Thursday , April 25 2024

Micile-mari modificări apărute la studiul prin care se propune revoluționarea traficului în Suceava

La sfârșitul săptămânii trecute, pe site-ul Primăriei au fost publicate hărți modificate referitoare la studiul de trafic în baza căruia s-ar realiza un inel rutier, care cuprinde principalele artere din oraș pe care se va circula în sens unic. Teoretic, aceste modificări ale traficului în Suceava ar trebui să devină operaționale până în luna august. Conform ultimelor hărți publicate de Primărie, deja au fost operate mai multe modificări față de planul inițial, aparent nu foarte ample, dar foarte importante în realitate. O parte dintre acestea: 40 km/h -viteza autobuzelor pe banda special amenajată lor în zona Areni, iar în centru cu 10 km mai puțin; traficul rămâne ștrangulat înainte de sensul giratoriu de la McDonald’s; trecerea de pietoni spre cartierul ANL va fi mutată; sens unic în jurul Parcului din fața Policlinicii Areni; sens unic pe strada Curtea Domnească; semafoare la trecerile de pietoni de la Piața Mare; de la fostul cinema „Modern” la Catedrală se circulă doar pe două benzi pe sensul de urcare și se reconfigurează parcările. Pe strada Zorilor se va circula pe un singur sens; crește numărul locurilor de parcare spre George Enescu, dar tot insuficient . Citiți mai jos o amplă prezentare a ultimelor modificări ale planului care-și propune să schimbe radical traficul în municipiul Suceava

 sens unic

Cu câteva zile în urmă, pe site-ul Primăriei municipiului Suceava au fost postate, spre consultare publică, hărțile modificate cu privire la studiul de trafic în baza cărora vor fi intra în vigoare noi ­re­guli de circulație, având ca principal obiectiv realizarea unui inel în interiorul orașului pe care să se circule doar în sens unic. Prima versiune a fost publicată la începutul lunii mai pe site-ul Primăriei în ideea că, dacă până în august nu vor fi operate modificări, vor intra în vigoare noi reguli de circulație în oraș. Față de prima parte a lunii mai, deja sunt conturate mai multe modificări, aparent nu foarte ample, dar totuși importante.

Pe de o parte, cel puțin deocamdată, Primăria nu dă semne că ar vrea să renunțe la modelul împrumutat din unele orașe occidentale cu o bandă va fi rezervată pentru circulația în sens invers a mij­loacelor de transport în comun.

De cealaltă parte, peste jumătate din planșele de detaliu (12 la număr) postate în prima parte a lunii mai au suferit modificări – Primăria fie că suplimentează ori diminuează numărul de locuri de parcare în anumite zone, fie schimbă locul unde avea în vedere inițial să pună o trecere de pietoni, fie modifică sensurile de circulație a unor străzi secundare intersectate cu artera principală de trafic.

Este de notat și faptul că, spre deosebire de data trecută, la versiunea modificată din 24 mai ­fi­gurează în fiecare colț-dreapta-jos al planșelor și referințe cu privire la societatea care a conceput planurile de semnalizare rutieră pentru proiectul „Reorganizarea circulației rutiere cu sensuri unice în vederea îmbunătățirii condițiilor de deplasare în Municipiul Suceava”, respectiv SC Sigma Mobi­lity Engeneering SRL.

Trecerea de pietoni spre cartierul ANL va fi mutată, sens unic în jurul Parcului din fața Policlinicii Areni

Prima planșă din cele 12 care descriau optica municipalității privitoare la inelul rutier alcătuit din străzile principale pe care să se circule într-un singur sens începea din zona intersecției bd. 1 Decembrie 1918 cu Calea Obcinilor și continua pe bdul 1 Mai până la intersecția cu str. Teilor.

În prima parte a lunii mai, potrivit ceea ce Primăria postase pe planșa nr.1, pe Calea Obcinilor – după intersecția dintre cu bd. Corneliu Coposu – era prevăzut un număr de 12 locuri de parcare. Conform noilor modificări, vor fi numai opt locuri de parcare amenajate. Tot în prima parte a lunii mai era o veste bună pentru sucevenii care locuiesc în cartierul de locuințe ANL din spatele benzinăriei OMV din Obcine, pentru care se va menține trecerea de pietoni.

Potrivit modificărilor de la final de lună mai, trecerea de pietoni va fi mutată însă înainte de intersecția bd 1 Mai cu strada Serban Rusu Arbore (cea care face legătura spre cartierul ANL)

La intersecția din zona Primăriei Suceava (bd.  Mai cu str. Universității) sunt câteva modificări față de varianta inițială care era în planșa nr. 2, în sensul că se mai pune un indicator care să indice „Drum cu prioritate” și încă niște modificări la marcajele rutiere. Aceasta deoarece, comparativ cu cele ce au fost prezentate la începutul lunii mai, de data aceasta vor fi patru benzi pe sensul de mers de la Poliție la Primărie, în loc de trei.

Față de varianta prezentată la începutul lunii mai potrivit căreia pe strada Mărășești se putea circula pe ambele sensuri, dar pe sensul de coborâre nu se va putea face decât curba spre stânga, de data aceasta Primăria și-a modificat optica.

Circulația pe ambele sensuri va fi permisă doar de la intersecția cu strada Mihai Viteazul până la Catedrală. De la intersecția cu strada Mihai Viteazul la artera principală va fi circulația într-un singur sens iar pe ambele benzi se va putea vira doar la stânga.

Astfel, cei care vor să ajungă de artera principală pe str. Mărășești vor trebui să vireze la stânga abia din intersecția de la Policlinică unde circulația pe porțiunea de stradă se face pe două benzi, dar pe sensul de urcare. Asta spre deosebire de varianta inițială când era prevăzută circulația în fața Policlinicii pe ambele sensuri.

Desigur că astfel de modificări presupun și alte marcaje rutiere față de varianta inițială, însă perspectiva mutării trecerii de pietoni actuale la vreo 15-20 metri mai sus a fost menținută.

40 km/h: viteza autobuzelor pe banda special amenajată lor în zona Areni, iar în centru cu 10 km mai puțin; traficul rămâne ștrangulat înainte de sensul girtoriu de la Mac’Donalds

În ceea ce privește planșa nr.3, modificări semnificative nu au fost față de varianta inițială, astfel că pe străzile Stefan Dracinschi, Anastasie Crimca și Aleea Trandafirirlor se va circula ca și până acum – în sens unic. De asemenea, se vor menține și trecerile de pietoni de la Palatul de Justiție, Parcul „3 Bărboși” și de la magazinul Bucovina, viteza maximă pentru autobuzele care vor circula pe banda destinată lor fiind cea de 40 kmh.

La planșa a patra, de asemenea nu sunt modificări notabile față de prima variantă, poate cu excepția completării, în zona intersecțiilor cu străzile secundare, cu un indicator referitor la „Drum cu prioritate”. În ceea ce privește trecerile de pietoni de la stația „Bancă”, precum și stațiile de autobuz ca atare, studiul de trafic nu prevede îmbunătățiri deosebite, ba dimpotrivă: nu rezultă de nicăieri în mod clar că stația aflată în curbă pe sensul către Policlinica Areni va putea fi reamenajată.

La intersecția străzii Ana Ipătescu cu Mitropoliei – zona Bibliotecii – modificările de la semafoare rămân, iar cei care vin dinspre Ipotești nu vor mai putea face virajul la stânga spre Policlinică, la fel ca și cei care vin din zona Parchetelor sau a Pala­tului Administrativ nu vor mai putea proceda ca până acum, singura opțiune fiind ori înainte spre Ipotești sau la stânga spre centrul orașului.

Trecerea de pietoni de la parcul Central va fi păstrată pe actualul amplasament. Pe străduțele I.V.Viteazul și I. Grămadă se va circula ca și până acum, pe un singur sens.

De asemenea, deși reamenajările prevăzute în zona sensului giratoriu de la Mac’Donalds au stârnit discuții întrucât se produce o „ștrangulare a traficului”, în porțiunea de pe strada Ana Ipătescu până la intersecția cu strada I.V.Viteazul îngustându-se de la trei la doar două benzi, nu s-au operat modificări decât la marcaje în sensul că linia nu mai este continuă, ci întreruptă.

Nici la planșa 5 nu sunt modificări sensibile: trecerea de pietoni de la stația de autobuz din centrul orașului și stațiile de pe ambele sensuri rămân pe actualul amplasament, de la stația de autobuz spre Ițcani va fi iar circulcație pe trei benzi, din sens opus nu este doar o singură bandă pentru autobuze, ci două. De altfel, pentru cei care circulă de pe Ana Ipătescu spre Petru Rareș este rezervată doar o singură bandă, în vreme ce pentru cei care ciruclă dinspre Calea Unirii spre strada Petru Rareș sunt amenajate două benzi. La intersecția străzilor Petru Rareș cu Ana Ipătescu și Mirăuți, față de modificările prezentate inițial, singurul „up-date” îl constituie indicatorul cu semnificația „Drum cu prioritate”.

Totuși, în zona centrală se va circula cu 30 km/h, cel puțin autobuzele pe banda destinată lor, în zona stației și a sensului giratoriu.

Sens unic pe strada Curtea Domnească, semafoare la trecerile de pietoni de la Piața Mare. De la fostul cinema „Modern” la Catedrală se circulă doar pe două benzi pe sensul de urcare și se reconfigurează parcările

Potrivit variantei modificate a planșei de detaliu nr. 6, una din cele trei benzi rutiere nu ar mai fi destinată și celor care vor să vireze la stânga pe strada Curtea Domnească spre Liceul de Artă, întrucât pe strada Curtea Domnească ar urma să se circule în sens unic dinspre Liceul de Artă spre intersecția cu str. Petru Rareș, nu invers față de cum era preconizat sau pe ambele sensuri cum este acum până în zona bisericii Sf. Dumitru. De fapt, pe strada Curtea Domnească ar rezulta că se va circula într-un singur sens de la intersecția din zona Autogării (str. V. Alecsandri) până la cea cu strada Petru Rareș. Suplimentar față de ce era inițial, a fost trecută o trecere nouă de pietoni în fața intersecției dintre Curtea Domnească și Petru Rareș. Față de varianta inițială, trecerile de pietoni de la Piața Mare spre parcare vor fi semaforizate. Din câte se pare, accesul la parcarea de la piața mare se va putea face în continuare pe la ambele intrări, ca și până acum, dar nu va fi permis virajul la stânga spre străduța Horea, Cloșca și Crișan – în prima variantă prezentată pe site-ul Primăriei era permis virajul la stânga din Petru Rareș spre Horia, Cloșca și Crișan. Pe strada Petru Rareș se va circula pe sens unic până la Autogară (intersecția cu strada Vasile Alecsandri). De acolo, conform planșei nr. 6 ar rezulta că pe strada Petru Rareș se va circula pe sens dublu.

Planșa nr. 7 nu aduce modificări semnificative: vor fi reamenajări făcute la trecerea de pietoni de pe strada Vasile Alecsandri, se va circula pe trei benzi, cu precizarea că una va fi, parțial, amenajată pentru staționarea autouzelor. De la intersecția giratorizată de la fostul cinema Modern, sensul unic va continua pe strada Mihai Eminescu, îngustându-se traficul de la trei benzi la doar două. Dacă în varianta inițială, pe una din benzile de urcare ar urma să fie amenajate locuri de parcare atât în dreptul bisericii Sf. Nicolae cât și mai sus, „în spic”, în dreptul sediului ACET, în varianta recent postată pe sie-ul Primăriei s-a renunțat la așa ceva.santier 2tn

Mai departe, potrivit variantei inițiale a planșei nr. 8, tot pe strada Mihai Eminescu, până aproape de intersecția giratorizată de la Catedrala Nașterea Domnului (intersecția cu strada I.G. Sbierea) se circula pe trei benzi (pe partea stângă urmând a fi amenajate din nou 22 locuri de parcare în spic). Conform variantei revizuite la final de mai, circulația urma să continue tot numai pe două benzi până la sensul giratoriu de la Catedrală, dar numărul de locuri de parcare (de la B^B la intersecția cu I.G. Sbiera) urma să crească la 30.

Pe strada Zorilor se va circula pe un singur sens, crește numărul locurilor de parcare spre George Enescu, dar tot insuficient

 Pe planșa a noua nu apar foarte multe modificări. Una din cele mai importante este aceea că dacă în varianta inițială erau prevăzute 14 locuri de parcare dincolo de stația de autobuz de după Catedrală, pe sensul spre cartierul George Enescu, potrivit versiunii revizuite și publicate la finele lui mai ar fi vorba, de fapt, de 23 de locuri de parcare ce vor fi amenajate de la intersecția cu strada Grigore Ureche până la cea cu strada Narciselor. Probabil că din grabă, data trecută nu fusese prevăzută o intrare la Raiffeisen, iar în varianta revizuită este prevăzut accesul din strada principală. Așa cum era de așteptat, marcajul longiutudinal nu permite ca mașinile ce ies de la Raiffeisen să vireze la stânga, banda fiind destinată doar autobuzelor.

În rest, situația descrisă pe planșa nr. 9 rămâne aceeași ca la începutul lunii mai: de la Catedrală mai departe circulația pe două benzi va fi „extinsă” la trei benzi pe tot bulevardul George Enescu; de la Catedrală va fi și banda pe sens opus pentru mijloacele de transport în comun iar stațiile de autobuz de la Catedrală vor fi în aceleași locații ca și până acum, iar pe strada Grigore Ureche se va circula tot pe sens unic, însă pe strada Narciselor se va circula pe ambele sensuri, cu precizarea că nu se va mai putea permite virajul din strada principală la stânga. Totodată, a rămas aceeași situație diferită pe strada Universității care, dacă la capătul intersecției cu bdul 1 Mai are patru benzi – câte două pentru fiecare sens de circulație – la intersecția cu bdul George Enescu vor fi trei benzi. În ce privește intersecția dintre bdul George Enescu și str. Universității, singura modificare este că s-a prevăzut un indicator cu semnificația „Drum cu prioritate”.

În planșa a zecea – varianta inițială – era preconizată o schimbare de semaforizare în zona străzii Zorilor și a accesului rutier în zona Curcubeu, dar sensul de mers pe strada Zorilor era din strada res­pectivă spre bulevardul George Enescu, virajul/curba fiind pe stânga. La finele lui mai, mo­dificarea adusă este semnificativă: sensul de circulație pe strada Zorilor va fi dinspre bdul George Enescu. De asemenea, în varianta inițială nu era prevăzut un spațiu unde, probabil, s-ar putea parca mașinile. De data aceasta, însă, spațiul respectiv a fost prevăzut cu o culoare roșie intermitentă, de-a lungul b-dului G.Enescu după ieșirea din parcarea de la Curcubeu.

Alte modificări semnificative pe bulevardul George Enescu față de data trecută, potrivit planșei revizuite nr. 11, sunt: renunțarea la parcarea longitudinală de taxiuri; schimbare circulație pe str. Zorilor în sensul că dacă la versiunea inițială erau prevăzute două sensuri, acum este doar circulație pe un singur sens din strada respectivă spre bd. George Enescu iar curba se face doar la stânga.

Ambele stații de autobuz și stația de taxiuri de pe Calea Obcinilor vor fi menținute; se reconfigurează strategia de trafic pentru a facilita accesul la Lidl

Intersecția cu Calea Obcinilor va fi modificată semnificativ. Potrivit variantei de la începutul lunii mai, pe Calea Obcinilor se intra de pe două benzi de pe bdul George Enescu. Potrivit variantei modificate, vor fi amenaate trei benzi la semaforul de la Lidl – două spre Calea Obcinilor și una doar spre Lidl. De asemenea, indicatoare cu semnificația „Drum cu prioritate” vor fi puse la intersecția a ceea ce în planșă este menționat „str. Humorului” (deși în alte documente strada figurează ca fiind Bdul Acad. Vasile Grecu) cu Calea Obcinilor și bdul George Enescu, precum și pe Calea Obcinilor, pe sensul de drum spre șcheia, adică spre strada Humorului sau Bdul Acad. Vasile Grecu.

De asemenea, în precedenta variantă erau prevăzute pe Calea Obcinilor – sensul spre Scheia, la intersecția de la Lidl – două benzi, pe când în varianta revizuită sunt prevăzute trei benzi rutiere, două spre Scheia și unul spre Lidl. În prima parte a lunii mai era prevăzută doar o ieșire din parcarea Lidl, dar în varianta revizuită de la finele lunii mai s-a revenit asupra acestei măsuri în sensul că vor fi menținute ambele ieșiri de până acum, pe una din ele putându-se doar vira la dreapta spre Calea Obcinilor, însă pe una se va putea circula și spre Scheia.santier 1tn

Pe Calea Obcinilor, cel puțin până ce va fi dată în folosință toată centura ocolitoare a orașului, vor fi trei benzi pe un sens și două pe celălalt urmând a fi amenajată o a treia bandă în apropiere de Lidl pentru a facilita accesul spre acest centru comercial.

Față de versiunea inițială, cea revizuită a planșei nr. 12 prevede, totuși, că o stație de taxiuri va fi amanajată după intersecția cu strada Leonard Mociulschi. Cele două treceri de pietoni vor fi păstrate, dar una nu în aceeași locație, ci va fi mutată înaintea stației de autobuz de pe sensul spre OMV, trecerea respectivă urmând a fi semaforizată. De altfel, o parte din lucrare a și fost realizată săptămâna trecută (foto), doar semaforul nu a fost pus în funcțiune, deși a fost montat.

Tot față de varianta precedentă, este de notat faptul că s-a revenit asupra „desființării” stației de autobuz de pe Calea Obcinilor, sensul spre OMV, aceasta urmând a fi păstrată, totuși.

Pe de altă parte, ca și în versiunea precedentă, dinspre strada Corneliu Coposu nu va mai fi permis virajul la stânga pe niciuna din cele două benzi pe care este permisă circulația din sens opus, aceasta fiind doar pentru mașinile care vin dinspre Moara-Fălticeni sau pentru autobuzele care au o bandă specială. De pe Calea Obcinilor spre bdul 1 Decembrie 1918 se va circula pe două benzi. (Dan PRICOPE)

Vezi si

Lungu: „Suceava putea arde deșeurile la Bioenergy, dar s-a negociat prost aquis-ul comunitar. Ministerul Mediului să se grăbească”

Primarul municipiului Suceava, Ion Lungu, a reiterat proiectul său de a valorifica deșeurile menajere – …

4 comments

  1. Dl primar pt dezvoltatorii imobiliari nu impuneti un nr de locuri de parcare ,pe str.Mitropoliei (balada) str. Grigore Vindereu str Nichita Stanescu si multe alte zone in dezvoltare? .

  2. Salut modificarea față de varianta inițială, trei benzi în loc de două la semaforul de la Lidl – două spre Calea Obcinilor și una doar spre Lidl (semnalată de mine într-un comentariu anterior).

    O problemă văd totuși pe Calea Obcinilor, dinspre strada Corneliu Coposu nu va mai fi permis virajul la stânga spre Șcheia, asta va inunda și mai mult parcarea de la Lidl unde și acum 80% din trafic este doar de tranzitare dinspre Obcini spre G.Enescu sau Șcheia.
    Chiar nu se putea găsi o soluție și pentru cei din Obcini ca să acceseze G.Enescu/Șcheia?
    Un SENS GIRATORIU LA LIDL cu acces din Obcini peste colțul parcării Lidl, ar fi mană cerească pentru traficul sacadat din zonă.

  3. HAA!!!!! HAAA!!!!!! OARE CARE ESTE COMISIONUL?