Saturday , April 20 2024

Incă un start ratat în cursa pentru modernizarea Aeroportului

aeroportul suceava

Contractul la lucrările de proiectare şi construcţie la modernizarea aeroportului de la Iaşi a fost semnat ieri, în vreme ce la Suceava contractul pentru execuţia lucrărilor aşteaptă încă să fie semnat. Cine modernizează primul aeroportul are cele mai mari şanse să atragă mulţi operatori u mai devreme de săptămâna viitoare nu sunt şanse să fie semnat raportul final de atribuire a lucrărilor, iar pentru că proiectul de la Suceava implică fonduri guvernamentale şi europene, nu doar de la nivel judeţean, mai trebuie aşteptat şi un aviz de la Ministerul Finanţelor

Iaşiul se pregăteşte intes să mai ia faţa Sucevei la încă un capitol de investiţii foarte important pentru orice comunitate care doreşte să se dezvolte: modernizarea aeroportului. Suceava a fost pe primul loc în ceea ce priveşte atragerea de fonduri europene pentru proiectul de modernizare şi apoi a reuşit să facă şi proiectul tehnic al lucrărilor, însă lucrurile au mers foarte încet în ultima perioadă în ceea ce priveşte desemnarea unui câştigător la licitaţia de execuţie a lucrărilor prevăzute în proiectul tehnic.
In tot acest timp, autorităţile de la Iaşi nu s-au resemnat că nu au reuşit să prindă finanţare europeană şi au demarat pe forţe proprii un proiect. Astfel, Consiliul Judeţean Iaşi a luat decizia ca finanţarea proiectului să se facă cu fonduri proprii, chiar dacă asta ar însemna un efort uriaş având în vedere că pentru o adevărată modernizare a pistei sunt necesare zeci de milioane de euro. Deşi la un moment dat rezultatul licitaţiei de la Iaşi a fost contestat, într-o lună şi jumătate această problemă a fost „depăşită”, iar în cursul zilei de ieri s-a semnat contractul între firmele care au depus oferta câştigătoare şi Consiliul Judeţean Iaşi.
Astfel, firmele Max Boegl, Vega 93 Galaţi şi UTI Grup au câştigat în asociere licitaţia pentru realizarea noii piste a aeroportului din Iaşi, în lungime de 2.400 de metri. Fondurile pentru realizarea proiectului vor fi asigurate integral din bugetul Consiliului Judeţean Iaşi, durata de execuţie a lucrărilor fiind de 24 de luni, în cazul în care este posibilă respectarea termenului. In prezent, pista aeroportului din Iaşi măsoară doar 1.800 de metri, iar mai multe companii aeriene au refuzat să opereze zboruri la Iaşi, invocând calitatea precară a actualei piste.
Aici este o situaţie similară cu cea a Sucevei unde unii operatori au renunţat la a mai opera de pe pista de la Suceava, pentru că nu permitea aterizarea şi decolarea în cele mai bune condiţii a unor avioane de dimensiuni mari, prin urmare nu mai erau rentabile cursele de la Suceava spre unele destinaţii externe.
Practic, miza este cine reuşeşte să termine primul modernizarea pistei de la aeroport, pentru că acela va avea şanse mai bune să atragă operatori de transport aerian interesaţi de a dezvolta o afacere în zonă. Dacă Iaşiul termină în faţa Sucevei atunci şansele noastre de a atrage operatori sunt tot mai mici. Asta în condiţiile în care deja de la Iaşi sunt câteva curse spre Viena, Roma, Londra, Bologna şi Torino, nu doar spre Bucureşti cum mai este la Suceava.
Spre deosebire de Suceava unde proiectul este deja finalizat, asocierea celor trei firme care a câştigat licitaţia de la Iaşi are şi obligaţia de a realiza proiectul, ceea ce înseamnă că, pentru puţin timp, Suceava mai are un oarecare avantaj. Totuşi, managerul firmei Max Boegl, Mathias Kirr, a afirmat că în următoarele săptămâni se va trece la proiectarea noii piste, lucrările propriu-zise urmând să demareze până în luna septembrie.
La Suceava situaţia este destul de complicată. Sunt tot felul de verificări făcute pe vraful de un metru cub de documente aduse de cele nouă asocieri de firme care au depus oferte. De multe ori sunt solicitate clarificări de la cei care verifică achiziţiile publice, fiind mai multe şedinţe. Specialiştii spun că toată documentaţia tehnică realizată înaintea licitaţiei de execuţie a lucrărilor a fost făcută bine, iar în ce priveşte atribuirea lucrărilor nu s-a făcut nimic.
Pe de altă parte, surse din mediul politic şi administrativ dau ca sigură semnarea raportului final de atribuire al lucrărilor abia în cursul săptămânii viitoare pentru că zilele trecute a avut loc o ultimă şedinţă cu comisia de analiză a ofertelor şi cu cei din Centrul de Verificare a Achiziţiilor Publice, clarificându-se toate aspectele. S-a trecut la redactarea raportului respectiv care, pentru a elimina unele discuţii, va trebui redactat într-o manieră cât mai precisă. Pentru că joi şi vineri reprezentanţii Centrului de Verificare a Achiziţiilor Publice ar putea să nu fie în Suceava pentru a-şi însuşi şi semna cele menţionate în raport, este posibil ca spre începutul săptămânii viitoare să fie semnat acest document. Chiar şi atunci numele firmei care a depus oferta câştigătoare nu va fi cunoscut pentru că, fiind un proiect care implică fonduri guvernamentale şi europene, nu doar de la nivel judeţean, mai trebuie aşteptat şi un aviz de la Ministerul Finanţelor. Abia după asta va trebui să treacă o perioadă de contestaţii şi dacă nu va fi depusă niciuna se va putea trece la semnarea contractului de execuţie a lucrărilor, în cel mai fericit caz spre finele acestei luni. (Dan PRICOPE)

Vezi si

Autoutilitară încărcată cu lemn fără acte, descoperită ca fiind sub sechestru cu ajutorul aplicației ”E-dac”

Folosind  aplicația E-Dac, polițiștii suceveni au reușit sâmbătă dimineață identificarea și imobilizarea un autoturism ce …

No comments

  1. Unde-i FLUTUR??? L-ati vandut , prostilor!!!!!! Amu luati o acadea si suuuuugeeeeti!!!!!!!!!!!