Licitația de modernizare a drumului județean de la Teșna la Coșna a fost câștigată, la treia încercare, de Calcarul Pojorata

2/04/20 ora:6:34am

Consiliul Județean Suceava a anulat, anul trecut, de două ori licitația de modernizare a drumului județean de la Teșna la Coșna din lipsă de ofertanți iar a treia oară a modificat suma pentru a putea atrage ofertanți în procedură n 24,5 milioane lei reprezintă suma pentru modernizarea a 8,35 km de drum județean, lucrarea incluzând și realizarea a 13 kilometri de șanțuri, peste 200 de podețe, ziduri de sprijin pe o distanță de peste 2,5 km

Asocierea firmelor Calcarul SA Pojorâta (leader) și Autotehnorom a câștigat licitația organizată de Consiliul Județean Suceava pentru modernizarea unui tronson important de drum județean din zona de munte, care asigură o rută alternativă spre județul Bistrița – Năsăud, către valea Ilvei. Cele două firme au depus o ofertă având subcontractanți declarați societățile Loial Impex și T.S.A. Serv. De asemenea, la cea de-a treia licitație organizată de CJ Suceava au fost trei oferte depuse, în condițiile în care la precedentele două licitații nu au fost depuse nicio ofertă valabilă. Celelalte două oferte au fost din partea asocierii firmelor Mis Grup (leader), Drumserv și SC Drumuri și Poduri Județene Cluj SA având subcontractant declarat firma Gevolt Blue Line și, respectiv, oferta firmei Casa Design SRL cu subcontractant declarat Vasim Electric și terț susținător Enviro Construct SRL.

Durata lucrărilor este de 24 de luni de la emiterea ordinului scris de începere a lucrărilor. Conform Devizului general elaborat și aprobat de către autoritatea contractantă, valoarea estimată inițial – la primele două licitații care au fost anulate din lipsă de ofertanți – era de 20.369.136,47 lei fără TVA, din care: Amenajarea terenului 84.141,50 lei fără TVA; Cheltuieli pentru relocarea/protecția utilităților 450.000 lei fără TVA; Construcții și instalații 19.446.073,50 lei fără TVA; Lucrări de construcții și instalații aferente organizării de șantier 370.000,00 lei fără TVA; Cheltuieli conexe organizării șantierului 18.921,47 lei fără TVA.

Se pare că modificarea sumei în sensul ridicării cuantumului acesteia până la 26.200.923,02 lei, fără TVA a fost un argument care a cântărit în decizia unor agenți economici de a se prezenta, la cea de-a treia licitație organizată de CJ Suceava. De altfel, creșterea a fost la partea de construcții și instalații unde valoarea estimată a fost de 25.297.667,13 lei fără TVA. Iar asta în condițiile în care la celelalte capitole s-au înregistrat diminuări ale sumelor estimate: „Cheltuieli pentru relocarea/protecția utilităților” – suma la a treia licitație fiind de 447.615,00 lei fără TVA – sau la „Amenajarea terenului” unde suma a fost coborâtă la 70.333,52 lei fără TVA sau la „Lucrări de construcții și instalații aferente organizării de șantier” unde suma a ajuns la 366.564,87 lei fără TVA iar la „Cheltuieli conexe organizării șantierului” suma a fost coborâtă la 18.742,50 lei fără TVA. Menționăm că valoarea estimată nu cuprinde suma aferentă cheltuielilor diverse şi neprevăzute precizată în bugetul proiectului, acestea putând fi accesate, după caz, în funcție de necesităti, prin modificarea contractului de lucrări în condițiile legii.

Contractul a fost încheiat în data de 18 martie, însă anunțul de atribuire pe SEAP/SICAP a fost postat spre finalul lunii trecute, deliberarea fiind însă făcută încă din primele zile ale lunii martie. Conform datelor respective, valoarea cu care s-a încheiat contractul între CJ Suceava și asocierea firmelor sucevene Calcarul și Autotehnorom este de 24.574.232,71 lei. Rezultă că ar fi o economie de 1,6 milioane de lei față de cât s-a estimat la cea de-a treia licitație, dar chiar și așa, față de suma estimată la primele două licitații care au fost anulate din lipsă de ofertanți suma este cu peste 4 milioane de lei mai mare.

Prin documentația tehnică aferentă proiectului în cauză se propunea a se realiza următoarele lucrări: asfaltare drum pe o lungime de 8.350 m; executarea de șanțuri de pământ pe o lungime de 10.564 m; executarea de șanțuri pereate pe o lungime de 2.553 m; amenajare drumuri laterale – un pod nou din beton armat la km 48+625, reabilitarea unui pod din beton armat la km 54+188, execuție podeț dalat D2 și D5, 52 de podețe tubulare transversale din țeavă corugată SN 8 cu Di 1000 mm, 23 bucăți podețe tubulare din țeavă corugată SN 8 cu Di 600 mm la drumuri laterale, 140 podețe acces din țeavă corugată SN 8 cu Di 400 pe 5 m; ziduri de sprijin cu înălțimea elevației de la 2m la 4 m pe o distanță de 2.531 m, precum și lucrări de siguranța circulației.

Menționăm și un aspect ușor ilar: atât în anunțul de la prima licitație, cât și de la cea de-a doua era menționat, la II.2.4) unde este descrierea achiziției publice „Execuția lucrărilor pentru obiectivul de investiție “Asfaltare DJ 177A , km 6+850 – 43+615, Frasin – Stulpicani – Ostra – Tarnița – Holda (DN 17 B), județul Suceava”- etapa I, în conformitate cu documentația de atribuire.” Cu toate că un rând mai sus, era specificat corect locul de executare: Județul Suceava, DJ172D, Teșna – Coșna, km 47+200 – 55+580. La cea de-a treia licitație – probabil pentru că nu au fost trecute cu vederea observațiile formulate cu privire la cele de mai sus într-un articol, publicat în 2019, în cotidianul Obiectiv de Suceava – au fost făcute și corecturile de rigoare.

La prima licitație organizată în data de 10 iunie 2019 nu s-a prezentat nimeni în condițiile în care autoritatea contractantă a acceptat, pe 28 mai, prelungirea termenului de depunere a ofertelor care era, inițial, pe data de 3 iunie.

În 18 iulie a fost publicat un nou anunț de participare simplificat pe SEAP pentru a doua licitație la acel obiectiv, termen final de depunere a ofertelor fiind data de 19 august, ora 15:00. Până la acea dată nu a fost depusă în SEAP nicio ofertă. Prin urmare, pasul firesc ce a urmat a fost anularea procedurii.

La acea vreme, s-a dat vina pe criza forței de muncă în construcții dublată de problemele legate de actualizarea documentațiilor aferente licitațiilor pentru drumuri, inclusiv cel de la proiectul „Modernizare DJ 172D, Teșna – Coșna, km 47200 – 55+580 județul Suceava” pentru care CJ a obținut, în 2018, finanțare guvernamentală prin Programul Național de Dezvoltare Locală 2017 – 2020 (PNDL 2).

Dacă primele două licitații au fost pe procedură simplificată, cea de-a treia a fost organizată de CJ Suceava ca licitație deschisă. Criteriul de atribuire însă a rămas același: cel mai bun raport calitate-preț, în care componenta financiară avea o pondere de 90%, diferența fiind garanția lucrării. (Dan PRICOPE)