Saturday , April 20 2024

Şcoala online, între dezinteres total și exces de zel

Situația optimă se pare că se înregistrează la elevii din clasele primare, care au o învățătoare, un grup pe o platformă de socializare cu ajutorul căreia comunică foarte bine și o programă ușor de adaptat pentru lucrul de acasă, asistați de un părinte sau un frate/ o soră mai mare. In timp ce unii elevi de gimnaziu se simt cu adevărat sufocați de lecții și teme și de rapiditatea cu care se desfășoară școala online, există și elevi în ani terminali de studiu, care ar trebui să se pregătească de examene naționale, deci materia ar trebui predată cât de cât la zi cu sprijinul și implicarea profesorilor de la clasă, însă aceștia lipsesc cu totul atât din online, cât și din offline, după spusele părinților

Elevii au fost trimiși acasă în data de 11 martie, iar la mai bine de o săptămână de la mutarea activităților didactice în online, la recomandarea Ministerului Educației, o bună parte dintre copii nu au făcut măcar o lecție, nu au scris măcar o temă și nu au schimbat măcar un mesaj cu profesorii de la clasă. Pe de altă parte, mai e și acea categorie de cadre didactice care preferă să le dea un volum mare de muncă elevilor în această perioadă și nu doar în speranța că vor face jumătate din ea, ci se și asigură că execută tot ceea ce primesc.

Situația optimă, în condițiile acestea, se pare că se înregistrează la elevii din clasele primare, care au o învățătoare, un grup pe o platformă de socializare cu ajutorul căreia comunică foarte bine și o programă ușor de adaptat pentru lucrul de acasă, asistați de un părinte sau un frate/ o soră mai mare. ”La final de săptămână doamna învățătoare ne dă lecțiile ce trebuie să le facem următoarele zile. Unii le fac într-o zi sau două, alții fac doar câte un pic zilnic, iar la finalul perioadei de studiu prezentăm manualele și caietele de lucru. Zilnic li se recomandă o lectură obligatorie, colorat și pictat când vor și doamna ne încurajează să postăm poze cu activitățile copiilor, pentru a se motiva ei între ei”, ne-a explicat mama unei eleve de clasa a I-a din municipiul Suceava.

Ogranizarea în online există și la clasele de gimnaziu, însă aici totul depinde de implicarea cadrelor didactice, pentru că sunt situații care pot fi catalogate ca lipsă totală de interes sau, la polul opus, vorbim despre exces de zel. Copiii de clasa a V-a, spre exemplu, spun că lucrul e mai lejer, în sensul că unii diriginți comunică elevilor materia ce trebuie parcursă și, eventual, primesc și teme pentru a-și testa și aprofunda cunoștințele dobândite în urma studiului, însă nu toți purced și la verificarea caietelor de lucru. ”Noi ne declarăm mulțumiți de ce fac profesorii în această perioadă. La limba română au zilnic teme, vorbesc cu profesoara, lămuresc materia pe care o învață. La matematică profesorul a decis să nu le predea nimic pentru că nu vor înțelege și apoi va fi mai greu să repare ce se greșește, deci le dă să lucreze exerciții, fără să predea nimic nou. La alte materii au mai primit proiecte de făcut și de săptămâna viitoare au zis că vor intra online toți colegii cu profesorii să vorbească despre teme și lecții”, explică Carmen N., mama unui elev de clasa a V-a.

Program de vacanță pentru unii elevi, în absența comunicării cu diriginții

Alții se simt cu adevărat sufocați de lecții și teme și de rapiditatea cu care se desfășoară școala online. ”Prima săptămână a fost totul bine. Aveau câteva teme și zilnic de citit câte ceva, la alegere. După ce s-a anunțat că se extinde până după Paște suspendarea școlii, parcă au luat-o razna cu lecțiile. Fata mea stă cu nasul în cărți și caiete toată ziua, apoi stă în telefon cu diriginta și colegii, în grup, să arate fiecare ce a făcut și să îi lămurească pe cei care nu au înțeles unele sau altele. Eu o mai ajut câte puțin, dar se descurcă singură. Ea zice că îi place, deși ar fi vrut timp liber să iasă și afară zilele alea cât a fost cald. Într-una din zile am scos-o eu forțat afară, la aer, căci stăm la curte, ca să se aerisească. E destul de grea situația pentru copii, dar și pentru părinți”, ne-a povestit Anca Păduraru, mama unei eleve de clasa a V-a.

Supărător este că sunt elevi în ani terminali de studiu care ar trebui să se pregătească de examene naționale, deci materia ar trebui predată cât de cât la zi cu sprijinul și implicarea profesorilor de la clasă, însă aceștia lipsesc cu totul atât din online, cât și din offline, după spusele părinților. ”Copiilor li s-a spus să se uite la lecțiile de pe TVR2, mai trimit ei unele teme pe care le verifică profesorii și cam atât. Sper să fie bine la evaluarea națională, dacă o vor mai da anul ăsta”, a spus mama unui elev de clasa a VIII-a la o școală din cartierul Burdujeni.

”Fata mea nu a făcut nicio temă, nicio lecție săptămâna trecută. Niciun profesor nu a luat legătura cu ei. Copiii au grup pe o aplicație, dar diriginta lor nu e parte din grup. Abia vineri a sunat-o pe dirigintă mama celui mai bun elev din clasă să întrebe ce e de făcut și apoi le-au transmis temele la limba română, matematică și engleză”, povestește mama unei eleve de clasa a VII-a.

Pe de altă parte, există educatoare care țin legătura cu părinții preșcolarilor de la grupă și le comunică tot felul de variante de lucru cu copiii, activități pe care le pot face împreună și idei de petrecere a timpului astfel încât copiii să și învețe prin joacă.

Între timp, singurul suport și ajutor cert pe care îl primesc elevii este emisiunea ”Teleșcoala”, produsă integral de Televiziunea Română, în colaborare cu Ministerul Educației și Cercetării. Cursurile sunt disponibile pe site-ul www.tvr.ro, pe canalul Youtube al TVR, dar și pe TVR^. Tematica și profesorii care susțin cursurile sunt furnizate de Ministerul Educației. (Oana NUȚU)

Vezi si

ADU și-a lansat candidații la fucția de primar al Sucevei și președinte al Consiliului Județean

Alianța Dreapta Unită (ADU) Suceava a lansat oficial, la o ceremonie care a avut loc …