Thursday , April 25 2024

Parcarea supraterană de lângă Primărie, la fel de scumpă ca parcările subterane din centrul Sucevei

Prima parcare supraterană din municipiul Suceava care se va construi pe strada Ștefan Tomșa în spatele Primăriei va costa 8,14 milioane de euro. După cum a anunțat primarul Ion Lungu în conferința de presă de miercuri, 3 mai, potrivit studiului de fezabilitate parcarea va fi construită pe cinci niveluri – regimul de înălțime fiind D+P+3E – și va avea o înălțime de maximum 20 de metri. Ea va avea 307 locuri de parcare din care 54 dotate cu stații de încărcare electrice și 17 pentru persoanele cu dizabilități. Parcarea va avea o suprafață desfășurată de 11.724 de mp. Va dispune de spații verzi cu gazon, arbuști, în suprafață de 405 mp, bănci, aparate pentru sport în aer liber. Parcarea va fi disponibilă pentru mașinile până în 3,5 tone. „Sper să aprobăm studiul de fezabilitate în Consiliul Local apoi să dărâmăm garajele, să dăm despăgubiri proprietarilor și apoi să trecem la licitația pentru execuție”, a spus Ion Lungu.

Aparent, suma de peste 8 milioane de euro (la un curs al BNR care în zilele noastre se situează la aproximativ 5 lei) și pentru care – cel puțin în această etapă – nu există multe speranțe pentru o finanțare europeană ar putea să pară uriașă. Dincolo de faptul că primarul Ion Lungu nu a precizat clar dacă în cele 8,14 milioane de euro este sau nu calculat și TVA-ul (teoretic, sumele sunt fără TVA iar dacă din anumite considerente se cere calculul cu tot cu TVA, atunci trebuie specificat de la bun început „TVA inclus”), trebuie să recunoaștem că suma este una considerabilă.

Prima tendință este de a o compara cu o lucrare relativ recentă a primăriei care a făcut o nouă piață agroalimentară în cartierul George Enescu prevăzută cu o parcare subterană pentru suma de 10,2 milioane de lei fără TVA (contractul de proiectare și execuție fiind semnat în octombrie 2019 ). Numai că parcarea respectivă are un singur nivel, de vreo cinci ori mai puține locuri și marele avantaj a fost acela că nu au fost necesare multe lucrări de amenajare/sistematizare rutieră cum foarte probabil vor fi necesare la parcarea supraterană de la primărie și nici de consolidare a terenului.

Prin urmare, deși nu este aceeași soluție tehnică, sub aspectul provocărilor (s.red.) este foarte posibil ca mai apropiat să fie efortul pentru proiectul prin care s-au realizat două parcări subterane în centrul Sucevei. Desigur, deosebirile sunt evidente: suprafața a fost mai mare pentru că s-a avut în vedere și reamenajarea unei zone pietonale considerabile, a unor porțiuni din străzi din centrul orașului (cu tot cu trei sensuri giratorii) și faptul că parcările subterane au doar un singur nivel. Per de altă parte, tocmai structura solului și problemele din subsol cu izvoarele subterane au complicat foarte mult lucrarea de acum mai bine de un deceniu.

Cele două parcări subterane – 108 locuri și, respectiv, 55 de locuri – au fost finanțate prin fondurile atrase de municipalitatea suceveană în cadrul Programului Operațional Regional 2007 – 2013, valoarea totală a finanțării fiind de 37,8 milioane lei, dintre care 29,8 milioane lei reprezintă finanțarea nerambursabilă. Cheltuielile de consolidare a terenului unde urmează a se face cele două parcări subterane sunt de jumătate de milion de euro iar finanțarea este de la bugetul local. Licitația privind execuția proiectului intitulat „Reabilitarea zonei centrale a municipiului Suceava prin creare parcaje subterane, reabilitare pietonal și străzi”, a fost adjudecată de General Construct.

Suma pe care Primăria Suceava a estimat-o pentru parcările subterane cu 163 de locuri, la care se adaugă cheltuielile de la străzi și traseele pietonale și trei sensuri giratorii a fost de 28.650.300,83 lei fără TVA, dar la nivel de 2011 (invitația de participare la licitația din 6 ianuarie 2011), cursul valutar era de 4,2419 lei pentru 1 euro. Asta însemna că suma estimată atunci era echivalentul a 6.754.119,8119 euro. Teoretic, implementarea proiectului trebuia să fi de 33 luni, dar proiectul nu se referea doar la lucrări, ci și la partea de proiectare și organizare a procedurilor de licitație. Prin urmare, General Construct și-a asumat un termen mai scăzut: 24 de luni. Iar sub acest termen, mai exact 1 decembrie 2012, deja parcarea putea fi vizitată și chiar a avut loc un eveniment dedicat Zilei Naționale (grevat oarecum de ingerințele cu iz electoral – alegerile parlamentare erau atunci la nici două săptămâni distanță).

Pe lângă această sumă la care ne-am referit anterior, Primăria a fost nevoită să susțină – în bună măsură, dacă nu în totalitate – cu fonduri proprii lucrările de consolidare a terenului pe care urmau să fie amenajate cele două parcaje subterane. S-a vehiculat multă vreme suma de jumătate de milion de euro, dar din consultarea de pe SEAP a rezultat că valoarea estimată a lucrărilor pentru cei 500 de piloți secanți a fost de 5.575.227 lei fără TVA. Licitația de consolidare a avut loc în 2010 (invitația de participare fiind publicată în SEAP pe data de 17 septembrie), ceea ce înseamnă că dacă împărțim la un curs mediu pe 2010 de 4.2099 lei pentru 1 Euro (conform BNR) ar rezulta că la nivelul lui 2010 valoarea de 1.324.313,4041 euro ar trebui să se adauge la cea de mai sus pentru care era finanțare europeană.

Iată cum valorile din 2023 pentru o parcare supraterană cu peste 300 de locuri sunt foarte aproape de valoarea totală de 8 milioane de euro – mare parte la acea dată fiind din fonduri europene – pentru parcajele subterane cu circa 160 de locuri din centrul Sucevei. Pe de altă parte, lucrările de amenajare stradală, de reamenajare a zonei pietonale și mai ales consolidarea terenurilor și de drenare a unor izvoare subterane au încărcat semnificativ valoarea. (Dan PRICOPE)

 

Vezi si

Cum a devenit o groapă de gunoi cea mai bună afacere a Primăriei Suceava. Economii de zece milioane de euro printr-o investiție de nici 2,5 milioane de euro

Un proiect de succes al Primăriei Suceava a fost dus la capăt u și nu …