Sunday , January 29 2023

Licitația pentru primul tronson de la mini-centura spre Botoșani va avea loc pe 20 decembrie. Lungu: “Sper ca din primăvară să ne putem apuca efectiv de această rută alternativă”

Această primă licitație se referă la tronsonul de drum de la intersecția Căii Unirii cu Traian Vuia și până la Podul Unirii. Primarul Ion Lungu susține că lucrările vor putea începe în primăvară, cam odată cu finalizarea lucrărilor la Podul Unirii, iar după aceasta vor demara și procedurile privind tronsonul al doilea, de la Podul Unirii la DN 29. Până atunci, alte două licitații vor fi organizate, una pentru un sens giratoriu și alta pentru un podeț și regularizări de maluri. Primarul Sucevei a ținut să precizeze că aceste lucrări din așa numita „mini rută alternativă Suceava – Botoșani” nu exclud ca în anii următori să poată fi demarată și lucrarea la șoseaua de centură nr. 2 a Sucevei care să devieze traficul greu de pe DN 2 spre DN 29 (Cumpărătura – Tișăuți – Salcea)

Pe data de 20 decembrie va avea loc licitația pentru realizarea drumului rutei alternative spre Botoșani. Anunțul a fost făcut, în conferința săptămânală de presă care a avut loc în data de 4 decembrie, de către primarul municipiului Suceava, Ion Lungu. Valoarea estimată a lucrărilor este de 12,8 milioane de lei și include, atât proiectarea, cât și execuția lucrărilor iar perioada de realizare a drumului este de 19 luni din care trei luni pentru proiectul tehnic. „Sper ca licitația să se adjudece cât mai repede și din primăvară să ne putem apuca efectiv de această rută alternativă”, a spus primarul municipiului Suceava, Ion Lungu.

Se pare că ruta alternativă este împărțită în trei sau patru obiective separate pentru care se organizează tot atâtea licitații – una pentru un podeț peste pârâul Cetății, una pentru sensul giratoriu de pe Calea Unirii și una pentru drum. Asta în condițiile în care, la final de octombrie, Ion Lungu afirma că investiția a fost divizată în cinci obiective mai mici: un sens giratoriu din intersecția Căii Unirii cu strada Traian Vuia, un podeț peste pârâu, regularizarea cursului de apă de la podeț până la confluența cu râul Suceava, strada propriu – zisă și canalizarea străzii (despre care Ion Lungu a explicat că va fi tratată ca obiectiv separat, dar că lucrările vor fi corelate).

Din câte se pare, între timp s-a renunțat la organizarea a cinci licitații separate și s-a abordat problema comasându-se canalizarea și drumul însă va fi procedură separată pentru tronsonul I de drum și pentru tronsonul al II-lea. Asta deoarece potrivit anunțului de participare simplificat postat pe SEAP/SICAP apare precizarea despre contract că presupune „prestarea serviciilor de proiectare și executare a lucrărilor pentru „Ruta alternativa Suceava – Botoșani etapa a II-a; tronson I: intersecție Traian Vuia cu Calea Unirii – pod peste râul Suceava” – Obiect 1 (drum) ^ Obiect 2 (canalizare pluvială), conform cu cerințele din Studiul de fezabilitate”.

Pe de altă parte, Ion Lungu a explicat că o altă licitație va fi organizată pentru podețul peste pârâul Sucevei, dar aceasta presupune și consolidări de maluri (regularizarea cursului de apă), valoarea fiind estimată la 4,5 milioane de lei. De asemenea, în curs de pregătire este și licitația pentru amenajarea unui sens giratoriu la intersecția străzilor Traian Vuia și Apeductului cu Calea Unirii. Edilul Sucevei a explicat că în condițiile în care lucrările la Podul Unirii – aflat în construcție pe râul Suceava – se apropie de finalizare, vor fi demarate și cele la tronsonul I de drum, de la instersecția cu Calea Unirii spre podul Unirii și apoi va fi organizată procedura pentru tronsonul al II-lea, de la pod până la intersecția cu DN 29.

Reamintim că la final de octombrie Consiliul Local Suceava a aprobat un proiect de hotărâre inițiat de primarul Ion Lungu cu privire la etapa a doua din ruta alternativă Suceava – Botoșani, etapă care constă în realizarea primului tronson de drum de la intersecția străzilor Traian Vuia, Apeductului și Calea Unirii până la noul pod aflat în construcție pe râul Suceava și care se intitulează „Podul Unirii”. Suma care a fost estimată pentru realizarea respectivei lucrări este de 22.543.883 lei (aprox. 4,74 milioane euro la cursul BNR de 4,7556 lei pentru 1 Euro).

Acesta a adăugat că va avea din nou o întâlnire cu reprezentanții Băncii Mondiale care asigură consultanță pentru Comisia Europeană în vederea proiectelor care pot fi implementate în exercițiul financiare 2021 – 2027 referitoare la așa numitele zone urbane funcționale (o denumire alternativă pentru zonele metropolitane) și „Investițiile Teritoriale Integrate”.

Primarul Sucevei a  precizat ieri că va readuce în discuții  proiectul noii rute ocolitoare a municipiului care să facă legătura între E 85 (sat Cumpărătura) – Tișăuți – Salcea (DN 29). „Sunt lucrări absolut necesare pentru a avea un trafic cât de cât normal în municipiul Suceava”, a conchis Ion Lungu. Această șosea de centură ar facilita devierea traficului greu dinspre Fălticeni spre Botoșani, fără a mai fi necesară tranzitarea municipiului reședință de județ. De asemenea, ar putea fi și o modalitate mai simplă de a ajunge la aeroportul de la Salcea pentru cei din zona Fălticeni. Ruta respectivă a fost luată în calcul încă dinainte de 2004, dar în perioada 2004 – 2008 s-a optat pentru finanțarea cu fonduri guvernamentale a rutei care să devieze traficul greu de la Suceava spre Moara, Şcheia, Pătrăuți. În tot acest timp, proiectul rutei ocolitoare spre Botoșani nu a fost inclus în Master Planul General pe Transporturi din România, motiv pentru care nu a fost eligibil la finanțare pe programe cu fonduri europene. În contextul unor posibile schimbări de strategie privind alocările de fonduri, cu insistență mai mare pe așa numitele „Investiții Teritoriale Integrate”, este posibil ca proiectul șoselei de centură nr. 2 să fie finanțabil, cu condiția ca din 2021 să fie acceptată printre aceste ITI-uri și cel al Sucevei. Reamintim că anterior lui 2014 s-a discutat foarte mult despre finanțări separate pe ITI-uri între care și zonale Sucevei, Hunedoarei, Timișoarei. În acest sens, Suceava a realizat o strategie pentru perioada 2014 – 2020, dar fiindcă în acest interval de timp nu a fost acceptat decât ITI „Delta Dunării”, varianta municipalității sucevene (pliată pe zona metropolitană, ce va fi în perioada următoare adaptată ca zonă urbană funcțională) a fost pusă la naftalină. După cum a precizat primarul Sucevei, respectiva strategia conținea proiecte de circa 180 de milioane de euro din care aproximativ 140 de milioane pentru municipiu și diferența pentru localitățile din zona metropolitană iar în perioada următoare vor trebui, probabil, actualizate valorile din proiectele respective. (Dan PRICOPE)

 

Vezi si

Peste 120 de polițiști suceveni, cu 45 de mașini, prezenți pe șosele, pentru monitorizarea și fluidizarea traficului. Recomandări pentru șoferi în condiții de iarnă

Peste 120 de polițiști și 45 de autospeciale de poliție se află pe drumurile publice …