Flutur: E pentru prima dată când se fac pași concreți pentru Autostrada A 7 Siret-Suceava-București

reportersite
28/02/20 ora:7:04am

Licitațiile pentru studiile la tronsoanele de drum expres de la Siret la Pașcani vor avea loc pe 23 martie. Președintele Consiliului Județean Suceava susține că Master Planul va fi revizuit pentru ca în loc de drum expres de la Siret la Pașcani să figureze autostradă. “E pentru prima dată când, oficial, s-a scos la licitație studiul de fezabilitate, proiectul tehnic și se vorbește de termene clare. Mai mult ca oricând s-au făcut deja pași concreți pentru această autostradă finanțată din bani europeni”, a declarat Gheorghe Flutur. Anunțurile de participare la licitație au fost publicate pe SEAP în toiul nopții, la mai bine de un an de solicitarea de finanțare europeană și cinci luni de la încheierea contractului de finanțare u durata contractului de finanțare încheiat cu cinci luni în urmă este de 27 de luni, iar contractul de servicii al licitației ce va avea loc peste aproape patru săptămâni este de 24 de luni. Astfel apar în sfârșit speranțe că, în câțiva ani, de la frontiera cu Ucraina până la intrarea în Suceava și de la ieșirea din Suceava spre Botoșani până spre Pașcani se va putea circula pe o autostradă  

Președintele Consiliului Județean Suceava, Gheorghe Flutur, a anunțat, joi după amiază, cu referire la tronsoanele de drum expres de la Siret la Suceava și de la Suceava la Pașcani pentru proiectarea cărora au fost anunțate două licitații de către CNAIR că „s-au făcut pași concreți pentru Autostrada A 7 Siret-Suceava-București”.

Este de precizat că, potrivit normativului în vigoare după adoptarea Master Planul General pentru Transporturi în România, drumurile expres trebuie proiectate și realizate de așa manieră încât într-un orizont de timp de 10 – 15 ani să poată fi transformate, cu costuri minime, în autostrăzi. Practic, dacă se respectă întru totul normativul, un drum expres este reflectarea conceptului „partial controlled-accessed road/highway” sau „limited-access road/highway”, adică un fel de autostradă cu un regim puțin mai liber față de una obișnuită (reflectarea conceptului „controlled access road/highway”) și care nu are banda de urgență de minim 2,5 metri lățime, ci un acostament de 1,5 metri. De altfel, înainte de aprobarea MPGTR în varianta inițială din 2014, prin legea de aprobare a Planului Național de Amenajare a Teritoriului – secțiunea Infrastructură de transport, era prevăzută o autostradă (A7), care însă prin Master Plan a fost înlocuită cu drumul expres (DX5).

De asemenea, reiterând cele afirmate cu câteva săptămâni în urmă, după discuții cu specialiști ai CNAIR și Ministerului Transporturilor, Gheorghe Flutur a făcut din nou trimitere la posibilitatea revizuirii MPGTR. „Salut un lucru concret care se întâmplă astăzi pentru zona noastră. A intrat în linie dreaptă cu întocmirea documentelor pentru Autostrada Siret-Suceava-București. E pentru prima dată când, oficial, s-a scos la licitație studiul de fezabilitate, proiectul tehnic și se vorbește de termene clare. Mai mult ca oricând s-au făcut deja pași concreți pentru această autostradă finanțată din bani europeni. În documentația se vorbește de drum expres pentru că așa prevede actualul Master Plan General de Transporturi, dar urmează să fie transformat acest drum expres în autostradă când se revizuiește Master Planul de Transporturi. Pentru noi este nevoie ca de aer de această legătură pe autostradă cu Bucureștiul și în felul acesta putem spera că în exercițiul financiar următor legătura Sucevei cu Bucureștiul se va face pe bani europeni printr-o autostradă modernă. Important este că, iată, se  vorbește în termeni serioși despre această autostradă, de la Suceava, în sensul că se trece pe o abordare concretă pentru finanțare cu fonduri europene”, a mai declarat Gheorghe Flutur.

Licitațiile pentru studiile la tronsoanele de drum expres de la Siret la Pașcani vor avea loc pe 23 martie

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a scos la licitație, în sfârșit, după mai multe luni de așteptare, contractele pentru elaborarea studiilor de fezabilitate și a proiectelor tehnice aferente drumului expres de la Pașcani la Suceava și de la Suceava la Siret. Este de menționat că cele două tronsoane nu sunt legate, deocamdată, între ele printr-un drum de conectivitate, acest obiectiv de investiție lăsându-se așteptată.

Anunțurile de participare pentru atribuirea contractelor de realizare a documentațiilor pentru cele două tronsoane de drum expres au fost publicate, în toiul nopții de 27 februarie, mai exact la ora 01:37, în sistemul electronic de achiziții publice, iar termenul limită pentru depunerea ofertelor a fost stabilit pentru data de 23 aprilie. Este de menționat că data transmiterii anunțurilor către SEAP/SICAP a fost cea de 24 februarie, după ora 17:00.

CNAIR a precizat în comunicare cu privire la valoarea estimată a contractului pentru elaborarea studiului de fezabilitate și a proiectului tehnic pentru drumul expres Pașcani – Suceava, că este de 15.185.741,34 lei fără TVA și că ar avea lungime de 61 de kilometri. De fapt, conform anunțului de pe SEAP/SICAP – fiind o licitație deschisă – valoarea este între 15.185.741,34 lei fără TVA și 17.945.844,22 lei fără TVA.

Același viciu de comunicare l-a avut CNAIR în ceea ce privește valoarea estimată a contractului pentru elaborarea studiului de fezabilitate și a proiectului tehnic pentru drumul expres Suceava – Siret, despre care a precizat că are o lungime de 41 de kilometri iar valoarea ar fi de 13.050.006,04 lei fără TVA. De fapt, conform anunțului de pe SEAP/SICAP – acesta fiind documentul de referință – valoarea este între 13.050.006,04 lei fără TVA și 15.421.825,32 lei fără TVA.

Explicația este că Autoritatea Contractanta optează pentru achiziționarea ulterioară de noi servicii similare de la ofertantul a cărui ofertă va fi declarată câștigătoare în cadrul licitațiilor într-o valoare reprezentând 20% din cea estimata a contractului (fără Rezerve de implementare și Publicitate). Astfel, valoarea minimă re4prezinta cea estimată a respectivelor licitații, în funcție de care se va elabora și evalua oferta, iar valoarea maximă reprezintă cea estimată ce conține atât valoarea minimă, la care se adaugă valoarea posibilelor servicii noi similare.

În ambele cazuri, durata contractului este de 24 de luni, din care 14 luni pentru realizarea studiului de fezabilitate, 6 luni pentru proiectul tehnic de execuție și 4 luni pentru servicii de asistență tehnică în pregătirea procedurilor de achiziție a contractului de lucrări și în obținerea finanțării europene.

Criteriul de atribuire al contractelor la cele două licitații este „cel mai bun raport calitate – preț”, în care componenta financiară are o pondere de numai 40% din punctajul la licitație

Reamintim că cei de la CNAIR au anunțat, pe 1 octombrie 2019, că a convenit cu Ministerul Transporturilor (în calitate de Organism Intermediar pentru Transport) încheierea în data de 25 septembrie a Contractelor de Finanțare nr. 44 și nr. 45 pentru proiectele “Elaborare Studiu de Fezabilitate și Proiect și Proiect Tehnic de Execuție pentru Drum Expres Suceava – Siret” și, respectiv, “Elaborare Studiu de Fezabilitate și Proiect și Proiect Tehnic de Execuție pentru Drum Expres Pașcani – Suceava” în vederea acordării finanțarii nerambursabile alocată prin Programul Operațional Infrastructura Mare 2014-2020, în cadrul Axei Prioritare 1-Îmbunătățirea mobilității prin dezvoltarea rețelei TEN-T și a metroului, Obiectiv Specific 1.1 – Apel de proiecte pentru Dezvoltarea Infrastructurii Rutiere-sprijin pregătire proiecte de investiții, Operațiunea- Creșterea mobilității pe rețeaua rutieră TEN-T centrală.

Valoarea totală a  celui dintâi contract de finanțare (SF și Pth pentru DX Suceava – Siret) este de 16.039.287,25 lei și va fi finanțat prin Programul Operațional Infrastructura Mare 2014 – 2020 astfel: 85% contribuția Uniunii Europene din Fondul de Coeziune-11.519.358,18 lei, 15% contribuția proprie – 2.032.827,92 lei, restul de 2.487.101,15 lei  reprezentând cheltuieli neeligibile inclusiv TVA.

Valoarea totală a celui de-al doilea contract de finanțare (SF și Pth pentru DX Suceava – Pașcani) este de 18.763.737,21 lei și va fi finanțat prin Programul Operațional Infrastructura Mare 2014-2020 astfel: 85% contribuția Uniunii Europene din Fondul de Coeziune – 13.490.223,76 lei, 15% contribuția proprie – 2.380.672,72 lei, restul de 2.892.885,73 lei reprezentând cheltuieli neeligibile inclusiv TVA).

Asta în condițiile în care aplicația de finanțare fusese elaborată și depusă în data de 8 februarie 2019. De atunci și până acum a fost nevoie de un an și aproape o lună pentru a demara licitațiile privind elaborarea acelor documentații la porțiunile din DX5 de la Pașcani la Suceava și de la Suceava la Siret. Este de menționat că perioada de implementare a proiectelor (de fapt a documentațiilor referitoare la tronsoanele de drum expres de la Pașcani la Suceava și de acolo la Siret) este de 27 de luni potrivit contractelor de finanțare din toamna trecută. Prin urmare, în funcție de cât de repede se va derula licitația, există și riscul ca firmele ce vor încheia contractele de servicii în vederea realizării documentațiilor să nu poată să se încadreze în termenul de la contractele de finanțare, cinci luni din cele 27 trecând deja. (Dan PRICOPE)

1 Comentariu pe acest subiect. Spune-ti parerea!

  1. Exit 28/02/2020 la ora 8:26 -

    Oricum mai repede de 7 ani nu o sa avem nimic.2 ani SF-ul încă 2 până se scoate la licitație + contestații vreo 4 construcția….spor la treabă