Friday , August 19 2022

Peste cinci milioane de euro pentru modernizarea unui drum către un sat izolat din zona de munte a Sucevei

Modernizarea drumului comunal DC 85E în lungime de circa 12,1 km este un mai vechi obiectiv pentru comuna Poiana Stampei al cărei finanțare s-a tot lăsat așteptată. Nu este însă mai puțin adevărat faptul că ruta respectivă nu este una care are nevoie de un covor asfaltic și, eventual, niște banale amenajări rutiere necesare pentru siguranța traficului. De fapt, drumul care face legătura dintre satul Dornișoara – una din cele mai izolate comunități ale județului Suceava – și centrul comunei Poiana Stamnpei, situat la drumul național DN 17 are nevoie de investiții prea mari ca să poată fi suportate de la bugetul local și chiar din sumele obișnuite din programele europene destinate mediului rural.

Distanța mare și starea precară a drumului au făcut imposibilă ani la rând alocarea de fonduri semnificative pentru a putea moderniza drumul. Sumele necesare depășeau cu mult plafoanele stabilite prin fondurile de preaderare și cele din perioada de după aderarea țării noastre la Uniunea Europeană. În vreme ce acestea se situau la un milion de euro, valoarea estimată a cheltuielilor de proiectare, asistență tehnică pe durata execiuției lucrărilor și a lucrărilor ca atare este este de 25.315.886,73 lei, fără TVA. Descurajantă perspectivă, cel puțin la o primă vedere în condițiile în care cheltuielile cu investiția de bază erau de 24.641.373 lei fără TVA. Lesne de înțeles, comunitatea alocală nu avea de unde să susțină de una singură o sumă așa de mare pentru lucrări.

De fapt, era o povară doar celelalte cheltuieli: obținerea și amenajarea terenului – 10.000 lei; proiectare și asistență tehnică – 418.000 lei; organizare de șantier – 246.513,73 lei. Și ani în șir, de fapt, decenii la rând drumul care face legătura dintre Dornișoara și Poiana Stampei a rămas unul din cele mai greu practicabile. Mai ales în sezonul rece sau în urma unor ploi abundente din perioada de vară sau toamnă. Cu câțiva ani în urmă, un demers era aproape de reușită, comuna Poiana Stampei fiind la un pas de a obține o finanțare îndestulătoare, numai că programul guvernamental nu fusese conceput de o manieră satisfăcătoare și a stârnit așa de multe discuții încât nu a mai fost pus în aplicare.

Totuși, Compania Națională de Investiții a acceptat să deruleze o asemenea investiție: soluția acceptată fiind cea de asfaltare, nu de betonare pe o suprafață carosabilă de 5,5 m și platforma rutieră lată de 7 metri iar aproape tot drumul va fi prevăzut cu șanțuri pereate cu beton, la care se adaugă aproape 50 de podețe de diferite dimensiuni, 30 de accese din rigolă carosabilă pe diverse proprietăți, un pod, perste 2 km ziduri de sprijin, aporoape 400 metri anrocamente, o fundație adâncită de parapete, peste 4,6 km de parapeți metalici de siguranță (majoritatea poe partea stângă a drumului) și 11 intersecții cu drumuri laterale unde se va asfalta și drumul pe o lungime de 25 de metri de la intersecție și se vor face șanțurile, la șase intersecții urmând a fi puse și podețe tubulare.

Durata de implementare a obiectivului de investitii este de 36 luni din care 25 de luni a fost estimată durata de execuție propriu – zisă. În funcție de rezultatele licitației – durata de analiză a ofertelor, eventuale contestații și procedurile specifice – lucrarea la drum va începe cel mai probabil în a doua jumătate a lui 2023. (Dan PRICOPE)

Vezi si

FRF a stabilit țintarul Ligii a III-a. Foresta debutează în noul sezon pe terenul vasluienilor de la Rapid Brodoc

Federația Română de Fotbal a stabilit vineri programul meciurilor din viitorul sezon al Ligii a …