Friday , April 19 2024

Noul timbru de mediu, atacat la Tribunalul Suceava mai ceva ca vechea taxă auto

jos timbru2

Intr-o lună de la punerea în aplicare a Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 9/2013, la instanţa suceveană sute de proprietari de maşini au atacat prevederile actului normativ. Numai vineri, 19 aprilie a.c. au fost depuse 86 de solicitări de pretenţii, 90% dintre acestea, conform magistraţilor suceveni, vizând prevederile legate de tibrul de mediu dar şi de taxa de înmatriculare stabilită anterior. Conform estimărilor avocatului Răzvan Viorescu, numărul dosarelor pe această speţă va creşte foarte mult în perioada următoare.  In cel puţin 30 de astfel de solicitări s-au dat termene zile trecute, cel mai aproape în aprilie anul viitor, ca şi cele programate acum un an pentru vechea taxă de primă înmatriculare 

in luna care a urmat punerii în aplicare a Ordonaţei de Urgenţă a Guvernului nr. 9/2013 privind taxa de timbru auto, după data de 15 martie a.c., aproximativ 400 de dosare au fost depuse la Tribunalul Suceava, prin care sucevenii proprietari de automobile atacă prevederile noi privind plata acestei taxe, dar există şi dosare noi privind vechile prevederi ale legislaţiei româneşti vizând taxa de primă înmatriculare. Numai în data de 19 aprilie a.c. au fost înscrise, conform portalului Tribunalului Suceava, 86 de solicitări de pretenţii, 90% dintre acestea vizând, conform magistraţilor suceveni, solicitări pe această temă. Pentru marea majoritate a acestor acţiuni în instanţă nu au fost stabilite încă termene de judecată, însă pentru aproximativ 30 dintre acestea s-au dat termene cel mai aproape în primăvara anului viitor, conform estimărilor avocatului Răzvan Viorescu, specializat în astfel de cauze. Acesta nu este un lucru nou în condiţiile în care, încă din 2012, judecătorii de la Tribunalul Suceava acordau termene pentru prima judecată pe speţa restituirii taxei de primă înmatriculare a automobilelor tot prin anul 2014, unele fiind programate chiar în luna aprilie a anului viitor. “Scăderea numărului de dosare înregistrate în 2012, declara anterior preşedintele Tribunalului Suceava, Gheorghe Codrean, nu constituie un indicator relevant pentru că în 2012 taxa auto a fost suspendată pentru autoturismele deja înmatriculate înainte de 2007. Creşterea stocului este cauzată tocmai de aceste litigii privind taxa auto care nu au fost finalizate, dar şi din cauza numărului mare a plângerilor contravenţionale – contestaţii la amenzile date de felurite instituţii – Poliţie, Mediu, iTM, CNADR, etc., astfel încât am ajuns, la secţia de contencios administrativ şi fiscal a Tribunalului să dăm termene chiar şi pentru anul 2014, pe taxa auto şi plângeri contravenţionale”, a declarat la începutul acestui an preşedintele Tribunalului Suceava, Gheorghe Codrean. Cu noua avalanşă de dosare pe această speţă, situaţia este departe de a fi rezolvată în instanţa suceveană, într-un timp rezonabil. Pe de altă parte, contestaţiile în instanţă vin în avantajul celor care şi-au cumpărtat maşini din spaţiul european fiindcă odată depusă acţiunea în justiţie pot folosi maşinile, cu gândul că plata făcută ar putea să fie recuperată cândva ori nu vor mai trebui să o plătească, după modelul deja instituit şi în baza căruia români, printre care şi suceveni au oţinut la CEDO câştig de cauză în speţe asemănătoare.
Care sunt noile prevederi privind instituirea “timbrului de mediu”
Conform OUG 9/2013, Guvernul a avizat introducerea timbrului de mediu care va fi perceput la înmatricularea maşinilor, înlocuind fosta taxă auto de primă înmatriculare. Conform formulei de calcul a noii taxe auto, aplicată sub forma timbrului de mediu, cu o formulă de calcul diferită, s-a ajuns la o creştere în medie de circa 10% a sumei de plată pentru maşinile Euro 4 şi Euro 3 şi o scădere cuprinsă între 60% şi 90% pentru maşinile Euro 2, Euro 1 şi non-euro. Conform noii formule de calcul, suma de plată a scăzut cu 60% pentru Euro 2, cu 80% pentru Euro 1 şi cu 90% pentru non-euro. Cuantumul taxei pentru maşinile non-euro, Euro 1 şi Euro 2, cu tehnologii mai învechite, este totuşi mai mic, mergându-se pe ideea că aceste maşini au o durată scurtă de funcţionare şi, deci, vor polua pentru un interval mai mic. Taxa a rămas aceeaşi la aceleaşi cote pentru maşini Euro 5, în timp ce pentru Euro 6, maşini hibride şi electrice, nu va fi plătit nimic. Timbrul de mediu este calculat în principal în funcţie de emisia de CO2, luat în calcul în întregime pentru timbru faţă de 30% în legea în vigoare, înscrisa în cartea de identitate a maşinii sau documentele de omologare. Timbrul va fi plătit o singură dată, la prima înmatriculare pe piaţa din România sau la prima transcriere, dar nu şi în cazul tranzacţiilor civile (moştenire sau partaj).
Cei care au plătit fosta taxă de poluare nu vor mai plăti timbrul de mediu. Modificările sunt argumentate de Guvern prin faptul că actuala formulă avea valori disproporţionat de mari pentru anumite zone de poluare, care nu ţineau cont de puterea de cumpărare a românilor, conţinea în calculul său, în afară de emisia de CO2, şi capacitatea cilindrică (deşi acest criteriu era deja taxat la impozitul pe maşină, plătit la administraţia locală), era discriminatorie şi atragea ameninţări cu infringementul din partea UE. Prin aplicarea timbrului de mediu, Fondul de Mediu este estimat să crească faţă de 2012 cu 100 de milioane de lei, dacă românii vor cumpăra aceleaşi tipuri de maşini. in scurtă vreme însă cumpărătorii de automobile au avut aceeaşi atitudine faţă de noua taxă ca şi faţă de cea veche, în condiţiile în care sumele pe care trebuie să le plătească în contul acestui “timbru” se apropie ori depăşesc în multe cazuri valoarea de achiziţie a maşinii. (Neculai RO{CA)

Vezi si

Performanță în prag de centenar la Colegiul Național Militar ”Ștefan cel Mare”. 27 de elevi calificați la fazele naționale ale olimpiadelor școlare

”Anul acesta, în prag de centenar, mușatinii și-au depășit recordul la premiile obținute la fazele …