Saturday , April 20 2024

O firmă dă Primăriei Suceava groapa de gunoi de la Ipotești ca să poată obține finanțare pentru închidere, iar lucrarea o face tot firma care a predat terenul

O singură ofertă a fost depusă la licitația pe care Primăria Suceava a organizat-o pentru închiderea unui depozit temporar de deșeuri care a funcționat cinci ani pe raza comunei Ipotești. Nimic deosebit până acum deoarece nu o dată s-a întâmplat așa ceva sau chiar mai grav, când nicio ofertă nu era depusă iar licitația trebuia anulată și, ulterior, reluată.

Care este totuși diferența acum? Ei bine, terenul pe care este amplasată groapa temporară de gunoi a municipalității sucevene a aparținut companiei Diasil. Aceasta a acceptat ani de zile să depoziteze deșeuri municipale acolo deoarece în 2014 groapa de la Călău a fost închisă iar noua groapă de la Moara nu era încă deschisă și erau necesare soluții cât mai practice de depozitare. Abia la sfârșitul lunii iulie 2019 a devenit operațional depozitul de la Moara. Din anul 2014, la „spațiul temporar de stocare din comuna Ipotești” au fost depuse, anual, circa 96.000 mc compactați de deșeuri municipale. Iar autoritățile de mediu au permis doar depozitarea temporară și transferul ulterior al deșeurilor la Moara, după deschidere. Nu fără o oarecare dificultate s-a acceptat apoi și varianta închiderii gropii de depozitare temporară. Costurile sunt finanțate în cadrul proiectului „Închiderea depozitelor temporare de deșeuri municipal Ipotești -jud Suceava”, proiect finanțat la rândul său prin Mecanismul Financiar al Spațiului Economic European (SEE) în cadrul programului „Mediu, Adaptare la schimbările Climatice și Ecosisteme”. Condiția era ca autoritățile publice – în cazul de față Primăria – să beneficieze de fonduri, nu cel care deținea/administra terenul pe care se afla rampa de deșeuri. Între altele, un proiect de hotărâre a fost adoptat în acest an de Consiliul Local Suceava prin care se prevedea ca Municipiul Suceava să intre în posesia terenului respectiv deoarece altfel nu puteau să fie accesate fonduri pentru închiderea depozitului temporar. 

Şi la final, când să fie organizată licitația pentru a se atribui contractul de lucrări la închiderea gropii, tocmai fostul proprietar este singurul care depune o ofertă! Diasil Service SRL este liderul de asociere care vrea să închidă groapa de gunoi temporară a Sucevei, groapa care a fost pe terenul său ani în șir. Într-adevăr, nu a făcut-o singur, ci în asociere cu alți doi operatori de pe plan local: RITMIC COM și SC THP Engneering SRL (aceasta este chiar denumirea de pe SEAP – n.r.).

Fără îndoială, abordând problema juridic și mai cu seamă patrimonial este clar că un operator economic ca toți ceilalți vrea să facă o lucrare de interes public – nimeni nu poate spune că nu este necesară finanțare pentru închiderea unei gropi de gunoi – pe un teren aparținând Municipiului Suceava. De ce nu s-au înscris și alți operatori economici și de ce condițiile de accesare a fondurilor nerambursabile pentru astfel de acțiuni defavorizau pe proprietarii privați ai terenurilor unde sunt astfel de gropi de gunoi în detrimentul celor publici ține de competențele altor instituții care fac astfel de reguli.

Licitația la care a fost depusă o singură ofertă a avut ca termen data de 18 ianuarie. Durata pentru care se va încheia contractul de „Proiect tehnic, asistență tehnică și lucrări de închidere Depozit temporar de deșeuri municipal Ipotești, județul Suceava” este de 14 luni iar dacă lucrurile decurg fără contestații sau alte impedimente și până în primăvară este atribuit contractul, atunci cel târziu în vara lui 2024 va fi închis depozitul de deșeuri de la Ipotești.

Valoarea estimată – rămâne de văzut cât va fi cea contractată – a achiziției este de 6.313.292,18 lei fără TVA și este formată din: proiect tehnic și detalii de execuție (75.000 lei fără TVA); asistență tehnică din partea proiectantului (61.453,84 lei fără TVA); execuție lucrări (6.145.384, 49 lei fără TVA); organizarea de șantier (31.453,84 lei fără TVA). Valoarea estimată nu conține cheltuieli diverse și neprevăzute, dar acestea se vor putea deconta „doar dacă este cazul” și „prin încheierea unui act adițional la contractul inițial” – specificările îi aparțin Primăriei – în cuantum de maxim 30.000 lei fără TVA. (Dan PRICOPE)

Vezi si

ADU și-a lansat candidații la fucția de primar al Sucevei și președinte al Consiliului Județean

Alianța Dreapta Unită (ADU) Suceava a lansat oficial, la o ceremonie care a avut loc …