Thursday , April 25 2024

Doar 10 din peste 45 de mii de acte administrative verificate de Prefectură au ajuns în instanța de contencios administrativ

În anul 2022 au fost înregistrate la Prefectura Suceava pentru verificarea legalității 45.533 acte administrative adoptate/ emise de cele 114 autoritățile publice locale din județul Suceava și de la Consiliul Județean Suceava. O informare în acest sens a fost făcută la prima conferință de presă a prefectului Alexandru Moldovan din acest an, printre subiectele pe care le-a prezentat reprezentantul Guvernului în teritoriu fiind și un bilanț al activității legate de controlul legislativ.

Foarte multe detalii nu a specificat în conferința din 2 martie, dar ulterior aceste detalii au fost transmise prin alte mijloace de comunicare electronice. Majoritatea actelor administrative – 33.973 din cele 45.533 care au fost supuse controlului de legalitate anul trecut – sunt dispoziții emise de primari. Urmează 10.740 hotărâri adoptate de consiliile locale din județul Suceava și 502 dispoziții ale președintelui Consiliului Județean Suceava, precum și 318 hotărâri adoptate de Consiliul Județean Suceava.

Conform datelor din bilanțul pe 2022 prezentat joi, 2 martie, de prefectul Alexandru Moldovan, au fost contestate în contencios administrativ patru hotărâri adoptate de consilii locale din județul Suceava. Reprezentantul Guvernului în teritoriu nu le-a nominalizat în conferința de presă, dar în documentul de bilanț comunicat ulterior este precizat că ar fi vorba despre hotărâri ale consiliilor locale de la Mitocu Dragomirnei, Șcheia, Dornești, Bosanci. La acestea patru se mai adaugă și contestații în contencios administrativ față de șase dispoziții emise de primari.

Pe de altă parte, prefectul a precizat în conferința de presă că numărul cazurilor problematice și care generează litigii nu este însă în contenciosul administrativ – de altfel acolo ar fi scăzut -, ci este în alte domenii, referirea specifică a prefectului fiind „fondul funciar”.

În cazurile în care autorităţile administraţiei publice locale solicită, prin adresă motivată, un punct de vedere al prefectului judeţului cu privire la modul în care s-a exercitat controlul de legalitate asupra unui act administrativ emis sau adoptat, consilierul juridic care a verificat actul administrativ comunică primăriei, printr-o adresa de răspuns, dacă a fost sau nu necesară intervenţia prefectului pentru a promova acţiune la instanţa de contencios administrativ în vederea anulării actului administrativ respectiv.

În situaţia în care consilierul juridic care realizează controlul de legalitate constată că actul administrativ este adoptat sau emis cu încălcarea prevederilor legale, solicită autorităţii emitente, cu motivarea necesară, după caz: refacerea, completarea sau corectarea viciilor de formă (în ceea ce priveşte redactarea actului administrativ, prin adresă scrisă) sau reanalizarea actului apreciat ca fiind adoptat sau emis cu nerespectarea dispoziţiilor legale în vigoare, prin formularea plângerii prealabile, în vederea modificării, completării sau, după caz, a revocării acestuia.

Controlul legalităţii actelor administrative presupune verificarea următoarelor aspecte de fond ale actelor administrative: competenţa autorităţii publice locale sau judeţene de a emite sau adopta actul administrativ prin raportare la obiectul reglementat prin acesta şi la atribuţiile autorităţii publice locale sau judeţene; îndeplinirea cvorumului necesar adoptării hotărârii de către consiliul local sau judeţean; conformitatea cu actele normative de nivel superior în a căror executare a fost emis sau adoptat actul administrativ, precum şi cu cele emise sau adoptate la nivel european, în sensul că obiectul reglementat prin actul administrativ să fie în concordanţă cu prevederile legale în temeiul cărora a fost emis sau adoptat actul administrativ; respectarea termenelor de comunicare a actelor administrative către prefect.

În cazul actelor administrative cu caracter normativ, se mai verifică de către Prefectură îndeplinirea procedurii pentru asigurarea transparenţei decizionale de către autorităţile administraţiei publice locale. De asemenea, tot legat de controlul de legalitate al actelor administrației publice, Prefectura este cea care verifică motivarea în drept, prin raportarea la actul normativ cu caracter special care reglementează situaţia dată şi la cel în baza căruia se adoptă sau se emite actul administrativ, precum și raportarea la actul normativ cu caracter special care reglementează situaţia dată, dar şi la cel în baza căruia se adoptă sau se emite actul administrativ se face prin indicarea articolelor (alineat, literă etc.), din actul normativ care reglementează situaţia de fapt, care a făcut necesară adoptarea sau emiterea actului administrativ. De asemenea, verificarea aspectelor de formă ale actelor administrative se face avându-se în vedere Legea nr.24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative. (Dan PRICOPE)

 

 

 

Vezi si

O nouă sesiune de admitere la Şcoala Militară de Subofițeri Jandarmi ”Petru Rareș” Fălticeni, care a scos la concurs 350 de locuri

Data limită de înscriere a candidaților este 14 mai a.c., iar dosarele pot fi depuse …