Wednesday , September 22 2021

Flutur cere CNAIR să realizeze documentația și exproprierile pentru segmentele Pașcani-Suceava- Siret în regim de autostradă    

 Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere S.A. (CNAIR) a anunțat luni că a aprobat studiile și rapoartele respectivelor tronsoane care ar urma să facă parte din Autostrada Moldovei A7, numai că doar segmentul Pașcani – Suceava și până la intersecția cu DN2H (drumul care duce spre Rădăuți) ar urma să fie realizat la profil de autostradă, porțiunea de la intersecția respectivă până la Siret fiind încadrată ca drum expres. Gheorghe Flutur, președintele CJ Suceava, a solicitat imediat conducerii CNAIR ca documentația pentru întreg segmentul Suceava-Siret să fie realizată la profil de autostradă, argumentând că traficul va crește foarte mult după modernizarea punctului de trecere a frontierei Siret și prin deschiderea altor patru puncte de trecere a frontierei cu Ucraina. Trebuie amintit faptul că acum nici trei luni, premierul Florin Cîțu declara, la Suceava, că șoseaua respectivă “va fi autostradă, și nu drum expres”, susținând chiar că „până în 2026 va fi gata autostrada (A7). Pașcani-Siret vă spun că o să fie mai repede”  

Foto: HotNews.ro

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere S.A. (CNAIR) are în derulare/ implementare Contractele de prestări servicii ce au ca obiect „Elaborare Studiu de Fezabilitate și Proiect Tehnic de Execuție pentru obiectivul Drum Expres Pașcani – Suceava” și „Elaborare Studiu de Fezabilitate și Proiect Tehnic de Execuție pentru obiectivul Drum Expres Suceava – Siret” proiecte care beneficiază de finanțare nerambursabilă în cadrul Programului Operațional Infrastructura Mare 2014 -2020.

În cursul zilei de luni, 2 august 2021, Prefectura Suceava a transmis o informare de presă prin care se anunța că, în data de 23.07.2021, în cadrul Consiliului Tehnico-economic al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere S.A. a fost aprobat Studiul și Raportul Alternativelor de Traseu – Analiza Multicriterială de Traseu Etapa 2 în cadrul căruia au fost definitivate traseele respectivelor tronsoane care ar trebui să facă parte din Autostrada Moldovei, A7.

Astfel, CNAIR suține că în urma definitivării documentației Analiza Multicriterială de Traseu Etapa 2, respectiv a Studiului de trafic preliminar a rezultat necesitatea realizării obiectivelor de investiție astfel:

1- La profil de autostradă obiectivul de investiție Pașcani – Suceava

2- Pentru sectorul de drum Suceava – Siret a rezultat profil de autostradă pe sectorul cuprins între Suceava și intersecția cu DN 2H (intersecția de la Iacobești, unde E85 continuă spre Siret, iar spre Rădăuți se merge la stânga, pe DN2H) și profil de drum expres pentru sectorul cuprins între DN 2H și punctul de trecere al frontierei.

Imediat după ce această decizia a Consiliului Tehnico-economic al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere S.A. a fost făcută publică, președintele Consiliului județean Suceava, Gheorghe Flutur a purtat discuții  cu directorul general  CNAIR, Mariana Ioniță,  și a solicitat Companiei și proiectanților ca documentațiile de urbanism și exproprierile pentru cele două tronsoane să se facă în regim de autostradă pe toata lungimea lor. Președintele CJ Suceava a oferit drept principal argument faptul că traficul va crește foarte mult prin modernizarea punctului de trecere a frontierei Siret și prin deschiderea altor patru puncte de trecere a frontierei cu Ucraina.

De asemenea, Gheorghe Flutur a solicitat conducerii CNAIR urgentarea elaborării documentațiilor pentru cele două tronsoane în regim de autostradă, cu  finanțare atât a proiectelor cât și a execuției din fonduri europene,  așa cum cum a promis premierul Florin Cîțu la Gura Humorului.

Reamintim că în luna mai, cu ocazia unei vizite în județul Suceava, premierul Cîțu susținea că „avem varianta finală pentru autostrada 7 Pașcani-Suceava – Siret”, chiar dacă abia fusese finalizată o primă etapă de analiză în urma căreia pentru secțiunea Suceava – Siret au rămas „în cursă” două variante de traseu.

Cîțu spunea atunci, ferm, că șoseaua de mare viteză va fi autostradă, și nu drum expres: „Vom avea indicatori economici care vor arăta că trebuie să fie autostradă”.
„Le-am cerut și consultanților, până la finalul anului vom avea și studii de fezabilitate pentru această porțiune (n.r. Pașcani – Suceava – Siret). Vom avea indicatori economici care vor arăta că trebuie să fie autostradă, asta a fost discuția. Înțeleg de la consultanți că se va trece de la drumul expres la autostradă pentru Pașcani-Siret. Şi finanțarea de a merge pe fonduri europene pentru această porțiune. Prima parte, până la Pașcani sunt în PNRR, pe fonduri europene. Eu zic că vestea cea mai bună este că avem varianta finală, avem studiul de fezabilitate până la finalul anului și voi avea și indicatorii tehnico-economici care să transforme drumul expres în autostrada”, spunea acum vreo trei luni  Florin Cîțu.

Întrebat când va fi finalizată A7, prim-ministrul a răspuns: „Până în 2026 va fi gata autostrada. Pașcani-Siret vă spun că o să fie mai repede. Vă spun că este mai ușor. Pașcani-Siret pare să fie mai ușor de construit”.

Autostrada Moldovei A7 este cel mai avansat dintre marile proiecte de infrastructură rutieră pentru regiunea Moldovei. A7 va prelua traficul pe ruta unde se înregistrează cele mai mari valori ale traficului din regiune și care în prezent se desfășoară pe DN2/E85, un drum național cu câte o bandă pe sens și un acostament puțin mai lat folosit adesea neregulamentar de către șoferi drept încă o bandă de circulație. Odată finalizată, autostrada va prelua mare parte din traficul de pe actualul DN2/E85, un drum care, din punct de vedere al accidentelor, este cel mai periculos drum național din România.

În ceea ce privește strict segmentele Pașcani – Suceava și Suceava – Siret, OBIECTIV a a mai arătat că, în ciuda declarațiilor lui Florin Cîțu, și în documentul „DRUMURI EXPRES ÎN PREGĂTIRE FAZA PROIECTARE (SF, PT) – MAI 2021” (după vizita premierului la Suceava) situația era prezentată astfel: tronsoanele de la Ploiești la Buzău, de la Buzău la Focșani, de la Focșani la Bacău și de la Bacău la Pașcani  vor fi autostrăzi, iar segmentele Pașcani-Suceava și Suceava – Siret erau trecute ca drumuri expres.

Este important de știut că potrivit Master Planului General de Transport al României (MPGT) ruta de la Ploiești la Siret era profilată inițial ca drum expres, varianta unei autostrăzi (A7) fiind ceva mai veche – din perioada când erau așa numitele planuri de amenajare a teritoriului național. Totuși s-a specificat că drumurile expres trebuie proiectate și realizate de așa manieră încât să fie cât mai ușor transformate în autostrăzi. Pe cale de consecință, normativele au fost adaptate de așa fel încât un drum expres ar urma să arate ca o autostradă fără bandă de urgență și unde viteza maximă este de 120km/h în zona de șes, față de 130km/h cât este pe autostradă.

Totuși, există și posibilitatea ca soluția tehnică de legătură rutieră dintre două localități să poată fi schimbată printr-o fundamentare justificată de o analiză de detaliu la nivelul unui studiu de fezabilitate. Asta numai dacă se constată că de la data elaborării MPGT (2016 este varianta revizuită de Cabinetul Cioloș a variantei inițiale din 2014 adoptată de Cabinetul Ponta) și până la data la care se realizează documentația au apărut elemente clare care certifică modificări majore ale MZA-ului (media zilnică anuală) după care se calculează volumul de trafic „în aria de influență a legăturii rutiere” sau demonstrează semnificative schimbări socio-economice în acel perimetru geografic.

Pe fondul derulării PNRR care presupune termene ceva mai scurte de realizare a proiectelor cu finanțare europeană și în condițiile în care documentația la cele patru tronsoane de la Ploiești la Pașcani a demarat și s-a realizat mai repede, a fost mai simplu ca să fie promovate proiectele unor tronsoane de autostradă decât drum expres. Ieri a fost anunțat faptul că și porțiunea Pașcani-Suceava ar urma să fie autostradă, doar segmentul Suceava-Siret rămânând la stadiul de drum expres. (O.S.)

Vezi si

Centrul de vaccinare de la Shopping City se închide de la 1 octombrie. Se redeschide cel de la Colegiul „Ștefan cel Mare”

Centrul de vaccinare drive thru de la Shopping City se va închide de la 1 …