Tuesday , December 6 2022

Flutur: Modernizarea drumului de la Izvoarele Sucevei la frontiera cu Ucraina va putea fi gata la finele lui 2023

Ieri a fost semnat contractul pentru modernizarea drumului județean care duce la punctul de trecere a frontierei Izvoarele Sucevei – Shepit (Şipote). „Este al treilea punct de frontieră pe care îl pregătim în județul Suceava cu Ucraina. Primul, la Vicovu de Sus, care se deschide zilele acestea. Al doi­lea este la Ulma cu Ruska și al treilea este cel de aici și cei de la firma de construcții ne-au anunțat intenția de a termina în mai puțin de un an. Deci, poate, la anul pe vremea asta să venim la recepția finală și sunt convins că și partea ucraineană care a fost azi prezentă tot atunci va avea gata lucrarea ca să putem să fim funcționali”, a spus Gheorghe Flutur

Marți, 8 noiembrie, a fost semnat contractul pentru modernizarea drumului județean care duce din comuna Izvoarele Sucevei până la punctul de trecere al frontierei. „E o zi istorică și un loc istoric. Suntem în Punctul de frontieră de la Izvoarele Sucevei. Dincolo este Şipotele Sucevei din Ucraina. Pe traseul pe care astăzi am semnat modernizarea drumului care leagă România de Ucraina prin acest punct – e și constructorul de față – mai avem trei kilometri de asfaltat și de construit un punct pentru administrarea frontierei … O veste bună și ce pot să mai spun aici decât că atunci când citim istoria ne gândim la Ciprian Porumbescu din Şipotele Sucevei și că nu departe de aici este bisericuța unde a fost botezat”, a declarat președintele Consiliului Județean Suceava, Gheorghe Flutur.

Finanțarea lucrărilor este asigurată printr-un proiect care este parte dintr-un mai amplu program european transfrontalier. Au fost necesare trei licitații pentru ca, în final, la cea de-a treia să poată fi desemnat un câștigător și anume asocierea firmelor RARD CONSTRUCT S.R.L. (leader), DELTA TOMIS S.R.L. (asociat/ofertant), ELECTRO ANDSILV (subcontractant declarat) și ROMAN IMPEX PREST S.R.L. care este, de asemenea, în calitate de asociat ofertant. De altfel, pe lângă semnarea ca atare a contractului de execuție a lucrărilor a avut loc o prezentare a programului – o conferință de deschidere a proiectului – la căminul cultural care, de asemenea, a fost reabilitat cu ani în urmă.
Revenind la proiectul privitor la obiectivul de investiție ”Modernizare DJ 175 Izvoarele Sucevei – frontiera Ucraina, km 43^600 – 46^600, județul Suceava”, precizăm că pe data de 13 septembrie a avut loc a treia licitație din acest an prin care Consiliul Județean Suceava încerca să găsească un constructor dispus să execute în cel mult 13 luni (conform fișei de date a achiziției) lucrarea de modernizare a unei porțiuni de trei kilometri din drumul județean care duce din centrul comunei Izvoarele Sucevei până la punctul de trecere al frontierei spre Ucraina.

„O investiție pe bani europeni, așteptată de mult și sunt convins că după ce se va deschide acest punct va fi o circulație intensă pentru că și de o parte și de alta sunt oameni cunoscuți, sunt rude, sunt zone turistice minunate și în Putila, aicea aproape de graniță, în Ucraina, și la noi spre Fundu Moldovei și Câmpulung Moldovenesc”, a spus președintele Consiliului Județean.

Potrivit datelor de pe SEAP, deliberarea a avut loc deja pe data de 1 noiembrie. Este de remarcat că doar o singură ofertă a fost depusă la această licitație ca de altfel și la celelalte două care însă au fost anulate la etapa de analiză a ofertelor tehnice. Valoarea estimată a lucrărilor este de 11.497.700 lei, fără TVA. Presiunea pe constructor este totuși semnificativă, termenul de finalizare a rămas ce de la finele lui 2023 iar cât de mult vor putea fi efectuate lucrări, rămâne de văzut. Cu toate acestea, atât constructorul, cât și președintele CJ Suceava au avut o abordare optimistă.

„Este al treilea punct de frontieră pe care îl pregătim în județul Suceava cu Ucraina. Primul (este) la Vicovu de Sus, care se deschide zilele acestea. Al doilea este la Ulma cu Ruska și al treilea este cel de aici unde suntem noi, astăzi și am bucuria că cei de la firma de construcții ne-au anunțat intenția de a termina în mai puțin de un an. Deci poate la anul pe vremea asta să venim la recepția finală și sunt convins că și partea ucraineană care a fost azi prezentă tot atunci va avea gata lucrarea ca să putem să fim funcționali”, a spus Gheorghe Flutur.

Întrebat cu privire la punctul de trecere de la Izvoarele Sucevei – Şipote, Gheorghe Flutur a spus că modernizarea rutieră prevăzută în proiect a permite și circulația mașinilor mari, dar președintele CJ Suceava a avut o abordare mai prudentă. „Dacă mă întrebați pe mine, pentru început cred că va fi tot ca la Vicov – pentru mașini cu capacitate mai mică – cu greutate pe osie mai mică și după aceea mașinile mai mari, dar el trebuie proiectat pentru a putea suporta și TIR-uri prin acest punct de frontieră și din punctul acesta de vedere, drumul este proiectat așa”, a spus Gheorghe Flutur.
Proiectul de modernizare a DJ 175 Izvoarele Sucevei – frontiera Ucraina, „km 43+600 – 46+600, județul Suceava” a fost a depus de CJ Suceava în vederea finanțării prin Programul Operațional Comun România-Ucraina 2014-2020 și, după ce a fost declarat eligibil, s-a semnat contractul de finanțare nr. 1HARD/3.1/17 din data de 25.08.2021. „Partea ucraineană are un proiect în oglindă cu noi. Tot pe bani europeni. Tot modernizare. Deja și dumnealor au început modernizarea drumului”, a mai declarat Gheorghe Flutur. Potrivit datelor prezentate de partea ucraineană, lungimea drumului pe care l-au contractat pentru modernizare este de două kilometri, având însă și poduri, dar și ziduri de sprijin în mai multe locuri.
Indicatorii tehnico-economici de la licitațiile anulate în primăvară și vară nu au fost actualizați și nici datele tehnice cu privire la sectorul de drum și la lucrările care trebuie realizate nu au fost modificate. Porțiunea de 3 kilometri pentru care CJ Suceava a obținut finanțare europeană are lățimea părții carosabile între 3,5 m și 6m și prezintă o succesiune de curbe (cu raze de racordare cuprinse între 60 m și 350 m) și aliniamente. Prima porțiune de jumătate de kilometru, cu lățimea părții carosabile cuprinse între 5,6 – 6 m, are dale din beton de ciment cu grosimi de 17 – 20 – 22 cm iar sectorul km 44+110 – 46+600, cu lățimea părții carosabile cuprinse între 3,5 – 6 m, este pietruit, stratul fiind de 14 – 16 cm. Asfaltarea pe toate porțiunile de drum, în funcție de specificul fiecăreia, este soluția prevăzută în proiect alături de lucrările de colectare și evacuare a apelor pluviale constând în șanțuri/rigole; pod/podețe; lucrări de sprijinire din gabioane; consolidare terasamente cu pământ armat; precum și amenajare drumuri laterale și lucrări de siguranța circulației. Acostamentele vor fi realizate din două straturi de piatră de carieră. (D. P.)

Vezi si

Testări gratuite pentru diagnosticarea precoce a cancerului mamar, între 12 și 16 decembrie, în județul Suceava

Echipa medicală a Institutului Regional de Oncologie (IRO) Iaşi va efectua, în luna decembrie, mamografii …