Friday , April 19 2024

Mutați autogara care sufocă centrul orașului!

O parcare bombardată, cerșetori, hoți, multă mizerie, fum și zgomot, cam așa arată autogara tolerată de autorități în mijlocul orașului. Străzile înguste din preajmă, și așa supraaglomerate, sunt în timpul săptămânii incapabile să preia traficul, din cauza autocarelor și microbuzelor ce intră și ies de pe peroanele prost întreținute ale auto­gării proprietatea TASA – ATLASSIB, sau a “autogărilor” înființate în curțile caselor din zonă. Incă de pe vremea comuniștilor s-a tot vorbit de mutarea acestei autogări înghesuite în zone mai puțin afectate de traficul rutier, dar autoritățile au neglijat mereu problema. Din profitul net al firmei din ultimii ani, TASA ar putea să ceară holdin­gu­lui ATLASSIB găsirea unei soluții. Cea mai la îndemână, de comun acord cu mu­­­nicipalitatea, ar fi mutarea autogării pe strada Traian Vuia, unde TASA deține spa­țiu suficient, fiindcă autogara de la Gara Burdujeni a fost deja scoasă la vânzare 

 autogara

In ultimele săptămâni se discută tot mai des despre necesitatea luării unor măsuri pentru decongestionarea traficului în zonele foarte aglomerate din Su­ceava. Pe lângă măsurile deja anunțate pentru fluidizarea traficului în zona fostă industrială, actualmente comercială a Sucevei, sunt avute în vedere și alte măsuri prin care traficul în centrul orașului să intre cât de cât în normalitate.  Una dintre zonele centrale în care mereu se produc ambuteiaje în aproape toate zilele lucrătoare este zona Auto­gării sucevene, uitată, nefiresc, în mij­locul orașului.

“Obiectiv de Suceava” a semnalat, iar municipalitatea s-a sesizat de faptul că îngustele străzi Vasile Alecsandri (care trece prin fața Colegiului Național “Stefan cel Mare”, n.r.) strada Petru Rareș, care trece prin fața Pieței Mari, dar și toate celelalte străzi din jur sunt suprasolicitate de autocarele ATLASSIB, și microbuzele a tot felul de firme de transport, devenite tot mai multe în ultimii ani.. Asta în condițiile în care TASA are proprietăți și în zonele limitrofe ale orașului, în Burdujeni de exem­­­plu, în apropierea gării, dar și în zona industrială Ițcani, unde deține singura construcție ce a păstrat în municipiul Suceava însemne vizibile ale comunismului. Umbra unei inscripții dinainte de 1989 – “Ceaușescu – Pace!” veche de mai multe decenii este și acum vizibilă pe frontispiciul unuia dintre garajele firmei TASA de pe strada Traian Vuia, spre amuzamentul sau poate chiar și nostalgia celor care trec prin zonă.

autogara2Iată cum descria ziarul nostru acum trei ani situația de la autogara din centrul municipiului reședință de județ, aparținând firmei TASA din cadrul holdingului ATLASSIB: “O clădire care n-a mai văzut spoiala de zeci de ani, o parcare bombardată, cerșetori, hoți, multă mizerie, fum și zgomot, cam așa arată autogara tolerată de autorități în mijlocul orașu­lui. La toate acestea se adaugă și sufocarea traficului de către autobuzele și microbuzele care vin sau pleacă de la autogară. Soluția cea mai bună pentru întreg orașul ar fi restricționarea traficu­lui greu pe ultraaglomerata stradă Petru Rareș și pe strada Vasile Alecsandri, în fața Liceului “Stefan cel Mare”, și mutarea autogării pe strada Traian Vuia, acolo unde actualul “stăpân” al autogării deține un spațiu, permițând astfel degajarea traficului din zona centrală și “igienizarea” zonei din centrul istoric al orașului”. O sugestie bună atunci, și mai bună acum, când traficul în centrul Sucevei a devenit de-a dreptul sufocant, imposibil să mai susțină și traficul autocarelor mari ale firmei de transport. In anul 2013, când erau scrise aceste rânduri, este drept, TASA venea după mai mulți ani de activitate în pierdere, cel puțin așa arată statisticile oficiale. Anul 2013 a fost însă pentru firma de transport suceveană unul de reviriment formidabil, înregistrând un profit net de 2 ­mi­lioane de lei. In anii care au urmat, acesta nu a scăzut niciodată sub 1 milion de lei. Cu acești bani se puteau măcar reabilita clădirile firmei și în orice caz se putea da un strat de var peste inscripția de pe frontispiciul clădirii de pe strada Traian Vuia.

Suceava este printre puținele orașe mari din țară unde autogara principală este situată în plin centrul orașului

Municipiul Suceava este printre pu­ți­nele orașe mari din țară unde autogara principală nu este situată în apropierea unei stații CFR, ci în plin centrul ora­șului, la câțiva kilometri buni de oricare din cele trei stații CFR din preajma Su­cevei – Burdujeni, Ițcani și Scheia. Comunismul nu își dăduse ultima suflare în România când până și unii activiști ai vremurilor luau în calcul să mute autogara din centrul Sucevei, să nu mai permită autobuzelor și autocarelor să cir­­cule prin zona respectivă. Iar traficul rutier dinainte de 1989 nici nu se compara cu cel din zilele noastre. Traficul s-a îngreunat mai mult, numărul de mașini mici a crescut, la fel și cel al camioa­nelor și autocarelor, locuri de parcare nu s-au prea făcut, pe puținele spații de acest fel gândite de cei dinainte de 1989 au fost construite sedii de bănci. Auto­gara din centrul Sucevei a ajuns între timp a unei firme private. Autoritățile pretind că mereu caută soluții pentru descongestionarea traficului, dar nu văd pădurea din cauza copacilor. Da, traficul este greoi în zona centrală, un număr mare de mașini de toate felurile circulă îndeosebi la orele de vârf, dar cu toate aces­tea accesul autobuzelor și micro­buzelor este permis. Ba chiar este încurajat pe strada Petru Rareș de prezența autogării.ceausescu pace - tasa

Iar orașul nu beneficiază de cine știe ce avantaje sau de compensații. Din contră, intersecția din zona autogării ră­mâne o problemă. Chiar dacă nu este cea mai grea intersecție din oraș, lucrurile ar fi mai simple pentru majoritatea sucevenilor dacă în zona respectivă ar fi restricționat traficul greu. Simpla prezență a unei autogări prost întreținută într-o zonă oricum prea departe de o gară și de aeroport este, până la urmă, o problemă de civilizație. Cu ani în urmă, o mică autogară era lângă gara Burdujeni, dar nu s-a investit în ea și a fost scoasă la licitație. Modernizarea nu a fost o prioritate. Nu că la autogara din centrul Sucevei s-ar fi realizat îmbunătățiri.

TASA, cum am arătat,  mai are o autobază pe strada Traian Vuia. Ce-i drept, nu este nici autobaza de pe strada Traian Vuia situată în vecinătatea gării Burdujeni sau Ițcani, dar oricum este mai aproa­pe de acestea. Mai trebuie mențio­nat că această proprietate a firmei este foarte aproape de autobaza TPL, care este însă și în acest moment disputată de Primărie și TASA, într-un proces care durează de ani întregi și nu sunt perspective imediate să i se pună capăt. (N.R.)

 

Vezi si

Lemn confiscat în valoare de 585.000 lei și amenzi de 556.000 lei aplicate luna trecută de Garda Forestieră Suceava

În luna martie 2024 personalul Gărzii Forestiere Suceava a efectuat în total un număr de …

2 comments

  1. DAR ACOLO LA AUTOGARA SE FAC FOARTE MULȚI BANI!!!De ce nu s-a investit in cladiri??Zilnic se pleaca in județ cu microbuzuri și autocare pline și arhipline ,că transportul pe linia ferata a scazut foarte mult.Ce fac cu banii firmele de transport care acționează la AUTOGARA.Știm ca cei mai mari patroni sunt cei ce dețin firme de transport si la care profitul e MAXIM..

  2. Ideea este foarte buna si as vrea ca sucevenii s-o preia ca pe o
    problema foarte urgenta.Primaria va trebui sa gaseasca solutii!
    Suntem sufocati de masini mari care circula nestingherite prin tot orasul..