Sunday , April 28 2024

Mai multe burse de merit la gimnaziu, clasele de real și la filiera tehnologică, dar și elevi cu medii mari care nu s-ar mai încadra, potrivit noilor criterii

 Cea mai notabilă schimbare în metodologia cadru pentru bursele care se vor acorda în anul școlar 2023-2024 propusă de Ministerul Educației este faptul că bursele de merit nu vor mai fi condiționate de o medie minimă de 9,50, ci se vor acorda pentru primii 30% elevi din fiecare clasă, în ordinea descrescătoare a mediilor. Directorii școlari sunt de părere că, atât timp cât nu există standarde de notare la nivel de țară și nici clase omogene, nu poți modifica metodologia astfel încât să reușești să recompensezi elevii foarte buni la învățătură, să ai echitate și, în același timp, să stimulezi învățarea în rândul celor care au rezultate mediocre. Dacă proiectul va trece în forma în care este propus, clar vor fi avantajate liceele tehnologice, elevii de gimnaziu, dar și cei de la profilul real, însă vor fi des întâlnite situațiile în care elevi cu medii peste 9, din clase foarte bune, nu vor beneficia de burse de merit, în timp ce în clase cu rezultate mai slabe bursele de merit se vor acorda elevilor cu medii de 7 sau chiar mai mici.

Ministerul Educației intenționează să schimbe metodologia cadru pentru bursele care se vor acorda în anul școlar 2023-2024, o dezbatere în acest sens fiind organizată zilelel trecute, la nivel național. Criteriul de acordare a burselor de merit pentru primii 30% dintre elevii fiecărei clase, fără prag de medie, condiționate doar de nota la purtare, a fost centrul discuțiilor și propunerilor participanților la dezbatere, care s-au conturat în jurul echității și meritocrației în educație.

Directorii școlari sunt de părere că, atât timp cât nu există standarde de notare la nivel de țară și nici clase omogene, nu poți modifica metodologia astfel încât să reușești să recompensezi elevii foarte buni la învățătură, să ai echitate și, în același timp, să stimulezi învățarea în rândul celor care au rezultate mediocre. Dacă proiectul va trece în forma în care este propus, clar vor fi avantajate liceele tehnologice, elevii de gimnaziu, dar și cei de la profilul real.

”Eu consider că media generală cu care au absolvit anul școlar anterior este mai bună ca și criteriu de acordare a burselor de merit. În ce privește modificarea criteriilor de acordare a burselor, nu există nuanțe doar de alb sau doar de negru. Pe unii îi avantajează, în timp ce alții au de pierdut. La un liceu unde gradul de exigență este mai mare, e mai greu să obții media 9,50, decât la o școală unde gradul de exigență este mai mic. Procentul de 30% pe clasă îi va avantaja, clar, pe elevii de la profilul real, unde materiile sunt mai grele față de profilul uman. La gimnaziu însă, în cazul nostru, două treimi dintre elevi nu ar mai primi burse de merit, după noile criterii, ținând cont că anul școlar trecut aproape toți elevii noștri au beneficiat de astfel de burse, având medii peste 9,50. Atâta timp cât nu există standarde de notare la nivel de țară, nu ai cum să compari nota 9 de la un liceu cu un 9 de la un altul. În schimb, noile criterii stimulează învățarea la școlile unde mediile generale nu sunt mari”, este de părere prof. Daniela Dungeanu, directoarea Colegiului Național ”Petru Rareș” Suceava.

 ”Nu există clase omogene nicăieri, deci nu poți aplica acest procent în mod egal la toate clasele. Aș merge, mai degrabă, pe 30% elevi din școală”

În cazul Colegiului Național ”Eudoxiu Hurmuzachi” Rădăuți, care are atât clase de liceu, cât și o clasă de gimnaziu, în fiecare an școlar, modificările propuse de minister ar reduce cu circa 10% numărul burselor de merit. ”Anul școlar trecut, 37% dintre elevii noștri au avut burse de merit. În cazul schimbării criteriilor de acordare a bursei de merit, am avea o pierdere de circa 10%. Cred că, totuși, aceste schimbări ar echilibra situația, la nivel național și ar majora procentele elevilor bursieri la liceele tehnologice. Gimnaziul va fi mai afectat, pentru că sunt mai multe medii mari și foarte mari, în schimb, la liceu e mai greu să obții medii peste 9,50”, consideră prof. Adrian Puiu, directorul colegiului.

Premisele care stau la baza proiectului ce prevede schimbarea metodologiei de acordare a burselor pentru elevi constau în poziția României în clasamentele internaționale privind echitatea din sistemele de educație și studiile potrivit cărora rezultatele educaționale ale elevilor depind de nivelul de educație și situația financiară a părinților. Cei care consideră că noile criterii vor aduce echitate sistemului susțin că în acest fel va scădea și ”psihoza cu notele mari”, dar va crește și motivația de a învăța a elevilor din mediul rural și a celor de la liceele tehnologice din mediul urban.

”Performanța diferă de la o clasă la alta. Noi suntem pe un trend crescător, și ca număr de elevi, și ca rezultate ale acestora, ca performanță. Noile criterii de acordare a burselor de merit clar ne-ar avantaja, pentru că ar crește considerabil numărul de bursieri din liceu și i-ar motiva mai mult pe elevi să învețe”, a spus prof. Maria Teodoreanu, directoarea Colegiului Tehnic ”Petru Mușat” Suceava.

În ceea ce privește școlile gimnaziale, modificările metodologiei de acordare a burselor de merit ar mări numărul beneficiarilor, însă situațiile astfel apărute ar provoca disensiuni între elevii bursieri cu medii peste 9 și cei cu medii de 7, spre exemplu. ”La noi în școală, numărul beneficiarilor de burse de merit ar crește, însă consider că este o decizie total eronată să acorzi după astfel de criterii bursele de merit. Nu există clase omogene nicăieri, deci nu poți aplica acest procent în mod egal la toate clasele. Dacă ai o clasă doar cu elevi foarte buni și le dai burse la 30% dintre ei, rămân copii cu medii foarte mari, peste 9, care nu iau, însă la alte clase, unde rezultatele nu sunt la fel de bune, vei acorda bursă de merit unui elev cu media de 7. Se creează inechități în acest fel. Aș merge, mai degrabă, pe 30% elevi din școală”, explică prof. Dumitru Moraru, directorul Şcolii Gimnaziale ”Miron Costin” Suceava.

Pe de altă parte, profesorii care lucrează cu elevii ce provin din medii dezavantajate consideră oportună acordarea burselor de merit și celor care au note mai mici, apreciind că recompensarea progresului fiecărui elev, în raport cu propria performanță, ar duce la schimbări pozitive în sistemul de educație național. Totuși, cele mai multe voci susțin că alături de procentul de 30% ar trebui stabilit un prag de medie, cu atât mai mult cu cât criteriile se aplică la nivel național și este vorba de recompensarea elevilor merituoși.

Noua metodologie pusă în dezbatere de Ministerul Educației prevede eliminarea bursei de studiu și a celei de performanță și introducerea celor tehnologice și pentru olimpici. Astfel, bursa socială ar urma să fie de 300 lei pe lună, bursa de merit de 450 lei pe lună, bursa tehnologică va avea o valoare de 300 lei pe lună, iar bursa de excelență olimpică va începe de la 700 lei pe lună, pentru etapele naționale, și va putea ajunge până la 3.000 lei pe lună, pentru etapele internaționale. Cea mai notabilă schimbare este faptul că bursele de merit nu vor mai fi condiționate de o medie minimă de 9,50, ci se vor acorda pentru primii 30% elevi din fiecare clasă, în ordinea descrescătoare a mediilor. (Oana NUȚU)

Vezi si

România a cucerit aurul la 8+1 feminin la Europenele de canotaj din Ungaria

România a cucerit medaliile de aur la feminin în proba regină a canotajului, 8+1, duminică, …