Thursday , April 25 2024

Drumuri, clădiri publice și gaz metan pentru comuna Moara

Rețeaua rutieră a comunei Moara, pe primul plan în agenda de lucru viitoare a primarului comunei, Constantin Prodaniuc. Fonduri europene, dar și fonduri proprii pentru dezvoltarea comunei. Interviu cu primarul comunei Moara, Constantin Prodaniuc 

 prodaniuc1


După o prezentare anterioară a unor lucruri bune ce s-au făcut în cei opt ani cât ați condus unitatea administrativ-teritorială, cum este denumită în dicționarul administrativ, comuna Moara, a venit vremea să spuneți care sunt intențiile dumneavoastră pentru viitorii patru ani de dezvoltare a localității, în condițiile în care intenționați să candidați pentru un nou mandat.
Am discutat cu un alt prilej despre lucrurile care s-au făcut în ultimii opt ani în comuna Moara, considerând că e de cuviință să nu arătăm, cum fac alți primari, că s-au făcut 20 de podețe, balastarea unor străzi de care m-am ocupat în mod deosebit în celelalte mandate ale mele ori alte lucrări de mai mică anvergură. Acestea s-au realizat, dar ceea ce vreau să spun este că nu stăm deloc degeaba și ne preocupă noi proiecte. Baza vor fi proiectele europene pentru că de acolo ar trebui să provină de fapt banii care să ajungă la noi. Am avut o lungă pauză în acest sens. In perioada în care PSD a guvernat, bani nu s-au alocat decât prin Ministerul Dezvoltării. Si aceste sume au fost date, după părerea mea, preferențial. Dar asta nu e treaba mea. Eu sunt prea mic pentru a putea judeca aceste chestiuni.
Rețeaua rutieră a comunei Moara, pe primul plan în agenda de lucru viitoare a primarului comunei, Constantin Prodaniuc
– Ce aveți în plan ca proiecte noi, pentru care sperați să obțineți finanțări, de această dată fără să vă fie afectate inițiativele de bătălia politică?
– Cea mai mare problemă o avem cu apa. Sunt ani la rând secetoși. In anul 2015, seceta a fost foarte mare, iar oamenii se plâng că nu au apă în fântâni. Gospodăriile acestor cetățeni trebuie să le racordăm la rețeaua de apă comunală. Noi am mai făcut rețele de apă pe cont propriu. De exemplu, Primăria făcea săpăturile, iar oamenii cumpărau conducta și în acest fel, în regim de criză, s-au realizat aducțiuni de apă, cu eforturile noastre – ale cetățenilor și Primăriei Moara. Este însă o rezolvare a unei probleme pe moment. Dar pentru astfel de chestiuni, unii ne-ar acuza că suntem pompieristici. Nu a fost deloc așa. Oamenii din localitate ne-au întrebat când vor avea apă curentă, am găsit soluția ca noi să facem cu utilajul din dotare șanțurile, cetățenii să amplaseze conductele de apă la care să se racordeze. Cei care știu însă cum arată comuna Moara, vor ști de ce sunt necesare proiecte de anvergură, cu finanțări mari, care să asigure accesul la rețeaua de apă al tuturor locuitorilor din satele comunei. Comuna Moara nu este o unitate administrativ-teritorială rotundă, ca multe altele din județ și din țară, ca să ne fie mai ușor de creat un sistem comun de aducțiune. Dintr-o rețea principală trebuie să ne ducem pe mai multe ramificații. Avem astfel 11 străzi prinse într-un proiect ce a fost transmis Ministerului Dezvoltării, prin PNDL, pentru extinderea rețelei de apă după toate regulile europene. Sperăm să ne fie aprobat acest proiect care a fost depus în luna ianuarie a acestui an. Avem acum croit un proiect pe măsura 7.2, pe fonduri europene, privind drumurile comunale, care va trebui să fie analizat chipurile pe ghiduri, acestea urmând să stabilească dacă ele corespund sau nu necesităților noastre. Iar dacă acel ghid spune că eu cu proiectul trebuie să trec pe lângă un cimitir, va trebui să caut drumul care trece pe lângă un cimitir. Nu se poate să îl asfaltez altfel.  Există un drum care trebuie asfaltat – de pe strada Stațiunii, care vine pe la Passa Tempo, pe lângă vechea locație a Fermei 4 și care intră apoi în drumul comunal. De la Ferma 4 avem un proiect pentru drumul care merge către Mănăstirea Hagigadar, un monument istoric important nu numai pentru armeni, ci și pentru toți credincioșii creștini din România și din această parte a Europei. De aici, drumul va intra în DN2 – E85. Am crezut de cuviință ca acel drum să fie făcut pentru că perimetrul Mănăstirii Hagigadar aparține de satul Bulai al comunei. Dar ca să ajungem în acel sat, trebuie să mergem roată prin Suceava, pe bulevardul Sofia Vicoveanca și să ne întoarcem de acolo, pe o ulită, în satul ce ține de comuna noastră. Ne propunem o rută alternativă, care să scurteze drumul către Bulai, Mănăstirea Hagigadar, ajungându-se și în E85. O altă bucată de drum pe care ne-o propunem pentru modernizare este cea care duce către satul Moara Carp. Este chiar drumul comunal 71, despre care am arătat că l-am asfaltat în mandatul trecut din fonduri proprii pe o lungime de doi kilometri. In continuare mai sunt doi kilometri până la capătul satului Moara Carp, investiție pe care am decis să o punem pe fonduri europene. Noi am căutat să întrunim toate condițiile eligibile și în același timp să utilizăm la capacitate maximă posibilitățile pe care le avem la dispoziție.
Fonduri europene, dar și fonduri proprii pentru dezvoltarea comunei Moara
– V-ați canalizat eforturile pentru următoarea perioadă doar către fondurile europene?
– Desigur, interesul nostru este să facem cât mai multe investiții cu fonduri europene. In acest sens, un alt proiect pe fonduri europene îl constituie legătura pe drumul de exploatație din Moara Carp, până în satul Liteni și chiar să ajungem la drumul județean 209 C. Ar fi un drum pe de-a dreptul, care va veni ca o ipotenuză într-un triunghi, scurtând calea cetățenilor cu câțiva kilometri buni. De acolo se va putea face legătura cu Horodniceni. Menționez că există deja un drum de exploatație, funcțional, drum de pământ, care deservește peste 1000 de hectare de teren proprietăți ale oamenilor. Va fi deci un avantaj și pentru zona agricolă de acolo pentru că din acest drum de exploatație pornesc alte drumuri mai mici, către proprietățile din zonă. Prin modernizarea acestui drum se va face legătura cu cel deja modernizat de la Moara Carp, care face legătura cu Bosanci – Cumpărătura și implicit în E 85. Va fi o legătură de la Cumpărătura la Măzănăești, prin satele comunei Moara, între un drum național – european și un drum județean foarte important.
– O a doua șosea de centură a Sucevei?
– Dacă alții nu au reușit, nu merită să încercăm și noi? Vă garantez și garantez și oamenilor din comună că o vom face cu mai multă insistență.
Alte proiecte în Moara, de la un cămin cultural nou în satul Liteni la introducerea gazului metan
– V-ați creionat proiecte și pentru alte investiții decât cele privind reabilitările și modernizările de drumuri?
– Avem de finalizat lucrările la căminul cultural de la Liteni, care este început, cam 42% lucrările sunt executate. Anul acesta, noi sperăm să terminăm construcția. Mai avem de lucrat la acoperiș și la finisări, instalații. Până la sfârșitul anului, am încredere că acest imobil cu destinație culturală va fi deschis pentru cetățenii din Liteni și nu numai. Mai avem un proiect pentru o grădiniță cu program prelungit pentru copiii din Moara. Va fi o investiție care să asigure confort pentru copii, dar și pentru părinți, care vor putea să meargă la serviciu având garanția că cei mici sunt bine îngrijiți. Realizarea acestui proiect se prefigurează să devină realitate în satul Moara Nica, chiar între Primărie și Scoală. Eu sunt sigur că va fi o grădiniță model, astfel încât vor vrea și părinți din Suceava să-i aducă pe copii în această unitate de învățământ preșcolar. In altă ordine de idei, din fonduri proprii am început chiar în aceste zile să refacem strada Ion Grămadă, pe 1,4 kilometri, din  fața primăriei vechi până la “Iaz la Barbă”, cetățenii din Moara știu despre ce este vorba, lucrare care se va termina până la finalul acestui an. Mai avem proiecte ce depind și de concursul altor factori. Vrem să aducem gazul metan în comună, avem un asemenea proiect pe care sperăm să îl rezolvăm, o bună parte din implementarea acestuia ținând de capacitatea furnizorilor de gaz de a ne asigura cantitatea de combustibil necesară. (Neculai ROSCA)

Vezi si

Amenzi de peste 40.000 de lei aplicate de polițiști într-o acțiune BLOCADA organizată în Siret

Marți, 23 aprilie, polițiștii din cadrul Poliției Orașului Siret  au organizat pe raza de competență …