăjeală!
    O să ne civilizăm așa atunci când va zbura porcul!
    Eliminarea operatorului privat este o măsură comunistoidă!
    Corect era ca să nu se închidă ochii ani de zile la neregulile din transportul de călători, nu să dea în cap unora față de care a fost o oarecare clemență până acum.
    Chestia cu achiziția de autobuze electrice este mai degrabă un pretext decât un motiv corect!

  11. Poate ne mai civilizam si noi. Ar cam fi cazul.