Thursday , April 25 2024

O cunoscută firmă de arhitectură face studiile de specialitate pentru reabilitarea Curții Domnești

Primăria Suceava a încheiat anul 2022 cu un succes – cel puțin de etapă – pentru un proiect foarte ambițios și mai ales delicat: reabilitarea Curții Domnești. Ei bine, pentru a fi corecți până la capăt și a arăta că este doar un succes de etapă facem precizarea că este legat doar de studiile necesare – imperativ cerute de la forurile de specialitate de la nivel central după ce o primă documentație în acest sens a fost elaborată, dar nu a primit avizele necesare – pentru a face un proiect care să fie acceptabil la finanțarea europeană a reabilitării ruinelor Curții Domnești.

Mai clar, în sfârșit s-a găsit o firmă de specialitate care să își asume sarcina unor studii mult mai elaborate iar asta abia pe final de an, după ce o altă licitație eșuase cu privire la Servicii de Prospectare Științifică și Arheologică pentru Proiectul „REABILITARE CURTEA DOMNEASCĂ DIN MUNICIPIUL SUCEAVA”.

Este vorba despre ARHITECTURA GRAFICA DESIGN care, pentru suma de 789.500 lei fără TVA va trebui să realizeze: efectuare de sondaje arheologice și dezveliri de fundație; efectuarea unei cercetări de arhitectură; actualizarea studiului istoric; elaborare releveu detaliat/scanner laser; efectuarea unei expertize biologice; efectuarea unei cercetări de parament și analize de laborator. Volumul serviciilor cerute și precizia cu care trebuie să fie prestate în cazul de față presupune o specializare de care nu toate firmele dispun, mai ales că miză nu este o clădire oarecare. Termenul de prestare este de 12 luni, începând cu data predării ordinului de începere a contractului, după constituirea garanției de bună execuție.

Din păcate, la licitația care a avut ca termen final data de 5 octombrie nu a venit nimeni. Licitația a fost reluată pe 26 octombrie – 795 de mii de lei fără TVA fiind valoarea estimată, deci aproape de cea contractată – și iată că s-a găsit o firmă de specialitate care să aibă timp și dorință să facă documentația. Emoții au fost pentru că nu ar fi prima dată în ultimii zece ani când se organizează licitații pentru proiecte – uneori din cele care necesită o specialitate „de nișă” – iar procedura de achiziții este reluată deoarece la prima și uneori nici la a doua licitație nu se prezintă nimeni.

În cele ce urmează facem o descriere a studiilor cerute pentru a se reliefa clar complexitatea cerințelor. „Sondajele arheologice și dezvelirile de fundație” trebuie să stabilească datele minime necesare pentru a putea stabili concret configurație fizică a monumentului. „Cercetarea de arhitectură” presupune o corelare cu cea arheologică pe baza căreia se vor stabili propunerile de anastiloză (reconstituirea unui obiect distrus parțial sau a unui relict), precum și de integrări și de completări la elementele constructive. „Actualizarea studiului istoric” se referă la integrarea tuturor studiilor de teren (cu accent pe arheologie și arhitectură) alături de celelalte surse pentru a contura scenariul complet de „interpretare” a monumentului istoric. Un „releveu detaliat/scanner laser” este util pentru a fi reliefat detaliat configurație fizică și starea de degradare a monumentului. „Efectuarea unei expertize biologice” presupune identificarea morfologiei și fiziologiei biodeteriogenilor și intensitatea colonizării pe anumite elemente litice care să conducă la formularea unei propuneri de tratament. Adică este necesar a fi cunoscut tipul de bacterii sau fungi ori insecte și (puțin probabil) licheni (algele fiind total excluse în cazul de față) care s-au dezvoltat de-a lungul vremii pe pietrele care alcătuiesc ruinele și cât de mulți dăunători sunt. „Cercetările de parament” inclusiv analize de laborator se fac cu privire la mortarele, cărămida și piatra utilizate și tehnicile de construcție folosite, precum și la starea de conservare și la factorii care au condus la deteriorarea părților exterioare ale construcției și a acelor elemente care căptușeau cu scop ornamental partea exterioară a unor elemente de zidărie. Scopul este identificarea soluțiilor de stopare a degradării și eliminarea efectelor generate până acum de factorii care au condus la starea actuală de deteriorare a Curții Domnești.

Ansamblul „Curtea Domnească” din Suceava a fost inclus în anul 2004 în Lista Monumentelor istorice din Județul Suceava. Conform listei monumentelor istorice actualizată în anul 2015, se află la poziția 163, având cod LMI SV-II-a-A-05471 -Ansamblul „Curtea Domnească” și este format din 4 obiective: – Palatul Domnesc – ruine – datând din secolul al XIV-lea și având codul LMI SV-II-a-m-05471.01; – Turn locuință – ruine – datând din secolul al XIV-lea și având codul LMI SV-II-a-m-05471.02; – Turn de poartă – ruine – datând din secolul al XIV-lea și având codul LMI SV-II-a-m-05471.03; – Anexă – ruine – datând din 1486 și având codul LMI SV-II-a-m-05471.04.

Având în vedere că locația Curții Domnești se află în centrul Sucevei și starea monumentului este una avansată de degradare, se impun lucrări de restaurare și punere în valoare a monumentului. Municipiul Suceava intenționează să acceseze fonduri nerambursabile prin Programul Operațional Regional 2021 – 2027; demersuri au fost și pentru celelalte exerciții financiare multianuale ale UE, doar că nu existau axe de finanțare deschise. De data aceasta sunt semnale cu privire la aprobarea unor linii de finanțare europeană pentru astfel de obiective de investiții. De aceea, încă din 2019, Primăria a organizat o licitație cu privire la proiectul de reabilitare al Curții Domnești. Suma era de 250 de mii de lei fără TVA, dar cerințele nu erau nici pe departe atât de specifice. Ba chiar nu difereau față de tipul general de cerințe pentru o construcție obișnuită: studii de teren (topo, geo etc.); expertiză tehnică; Documentație de Avizare a Lucrărilor de Intervenție; documentație pentru obținerea Avizelor și Acordurilor, inclusiv obținerea lor; elaborare Proiect Tehnic și Detalii de Execuție, DTAC și DTOE, Plan Securitate în Muncă – asistență acordată beneficiarului pe parcursul evaluării proiectului și ulterior până la semnarea contractului de finanțare (ex. posibile clarificări solicitate de evaluatorii ADR N-E și MDRAP).

Astfel, s-a găsit o firmă din Iași – cu un portofoliu mare de contracte, dar pentru lucrări la drumuri comunale sau în lucrări de construcții civile fără asemenea pretenții – și pe banii aceia a făcut o documentație care nu a satisfăcut nici pe departe exigențele Comisia Națională a Monumentelor Istorice de pe lângă Ministerul Culturii.

Pentru orice bun specialist în domeniu deznodământul a fost predictibil: documentația a fost respinsă și s-a cerut modificarea și completarea în vederea revenirii la avizare cu concluziile studiilor, investigațiile, expertizele și cercetările aferente. Adică exact cele pentru care au fost două licitației și abia în luna decembrie a reușit Primăria să încheia un contract. (Dan PRICOPE)

Vezi si

Cum a devenit o groapă de gunoi cea mai bună afacere a Primăriei Suceava. Economii de zece milioane de euro printr-o investiție de nici 2,5 milioane de euro

Un proiect de succes al Primăriei Suceava a fost dus la capăt u și nu …