Tuesday , April 23 2024

Restituirea imobilelor preluate abuziv în regimul comunist, piatră de moară pentru primăriile din judeţ

imobile

Legea 165/2013 obligă administraţiile publice locale să restituie terenurile şi clădirile preluate abuziv înainte de 1989 u numai că majoritatea acestora, dacă nu au fost retrocedate, au intrat deja în proprietatea întreprinzătorilor post decembrişti. Variantele stabilite prin lege vizează alocarea de terenuri din imaşul local, din terenurile – fond de rezervă ale primăriilor şi, în ultimă instanţă – despăgubiri băneşti acordate de stat. La începutul săptămânii viitoare, primarii şi secretarii din localităţile judeţului vor afla ce trebuie să facă în perioada următoare, pentru a pune în aplicare prevederile legii amintite

Luni, va avea loc, la Prefectura Suceava, declanşarea procedurii de aplicare a legii privind măsurile pentru finalizarea procesului de restituire, în natură sau echivalent a imobilelor preluate în mod abuziv în perioada regimului comunist din România. Prefectura judeţului, OCPI şi celelalte unităţi deconcentrate implicate în aplicarea legii 165/2013 au convocat primarii şi secretarii din toate localităţile judeţului Suceava care vor trebui să constituie comisii de identificare a acestor imobile care se cuvin proprietarilor de drept, urmând să se pună în aplicare măsuri legale de repreluare a acestora de la cei care s-au împoprietărit fără drept utilizând prevederile mai puţin explicite ale Legilor proprietăţii 18/1991 sau 147/2005.
Punerea în aplicare a prevederilor Legii 165/2013 ar putea să încurce multe interese în comunităţile locale, unde, mai mult sau mai puţin cu sprijinul aleşilor locali, suprafeţe de teren sau clădiri care au fost preluate abuziv în timpul regimului comunist de către stat au intrat ulterior în proprietatea unor persoane, care şi-au valorificat valenţele de întreprinzători oportunişti în peroada de după 1990.
Directorul OCPI Suceava, Vasile Mocanu a arătat că în conformitate cu prevederile noii legi, primarii şi secretarii de unităţi administrativ teritoriale trebuie să identifice terenurile ori imobilele ce vor trebui restituite celor în drept. În situaţia în care restituirea terenurilor agricole pe vechile amplasamente nu este posibilă, după validarea întinderii dreptului lor de proprietate de către comisiile judeţene de fond funciar, fostului proprietar sau moştenitorilor acestuia li se va atribui un teren pe un alt amplasament, în următoarea ordine: pe terenurile din rezerva comisiei locale de fond funciar; pe izlazul comunal; pe terenul proprietate publică, trecut în condiţiile legii în proprietatea privată a statului, sau pe terenul proprietate privată a statului, care a fost administrat pe raza unităţii administrativ-teritoriale de institute, staţiuni de cercetare şi alte instituţii publice;pe terenul proprietate publică, trecut în condiţiile legii în proprietatea privată a statului, sau pe terenul proprietate privată a statului, care a fost administrat de institute, staţiuni de cercetare şi instituţii publice pe raza localităţilor învecinate, aflate în acelaşi judeţ.
In anumite situaţii, prevăzute de lege, regimul juridic şi categoria de folosinţă se pot schimba numai cu avizul prealabil al Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale şi cu acordul populaţiei cu drept de vot din unitatea administrativ-teritorială, acord exprimat în urma organizării unui referendum.
Atribuirea terenurilor de către comisia locală se face în ordinea de înregistrare a cererilor iniţiale de restituire, cu respectarea strictă a ordinii categoriilor de teren. De reţinut că fostul proprietar sau moştenitorii acestuia pot refuza terenul din rezerva comisiei locale de fond funciar sau din izlazul comunal, propus în vederea restituirii. În situaţia în care restituirea terenurilor forestiere pe vechile amplasamente nu este posibilă, reconstituirea dreptului de proprietate se face pe alte amplasamente de pe raza unităţii administrativ-teritoriale, chiar dacă acestea s-au aflat în proprietatea statului român înainte de anul 1948, au intrat ulterior în proprietatea statului sau au fost incluse în amenajamente silvice după această dată. În situaţia în care pe raza unităţii administrativ-teritoriale nu există teren forestier disponibil, reconstituirea dreptului de proprietate se face pe terenuri forestiere situate pe raza altor unităţi administrativ-teritoriale din judeţ, cu aprobarea comisiei judeţene de fond funciar. Dacă aceste măsuri nu vor putea fi puse în plicare, se vor acorda măsuri băneşti compensatorii. (Neculai ROSCA)

Vezi si

Camera de Comerț și Industrie Româno-Germană organizează  o delegație de companii internaționale interesate să descopere potențialul de afaceri al orașului Siret și al Bucovinei

Camera de Comerț și Industrie Româno-Germană (AHK România)  organizează în perioada 22-24 mai o delegație …