Thursday , March 28 2024

Service-urile auto sucevene se răzvrătesc împotriva societăţilor de asigurare

accident

De la dealerii auto cu ştaif, precum Darex Auto – reprezentant pentru Dacia, Renault şi Nissan – până la cei mai mici reparatori de maşini, nimeni nu mai suportă relaţia cu firmele de asigurare ASTRA, EUROINS şi CARPATICA. Piese de proastă calitate introduse cu de-a sila în service-urile auto pentru reparaţii provenite din RCA, unele dintre acestea refolosite, plăţi nefăcute la timp, discount-uri nesimţite cerute firmelor de service, nicio garanţie pentru piese livrate atelierelor de reparaţii dar care trebuie puse pe maşină, başca faptul că beneficiarii serviciilor RCA – victime nevinovate ale unor evenimente rutiere – au ajuns să primească bani care să nu acopere decât maxim 25 – 40% din valoarea reparaţiilor maşinilor avariate . Un aspect foarte important asupra căruia atrag atenţia specialiştii de la service-uri este acela că păgubiţii ar trebui să să ştie că, în conformitate cu legile în vigoare, au dreptul să îşi repare maşina oriunde doresc, nu la firmele indicate de societatea de asigurare 

Firmele de service auto din Suceava sunt la unison revoltate de modul în care unele societăţi de asigurări, precum ASTRA, EUROINS şi CARPATICA, înţeleg să se onoreze de obligaţiile asumate, după ce au desfăşurat campanii de atragere a proprietarilor de automobile pentru plata RCA – asigurarea de răspundere civilă auto.
George Petrescu, vicepreşedinte al ACODAREN, asociat la Darex Auto Suceava, a punctat principalele disfuncţii în relaţia dintre firmele asiguratoare, service-urile auto şi proprietarii de automobile care au fost distruse în accidente rutiere.
In opinia sa, totul pleacă de la faptul că preţul practicat pentru poliţa RCA este determinant pentru proprietarul de maşină pentru alegerea societăţii de asigurare, în condiţiile în care poliţele sunt obligatorii, iar tendinţa este de a opta pentru variantele cele mai ieftine fiindcă afectat nu este cel care produce evenimentul rutier ci victima acestuia. O a doua problemă care a dus în ultima perioadă la disfuncţii în relaţiile dintre firmele de asigurare şi service-urile auto vizează tarifele preferenţiale solicitate de firmele de asigurare la oră manoperă, discount-uri solicitate pentru plata reparaţiilor dar şi introducerea de piese aduse prin firmele de asigurări printr-o aşazisă “bursă” a asigurărilor pentru piesele auto din care o parte dintre aceste nu sunt piese originale pentru maşinile ce trebuie reparate. Au fost situaţii în care asigurătorii au furnizat piese vechi, recondiţionate, pentru maşinile avariate. “Grosul acestor reparaţii vizează activitatea de tinichigerie – caroserie, iar firmele de asigurări apelează la alte surse decât cele de firmă pentru a putea jongla, pentru reducerea cheltuielilor lor mai ales la setul de vopsire – chit, vopsea, lac, cu produse care nu sunt agreate de constructorul automobilului. Toate operaţiunile care se desfăşoară la noi sunt supravegheate de camere video, iar piesele şi materialele utilizate trebuie să fie cele agreate de constructorul automobilului. Altcumva, ne-am pierde licenţa, odată cu respectul clientului. Service-urile sunt o interfaţă între constructorul de automobile şi proprietarul maşinii. Nu ne putem permite să facem treabă de mântuială doar pentru că aşa vor societăţile de asigurare”, a declarat George Petrescu, vicepreşedinte al Asociaţiei concesionarilor Dacia, Renault şi Nissan (ACODAREN), asociat la DAREX Auto Suceava. El a mai spus că a devenit o practică din partea firmelor de asigurări să trimită spre reparaţie maşinile lovite în evenimente auto către service-uri mici, care acceptă orice compromis, iar păgubitul acceptă acest compromis. “Cei care au fost păgubiţi ar trebui să să ştie că în conformitate cu legile în vigoare, au dreptul să îşi repare maşina oriunde doresc, nu la firmele indicate de societatea de asigurare”, a mai spus George Petrescu, el spunând că, dacă asigurările obligatorii ar avea acelaşi preţ pe piaţa în domeniu, deţinătorii de automobile nu ar migra anual de la o societate de asigurare la alta.
Piese de schimb, achiziţionate de firmele de asigurări, băgate pe gât atelierelor de service auto
Nu numai pentru repezentantul DAREX Auto Suceava relaţia cu firmele de asigurări deja făcute publice pentru practicile nelalocul lor, vorbim despre ASTRA, EUROINS şi CARPATICA, care se regăsesc pe lista scurtă a partenerilor din domeniul asigurărilor ce recurg la fel de fel de subterfugii pentru a plăti cât mai puţin pentru despăgubirile în contul RCA ci şi pentru majoritatea firmelor de service auto din Suceava.
Alţi reprezentaţi din breaslă, fără să dorească să-şi decline identitatea au prezentat alte detalii din relaţia service-uri – firme de asigurări, cu precizarea că aceiaşi asigurători sunt mereu invocaţi în scandalul RCA. “Astfel de firme şi-au făcut o platformă de achiziţionare de piese, făcând înţelegeri cu furnizorii. Service-ul este obligat să achiziţioneze prin platforma impusă aceste piese la cele mai slabe preţuri. Clientul nu poate să aleagă nici măcar service-ul, trebuind să opteze pentru cel indicat de firma de asigări. E o porcărie mare. Un service trăieşte din adaosul comercial la piesele achiziţionate. Nu din manoperă, aceasta abia acoperind salariile muncitorilor. Ei însă aduc piesele, că sunt bune sau rele, nu contează, se pun pe maşină. Din dorinţa de a scădea preţul proprietarul automobilului avariat se trezeşte cu o reparaţie care mai bine nu s-ar fi făcut”, arată un alt reprezentant al unui service auto sucevean. El spune că piesele trimise de firma de asigurări, chiar dacă sunt vechi, se vopsesc şi se pun pe automobilul avariat, după aceea, Dumnezeu cu mila.
Dintre firmele de asigurări enumerate anterior, ASTRA este de departe cu cel mai mult tupeu, consideră patronii de service-uri. Având restanţe de luni întregi la plata contravalorii reparaţiilor făcute prin sistemul RCA, au venit cu oferte năucitoare, de genul să fie acceptată o înţelegere, cerând discounturi de 10 – 20% la facturile trimise şi neîncasate chiar şi cu un an în urmă. Doar cei care au avut curajul să se judece cu această firmă de asigurări au avut câştig de cauză, obţinând prin instanţă banii datoraţi.
De la o a treia firmă de service auto din Suceava ni s-a explicat, ieri, că cea mai mare problemă rezultă din faptul că, potrivit legislaţiei româneşti, orice proprietar de automobil îşi poate alege service-ul în care să îşi repare maşina. Mulţi asigurători impun deţinătorilor de autovehicule cu care au încheiat contrat RCA anumite service-uri pentru care există contracte preferenţiale. “Eu cred că o societate de asigurare nu poate să impună un anumit atelier de service auto în care să se facă reparaţiile. Dar ei asta fac, obstrucţionând accesul unor asiguraţi către piaţa liberă pentru a benieficia de serviciile pe care beneficiarii le doresc. Mai mult, nu respectă termenele de plată, este tot mai greu să recuperezi banii de la aceşti asiguratori, este foarte greu să lucrăm cu ei, va trebui să recurgem la Justiţie. Asta în condiţiile în care au scăzut foarte mult veniturile. Ei fac adaosul să le vină lor la îndemână, noi montăm piesele şi plătim lucrătorii. Să lase accesul liber la piaţa serviciilor auto la latitudinea clienţilor şi să plătească în termen facturile şi nimeni nu le va face niciun reproş”.
Scandalul RCA la nivel naţional
Două asociaţii auto, ASSAI şi ACODAREN, susţin că şoferii păgubiţi de clienţi RCA ai Astra Asigurări, cel mai mare asigurator în 2012, primesc de la companie o sumă care reprezintă între 25 şi 40% din costurile reparaţiei autovehiculului avariat. “În urmă cu câteva luni, Astra Asigurări a introdus un nou sistem de despăgubire prin care clientul păgubit RCA este pus în imposibilitatea de a-şi efectua reparaţia maşinii avariate într-un service auto. În loc să achite costurile de reparaţie ale maşinii avariate într-un accident în care păgubitul RCA este nevinovat, acestuia îi este virată în contul sau ori într-un cont deschis de către Astra Asigurări pentru client, fără consimţământul clientului, o sumă (…) care reprezintă între 25 – 40% din costurile reale ale reparaţiei maşinii, iar păgubitul RCA este anunţat prin SMS că a fost despăgubit”, se arată într-un comunicat al Asociaţiei Societăţilor de Service Auto Independente (ASSAI).
Asigurarea de răspundere civilă auto (RCA) este un contract prin care persoanele prejudiciate în urma unui accident auto produs din vina conducătorului auto asigurat, primesc despăgubiri pentru daunele materiale şi/sau vătămările corporale suferite.
Scopul poliţei este ca persoanele păgubite să primească obligatoriu despăgubiri pentru daunele suferite, independent de situaţia materială a celui care a produs paguba.
După trimiterea SMS-ului, Astra închide dosarul de daună, fără a avea un document agreat şi semnat de clientul păgubit prin care acesta să-şi fi exprimat acordul cu suma primită, potrivit sursei citate.
“Din acel moment, clientul nu mai poate apela la nici un service auto care să accepte reparaţia maşinii sale în baza poliţei RCA, deoarece clientul figurează ca despăgubit şi cu dosarul de daună închis”, se spune în comunicatul ASSAI.
La rândul ei, Asociaţia concesionarilor Dacia, Renault şi Nissan (ACODAREN) spune că scăderea înregistrată de piaţa auto a făcut ca între societăţile de asigurări să se declanşeze un “război al preţurilor pe segmentul poliţelor RCA”. “Nu de puţine ori au apărut în presă declaraţii şi avertismente cu privire la nesustenabilitatea preţurilor practicate de către unele companii de asigurare, vizate fiind Astra, Euroins şi Carpatica. Avertismentul lansat de managerii din asigurări era că acest război va face victime în momentul despăgubirii şi clienţii îşi vor pierde încrederea în sistemul de asigurări”, se spune în comunicatul ACODAREN.
“În ultimul timp, tot mai mulţi clienţi au venit la service-uri pentru a cere sprijin în rezolvarea unor situaţii conflictuale apărute în relaţia cu Astra, în calitatea lor de păgubiţi ai acestei companii.
Conflictul este generat de plata forţată, prin virarea în cont fără acordul păgubitului, a unor sume de bani considerate de către Astra drept despăgubire acceptată. Aceste sume, calculate netransparent, după o regulă ştiută doar de inspectorii Astra, nu permit clienţilor efectuarea reparaţiilor în condiţii de calitate şi siguranţă”, a declarat preşedintele ACODAREN, Marius Ghiban.
Conform Ordinul CSA 14/2011, păgubitul depune o cerere de despăgubire, iar asigurătorul trebuie să formuleze o ofertă de depăgubire justificată.
“Acestă ofertă trebuie acceptată de către păgubit. Dacă păgubitul consideră nejustă oferta asiguratorului, acesta are dreptul de a o refuza şi poate reclama la autoritatea de reglementare suma oferită ca despăgubire, solicitând recalcularea acesteia. Acest drept este puţin cunoscut, ceea ce permite unor asigurători să acţioneze la limita legii, în defavoarea celor care, fără vină, devin păgubiţi”, se arată în comunicatul ACODAREN, în care se mai spune că Astra a înregistrat în 2012 un număr de 4.123 de reclamaţii referitoare la dosarele de daună pe RCA. (N.R.)
Citiţi în ediţia de mâine: Ce vă sfătuiesc avocaţii să faceţi în cazul în care aveţi ghinionul să fiţi accidentaţi de un şofer care are asigurarea la ASTRA, EUROINS sau CARPATICA, iar firmele respective refuză să vă despăgubească la valoarea reală a daunelor.

Vezi si

Sediul Filialei Surzilor Suceava riscă să rămână fără acoperiș după ce vijeliile au afectat serios clădirea, care se afla deja într-o stare precară

Vijelia de miercuri a stârnit mari probleme pentru unele structuri din municipiul Suceava, printre care …