Wednesday , December 7 2022

LUNGU – 10

pri lungu 06 [800x600]

Pe 20 iunie 2004, economistul Ion Lungu, fost director al AMBRO, a câştigat Primăria Suceava. A reuşit aceeaşi performanţă în 2008 şi în 2012. După Franz Cavaler Des Loges (care a condus Suceava din 1891 până în 1913), Lungu este persoana cu cel mai lung mandat de primar din istoria oraşului. De unii contestat, de mulţi apreciat, în aceşti zece ani Lungu a reuşit să schimbe radical faţa Sucevei. Un oraş încă neregăsit după traversarea pustiului comunist, în 2004 Suceava se confrunta cu o mulţime de probleme. Câte dintre ele a reuşit Ion Lungu să le rezolve, sucevenii pot aprecia singuri. OBIECTIV vă propune însă, timp de 10 zile, o trecere în revistă a principalelor evenimente care au marcat oraşul în aceşti ani de mandat Lungu.

Astăzi –  2006, anul când întreg oraşul a dârdâit de frig din cauza întârzierii
lucrărilor la ţevile de apă şi căldură

 
 

tevi sparte 010 [800x600]
Mii de apartamente din Suceava nu au primit căldură la începutul iernii din 2006

2006 este unul dintre anii din perioada romantică a Sucevei cu Ion Lungu primar. Pe de o parte, vedem un Ion Lungu euforic datorită realizărilor şi a multor perspective de dezvoltare economică a oraşului iar de cealaltă parte, prin luna octombrie, un Lungu îngrijorat, care recunoaşte că a dârdâit de frig în apartamentul său de pe strada Samuil Isopescu din cauza întârzierilor la lucrările de la reţeaua de termoficare. Este vorba de un fapt care poate părea acum amuzant, dar care, cu siguranţă, nu era la data respectivă, pentru că în situaţia primarului care spunea că a mai pus o haină în plus pe el în casă au fost mii de suceveni. Asta în condiţiile în care lucrările de realizare a căminelor pentru apă caldă, căldură şi apă potabilă la intrarea în fiecare din cele 1.800 de blocuri din oraş, cu peste trei mii de scări, continuau în forţă. Incepute în 2005, nu au fost pe deplin finalizate în 2006, iar spre final de octombrie, în unele cazuri chiar început de noiembrie, nu s-a putut da căldură la apartamentele respective, una din „victime” fiind primarul şi cei ai casei. Degeaba de-a lungul anului au fost sesizate unele probleme cu o serie din firmele care făceau lucrări la căminele de racord din faţa scărilor de bloc pentru că ritmul lucrărilor nu erau niciodată cel din grafic.

autobuze noi [800x600]
Pe 30 martie 2006 au ajuns la Suceava primele autobuze Irisbus

Au ajuns la Suceava 30 de autobuze noi. Dispar troleibuzele
Marea realizare a primarului în 2006 este cea căreia i s-a deschis calea din 2005 şi anume aducerea a 30 de autobuze noi la Suceava. Contractul semnat cu Cefin în partea a doua a anului 2005 pentru o tranşă de 15 autobuze noi a fost onorat la finele primului trimestru al anului 2006. Iniţial, Lungu a mers în Franţa la finele lui februarie, la producătorul autobuzelor Irisbus care l-a asigurat că vor ajunge în două săptămâni la Arad. De acolo au stat o perioadă pentru a fi echipate şi abia în seara zilei de 30 martie convoiul cu 15 autobuze nou nouţe ajunge la Suceava şi mii de oameni văd cu ochii lor realizată promisiunea primarului.
Impactul a fost foarte mare şi pozitiv în rândul publicului, negocierile cu firmele de maxi – taxi în ciuda unui stil mai lunecos al unor patroni au avut succes, iar primarul îşi permite de acum să îi ameninţe cu scoaterea de pe trasee dacă nu respectă condiţiile impuse. Cinci ani de acum încolo vor fi numai opt trasee şi 40 de maxi – taxi în municipiul Suceava, conform contractului. Singurul deranj va fi şi, de altfel, nu a fost nici până azi îndepărtat, cel cu microbuzele care fac curse aşa zis între localităţi şi care iau licenţă doar de la Consiliul Judeţean.
Nici şicanele şi dosarele pe care TASA le face nu îl mai jenează pe Lungu: era una din puţinele situaţii în care îl avea de partea sa şi pe consilierul social democrat Ovidiu Donţu, marele său rival în perioada primului mandat. Cei doi şi-au astupat urechile la cântecul de sirenă venit din zona patronatului TASA cu concesionarea terenului în aşa fel încât la TPS să fie un supermarket. După cum viaţa a dovedit câteva luni mai târziu, oportunităţi mai elegante erau din plin în Suceava. Procesele cu TASA au continuat până în ziua de astăzi, afirmaţiile lui Lungu cum că va fi un conflict de durată ce va ţine vreo opt – zece ani dovedindu-se adevărate.
Nu era timp de pierdut, iar peste câteva luni se încheie un alt contract de achiziţie a 15 autobuze, tot cu Cefin. In seara de Moş Nicolae, şapte autobuze ajung la Suceava, iar Lungu puntează din nou la capitolul imagine, restul autobuzelor ajungând până la finele anului şi întregind parcul TPL.
Intre timp troleibuzele dispar cu totul, la fel ca majoritatea autobuzelor vechi iar în câţiva ani acestea vor fi scoase cu totul de pe traseu. Rămân câteva răgălii de microbuze care fac notă discordantă şi acum cu cele 30 de autobuze, la aproape opt ani de când circulă pe străzile Sucevei.
Incidente cum ar fi accidentul de la Orizont în care a fost implicat un autobuz nou la câteva zile sau, mai grav, cel de lângă Inspectoratul Scolar nu au împiedicat deloc bunul mers al lucrurilor. Din contră, în toate aceste drame, a văzut mereu oportunitatea de a ajuta oamenii, nu de a plânge pe umerii lor şi a dat familiilor îndurerate bani de înmormântare. In alte cazuri a dat chiar şi loc de veci şi sicrie. Gesturi de acest fel îl vor caracteriza pe primar nu doar în primul mandat când a reuşit să ajute mii de suceveni aflaţi şi în situaţii financiare grele cu întreţinerea. Erau şedinţe de Consiliu Local când erau aprobate zeci de ştergeri de penalităţi la familii care reuşeau să achite datoria propriu – zisă.
Mai grav a fost un incident în care Darie Romaniuc, administratorul unic al TPL, era să îşi piardă funcţia după ce autobuzele erau garate deşi oamenii aşteptau în staţii, pe timp de ploaie. Donţu cere să fie dat afară, dar AGA societăţii TPL îi dă o şansă, Gavril Mîrza recunoaşte că Romaniuc este membru al PSD, iar Lungu îi va acorda clemenţă cu condiţia să nu mai fie astfel de şicane.

Bani pentru şcoli, Catedrală, majorări de taxe plus taxe pentru sport şi pentru salubrizare
Lungu continua să se zbată pe la Guvern pentru şcoli, reţele de utilităţi şi străzi, dar şi pentru Catedrală. Periodic făcea peripluri pe la ministere şi mereu avea un succes sau chiar mai multe de raportat. Incepuse în 2005, dar continuă în 2006 în mai mare forţă reparaţia şi întreţinerea de şcoli, fiind anul în care a dat de la buget cea mai mare sumă alocată în ultimii 17 ani de Primărie pentru şcoli. Nu s-a oprit doar la anii 2005 şi 2006, ci a continuat în acest fel şi în anii următori, iar şcolile arată vizibil mai bine. La fel şi în cazul bisericilor. Chiar dacă şicanele din partea unor consilieri au continuat, de regulă finanţările erau aprobate. Un miliard de lei vechi era prevăzut în bugetul pentru 2006 pentru Catedrală şi s-a adăugat cel puţin 1,5 miliarde de lei în acel an de la Ministerul Culturii. Au continuat şi în anii următori eforturile de finanţare a Catedralei şi, ca în cazul multor şcoli, sunt vizibile şi îmbucurătoare rezultatele.
Este ultimul an când se majorează taxele mai mult decât rata inflaţiei, îşi atrage la un moment dat antipatia PSD-ului pentru acest lucru, dar reuşeşte să blocheze în Consiliul Local o iniţiativă a, pe atunci cuplu de conjunctură, Donţu – Iordache de a micşora din nou taxele. Spune că şi aşa majorate sunt cât erau în 2002 în perioada guvernării Năstase, dar îşi ia angajamentul de a nu mai creşte niciodată decât dacă îl obligă Guvernul sau i se impune prin lege să actualizeze taxele cu rata inflaţiei. Introduce taxa pentru sport şi, de asemenea, o taxă de salubrizare în locul tarifelor de la asociaţiile de proprietari, numai că în astfel de cazuri o lasă pe Angela Zarojanu să iasă în faţa publicului cu precizări. La data respectivă taxa era de 2,5 lei pe lună, de persoană. Rosal a câştigat, în decembrie, licitaţia pentru salubrizarea menajeră a Sucevei, după ce cu un an mai devreme o câştigase pe cea de salubrizare stradală. Contractul a fost încheiat tot pe o perioadă de opt ani cu posibilitatea prelungirii cu alţi patru ani, dar din cauza unor contestaţii, s-a pus în aplicare la câteva luni după 1 ianuarie 2007.

Lungu si parohul Argatu 3 [800x600]
Ion Lungu, alături de preotul Argatu, pe şantierul Catedralei de pe Mărăşeşti – iulie 2006

Perioada romantică a primului mandat Lungu era cea în care la Zilele Sucevei erau alocate două miliarde de lei vechi, nu jumătate de miliard ca în cel de-al treilea mandat, iar târgurile erau în centrul Sucevei, deşi în tot oraşul începuseră lucrări de asfaltare şi de montare de ţevi, iar sute de suceveni erau muşcaţi de câini comunitari. Tot atunci, Dorin Goian primea titlul de cetăţean de onoare al Sucevei din mâna primarului care primea în schimb tricoul Stelei cu numărul 1 pe care era scris numele „Lungu”. Acum schimbarea de conducte ocoleşte, cu mici excepţii, zonele aglomerate, dar oamenii mai sunt muşcaţi de câini comunitari cu toate că unele demersuri s-au mai făcut pentru a reglementa situaţia. Lucrările de asfaltare sunt mai mult pe proiecte europene şi se refac străzi întregi, nu doar pe bucăţi, iar cele de plombare se fac când şi când.

Primele discuţii despre centură şi apariţia mall-urilor
2006 a fost perioada lansării marilor proiecte. Incă de atunci sunt demersuri pentru o şosea de centură ce să treacă prin Scheia, Moara şi Pătrăuţi, iniţial discutându-se de o lungime de 15 kilometri. Asta după ce în 2005 lansase timd ideea unei şosele de centură prin Bosanci, Ipoteşti şi Salcea. La finele lui 2006 se vorbea de demararea centurii prin Scheia în 2007, iar a celei din Bosanci în 2009 – 2010. Au fost estimări prea optimiste, fără perspectiva crizei. Tot atunci lansează ideea de hotel pe locul stadionului Areni, anunţă tot felul de oferte condiţionate de faptul că trebuie ridicat un nou stadion. Tot Lungu este cel care dă liber la mall-uri, fiind un susţinător al acestora, indiferent că este Shoping City, Galleria sau Iulius Mall şi participă la deschiderea Kaufland, fiind de acord cu introducerea circulaţiei pe ambele sensuri pe strada Universităţii. Consecvent susţinător al menţinerii şi al modernizării Bazarului, a dus multă muncă de lămurire în Consiliul Local şi doar în urma intervenţiei a lui Donţu care se erija în protectorul intereselor bazariştilor, arhitectul Florin Duduţă a trebuit să schimbe proiectul şi să renunţe la parcarea auto din faţa Bazarului. Tot în 2006 au început în forţă schimbările în traficul rutier, nu doar cu strada Universităţii, ci şi cu alte zone din oraş, fiind avansate şi, în mare parte realizate, majoritatea semafoarelor, sensurilor giratorii şi a străzilor cu sens unic din Suceava. Printre puţinele schimbări ce nu s-au produs până azi au fost sensurile giratorii de la staţia de 110 kV, de la Calea Obcinelor şi de la piaţa din Burdujeni, dar şi sensul unic de pe strada Mihai Viteazu.

Lungu – şef la PNL Suceava
Din punct de vedere politic, a fost alături de Gheorghe Flutur până când acesta a jucat la alt nivel şi a părăsit PNL-ul. Nu s-a dat în lături nici în 2006 de a juca dur cu Gavril Mîrza, mai ales când era vorba de proiecte pe bani sau de imaginea PNL, nici faţă de liderul de atunci al PD, deputat PSD la ora actuală, Eugen Uricec, nu s-a sfiit să îi reproşeze partizanatul cu PSD în defavoarea Alianţei DA. A continuat să aibă confruntări şi cu Angela Zarojanu căreia i-a spus că trebuie să facă site-ul www.viceprimari-care-sar-calul.ro, iar tot timpul, în calitate de lider judeţean, ales oficial în primăvara lui 2006 deşi era pe bune de la finele lui 2005, nu s-a dezis de Gheorghe Flutur, de ideea fuziunii sau măcar a alianţei PNL – PD, dar nu s-a afişat cu Gheorghe Flutur după ce acesta a anunţat că face PLD-ul. Nu degeaba a continuat să primească fonduri de la Guvern şi să anunţe 2007 ca fiind „Anul Reconstrucţiei Sucevei”.
Un act de frondă al clasei politice din acel an a fost inaugurarea Gării Burdujeni cu toate că ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, nu catadicsise să vină. O primă încercare de a inaugura eşuase din lipsa ministrului, iar a doua oară s-a făcut inaugurarea „cu sau fără ministru”. Ion Lungu a fost printre politicienii care, la acea dată, ridicase public problema alocării de fonduri pentru Gara Iţcani. (Dan PRICOPE)

Vezi si

Daniel Cadariu, ministrul Turismului, îi îndeamnă pe români să nu mai meargă la schi în Austria. ”Sunt țări unde condițiile ar putea fi chiar și mai bune”  

Ministrul Turismului, Constantin Daniel Cadariu, a declarat la Digi24 că numărul românilor care merg anual …