Drumul expres de la Siret la Ploiești și drumul de mare viteză de la Suceava la Baia Mare, declarate de Ludovic Orban drept priorități ale Guvernului

reportersite
23 noiembrie 2020, 7:30

În cazul drumului expres (DX5) de la Ploiești la Siret care va face legătura (prin A3) cu capitala țării, este posibil ca măcar o parte din cele șase tronsoane să fie realizate ca autostradă (A7), dar cerințele din normativ sunt foarte avansate și pentru un drum expres care trebuie realizat de la bun început ca și când ar fi o autostradă fără bandă de urgență și unde limita de viteză este de 120 kmh față de 130 kmh. În ceea ce privește drumul rapid „al Nordului”, oficialitățile încep să confirmă ceea ce cotidianul Obiectiv de  Suceava a spus de la începutul anului: nu poate fi, cel puțin deocamdată, vorba de o autostradă, ci doar drum expres pe acea porțiune din Ardeal unde Master Planul prevede așa ceva iar pe restul distanței de la Suceava la Bistrița va fi, cel mult, un drum cu două benzi pe fiecare sens și care să nu treacă, așa cum este cazul DN 17, prin fiecare localitate intersectându-se cu toate drumurile posibile. Timpul va confirma cele menționate; într-un an și jumătate, dacă nu sunt contestații, vor fi gata abia studiile de fezabilitate, câștigătorii la licitație fiind desemnați vineri, premierul fiind informat despre asta înainte de a recepționa lucrările la centura Rădăuțiului.

Premierul Ludovic Orban a declarat, vineri, 20 noiembrie, la recepția lucrărilor de la șoseaua de centură a Municipiului Rădăuți, că Guvernul este determinat să realizeze proiectul A7. Este vorba de autostrada care se va face pe traseul Ploiești – Buzău – Focșani – Bacău – Pașcani – Suceava – Siret și unde au fost semnate contracte pentru realizarea studiilor de fezabilitate și a proiectelor tehnice aferente tuturor tronsoanelor. Într-o primă fază se va realiza, cel mai probabil, un drum expres care – având în vedere specificul normativelor în vigoare – trebuie realizat de așa manieră încât să permită o transformare ulterioară în autostradă. „Suntem extrem de determinați să realizăm proiectul A 7. Cele șase tronsoane de autostradă sau drum expres”, a spus Ludovic Orban. El a mai spus că ministrul Transporturilor, Lucian Bode, prezent alături de premier la recepția lucrărilor de la centura Rădăuților, i-a dat ocazia să dea o veste bună, respectiv că la legătura între Suceava și granița de vest pe Drumul Nordului – despre care a spus că se va realiza pe profil de autostradă sau drum expres – s-au deschis ofertele și s-a declarat câștigătorilor pentru cele trei tronsoane care vor realiza SF și PT. Reamintim că este vorba de un așa numit „Drum de mare viteză” și care este împărțit în trei tronsoane, respectiv Baia Mare – Bistrița, Bistrița – Vatra Dornei și Vatra Dornei – Suceava.
secretarasite
Potrivit unui comunicat al Companiei Naționale de Administrate a Infrastructurii Rutiere, postat pe site după ce a avut loc recepția lucrărilor la centura de la Rădăuți, în cazul studiului de fezabilitate aferent Lotului 1, respectiv tronsonul de drum de mare viteză de la Baia Mare –la Bistrița a fost desemnată câștigătoare oferta Asocierii Search Corporation – Egis International SAS – Egis Romania S.A. – SC Formin S.A., cu preţul de 15.206.688,64 Lei fără TVA. În cazul studiului de fezabilitate aferent Lotului 2, respectiv tronsonul de drum de mare viteză de la Bistrița la Vatra Dornei a fost desemnat câștigător ofertantul SC Explan SRL., cu preţul de 15.793.026,12 Lei fără TVA. În fine, în cazul studiului de fezabilitate aferent Lotului 3, respectiv tronsonul de drum de mare viteză Vatra Dornei – Suceava a fost desemnată câștigătoare Asocierea Best Consulting & Design SRL – INGENIERIA ESPECIALIZADA OBRA CIVIL E INDUSTRIAL, cu preţul de 14.475.000,00 Lei fără TVA. Pentru fiecare dintre cele trei loturi, durata contractului este de 18 luni de la Data de Începere a Contractului. Semnarea contractelor de achiziție publică va fi posibilă după expirarea perioadei de depunere a eventualelor contestații și respectiv după soluționarea tuturor contestațiilor/plângerilor formulate în cadrul procedurii de atribuire.
secretarasite
Finanțarea studiilor de fezabilitate se face prin fonduri europene și, cel mai probabil, se va dori ca și finanțarea proiectului tehnic și a lucrărilor de execuție să se facă tot pe fonduri europene. Asta înseamnă că probabilitățile ca Uniunea Europeană să accepte finanțarea unor lucrări mai ample decât cele stabilite prin documentul strategic intitulat Master Plan General de Transport tind spre zero. În respectivul document se precizează că doar pe traseul de la Baia Mare la Dej va fi un drum expres (DX4) – este nivelul 2 la astfel de obiective de infrastructură rutieră – pe când de la Bistrița spre Suceava via Vatra Dornei va fi un drum TransRegio (TR 50 „Bucovina”) iar drumurile de tip transregio sunt de nivelul 3 în MPGTR. Prin urmare, în eventualitatea în care va fi un drum nou, nu unul existent pe care să îl modernizeze, atunci acesta nu va putea fi decât, cel mult unul cu două benzi pe fiecare sens de circulație și un acostament, eventual separarea sensurilor doar cu borne, dar nu printr-o bandă mediană de trei metri lățime cum se specifică în Master Plan în cazul autostrăzilor și drumurilor expres. În ce privește programul vizitei de lucru a premierului Ludovic Orban, acesta include și o deplasare în comuna Pojorâta unde, de la ora 16:00, va asista o demonstrație cu un tren de lucru achiziționat de către CFR S.A pentru lucrări de refacție pe linia Suceava-Apahida. (Dan PRICOPE)