Discuții la CJ Suceava despre Autostrada spre sudul țării și drumul de mare viteză spre Bistrița și Baia Mare

14/02/20 ora:1:17am

„Ne interesează, în primă fază, realizarea pe traseul Autostrăzii Nordului a centurilor pentru Gura Humorului, Câmpulung Moldove­nesc și Vatra Dornei. Astăzi și mâine intrăm pe detalii, urmând să prezentăm stadiul privind etapele în care se află realizarea celor două autostrăzi”, a declarat, ieri, Gheorghe Flutur, în urma unei întâlniri cu experți și proiectanți de la Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere

Președintele Consiliului Jude­țean (CJ) Suceava, Gheorghe Flutur, s-a întâlnit în cursul zilei de joi, 13 februarie, la Palatul Administrativ, cu experți și proiectanți de la Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) pentru a continua discu­țiile avute săptămâna trecută cu re­prezentanți de la Ministerul Trans­­­porturilor și din CNAIR pri­vind infrastructura de drumuri ra­pide în județul Suceava.

La discuții au participat specialiști din compartimentul tehnic al Consiliului Județean Suceava – ca de exemplu vicepreședintele Viorel Seredenciuc și arhitectul șef Tudor Andriu – și din cadrul mai multor primării din județ. S-a discutat despre stadiul documentației și etapele de parcurs pentru Autostrada A7 Siret-Suceava-București (pe anumite porțiuni este, într-o primă eta­pă, doar drum expres – DX5) și Au­tostrada Nordului, Suceava – Gura Humorului – Câmpulung Mol­dovenesc – Vatra Dornei – Bistrița – Satu Mare. „Ne interesează, în primă fază, realizarea pe traseul Autostrăzii Nordului a centurilor pentru Gura Humorului, Câmpulung Moldovenesc și Vatra Dornei. Astăzi și mâine intrăm pe detalii, urmând să prezentăm stadiul privind etapele în care se află realizarea celor două autostrăzi”, a declarat Gheorghe Flutur.

În continuare, pre­zentăm  o situație succintă asupra celor două proiecte, atminteri foar­te importante de infastructură, dar despre care s-a vorbit mult și nici măcar studiile defezabilitate nu s-au făcut, cât despre lucrări putem spu­ne 99,99% că nici anul 2021 nu este decât un interval exa­gerat de optimist.

Reamintim că în privința Autostrăzii Nordului există o lege aprobată, dar respectivul obiectuv de investiție nu a fost inclus în Master Planul General de Transporturi din România (MPGTR). De asemenea, CNAIR a organizat o licitație pe traseul respectiv, doar pentru studiul de fezabilitate, dar nu s-a specificat în niciun caiet de sarcini din cele trei loturi termenul „autostradă”. Traseul se află însă în Master Plan, dar include doar drumul exepres DX4 de la Satu Mare la Dej via Baia Mare și de la Dej spre Bistrița DX4A iar de la Bistrița spre Su­ceava un așa numit TransRegio (TR „Bucovina”) care, de cele mai multe ori conform MPGTR, reprezintă un drum național existent al cărui traseu urmează optimizat în sensul de a fi lărgit unde terenul permite, de a fi realizate șosele de centură la așezările urbane, de a fi modernizat prin realizatea unor noi pasaje sau sectoare de drum, acolo unde se impune etc. În niciun caz licitația actuală pe trei loturi pentru studiul de fezabilitate la „Drumul de mare viteză Baia Mare – Bistrița – Vatra Dornei – Suceava” nu reprezintă studiul de fezabilitate pentru „Autostrada Nordului” – așa cum a fost aceasta stabilită prin lege – deoarece finanțarea studiului de fezabilitate pentru drumul de mare viteză se face pe bani europeni iar Comisia Europeană nu va accepta finanțarea altor obiective decât cele din MPGTR. Cu excepția cazului în care MPGTR este modificat/revizuit în sensul acesta, aspect despre care nu știm încă nimic oficial. Chiar și așa,caietele de sarcini de la licitația organizată de CNAIR pentru cele trei loturi ale drumului de mare viteză la care ne-am referit anetrior nu conțin referiri la autostrăzi, prin urmare nu se va face o documentație legată de vreo ulterioară investiție de acest gen.

Cât privește A7, în afara unor declarații interesante făcute de-a lungul timpului, pentru porțiunea de la Pașcni la Siret nu a demarat nicio licitație. Asta deși CNAIR comunicase pe la mijlocul anului trecut că au fost semnate contraatele de finanțare europeană pentru studiile de fezabilitate la tronsoanele de drum expres (nu de autostradă) de la Pașcani la Suceava și de la Suceava la Siret, fără drumul de conectivitate între cele două tronsoane. (D.P.)

 

8 Comentarii pe acest subiect. Spune-ti parerea!

  1. Nu fiti visatori 15/02/2020 la ora 8:09 - Raspunde

    Au durat 10 ani sa faca o amarata de centura cu o banda pe sens. Voi chiar gustati glumele astea? E an electoral puternic, ce o sa declare si astia?

  2. MAS 14/02/2020 la ora 12:23 - Raspunde

    Lucrările pa axa Suceava – Iasi când demarează ? S-a făcut licitația ?

  3. nic 14/02/2020 la ora 12:05 - Raspunde

    Pana vom vedea autostrada A7 ar fi mai utila extinderea la 4 benzi a DN 2 asa cum s-a facut deja intre Buzau si Ramnicu Sarat.

  4. D.P. 14/02/2020 la ora 11:57 - Raspunde

    Din păcate, referitor la cele postate de „Exit”, se impun niște precizări: intervalul de 15 ani pe care îi preconizează până la a avea autostrăzi poate fi realist, dar din alte perspective.
    Mai întâi de la Siret la Suceava și de la Suceava la Pașcani vor fi realizate drumuri expres care, conform MPGTR și normativelor în vigoare, arată ca autostrăzi fără bandă de urgență și cu lățimea benzii de doar 3,5 m, față de 3,75; conform MPGTR este nevoie de cel puțin un deceniu ca pe un DX să fie făcute amenajări și să fie transformat în Autostradă. Prin urmare, aici se verifică afirmația cu 15 ani până să avem autostradă, deși un drum expres realizat după normativele pretențioase de la noi arată aproape ca o autostradă – totuși „cu acces parțial controlat (limitat)”, în loc de „acces controlat” care este principiul de bază la o autostradă.
    În al doilea rând, dacă nu se întâmplă ceva în termen scurt pe MPGTR în sensul includerii Autostrăzii Nordului și apoi a unei licitații pentru autostradă, județul Suceava nu va avea așa ceva nici spre vestul țării în deceniul următor și, probabil, în următorii 15 ani așa cum susține „Exit”. De asemenea, am mari dubii cu privire la faptul că centurile orașelor traversate de TR „Bucovina” vor fi – în etapa actuală proiectate la faza de studiu de fezabilitate – și apoi realizate în profil de autostradă sau drum expres.
    Totuși, explicația lui „Exit” că „România nu-și permite să investească sume colosale într-o regiune foarte săracă” vreau să fie din cele de „tristă amintire”. În primul rând pentru că nu România investește, ci grosul banilor vin (ar trebui să vină dacă autoritățile noastre își fac treaba) din finanțare europeană iar banii să fie atrași expres din fondul de Coeziune. O mică diferență pune și țara noastră, dar nu noi suntem cei care trebie să facem efortul financiar

  5. argon 14/02/2020 la ora 9:50 - Raspunde

    Aminarile si tergiversarile de care permanent pomeniti sunt foarte enervante pentru cei care isi doresc drumuri modernizate si cred ca ar putea fi rezolvate prin daruire si implicarea institutiilor de decizie ale Suceavei. Doar cu comentatarii si discutii interminabile nu vom avea curind autostrazi pe la noi. Conducatorii nostri sunt timorati de sefii centrali, dar mai grav este ca neluarea de atitudine duce la blazare si la mentinerea judetului in subdezvoltare pentru zeci de ani. Intr-un cuvint conducatorii nostri nu au coloana vertebrala dreapta, sunt oportunisti si neimplicati in proiecte de avengura de care am beneficia cu totii.

  6. observator 14/02/2020 la ora 9:45 - Raspunde

    Au trecut 30 de ani de cand actuala clasa politica tot nu face nimic in acest sens dand mereu vina unii pe ceilalti. Dar sedinte si studii de fezabilitate GARLA, ca doar se lasa cu folcloriste.
    Mi-e scarba de toti acesti catei care latra dar nu fac nimic.
    Bine insa ca au inceput 3 zile de concerte pentru sarbatorirea a 632 ani de la atestarea cetatii. Pfff.

  7. Exit 14/02/2020 la ora 8:48 - Raspunde

    Mai repede de 15 ani nu o sa avem nici o autostradă ,oricate eforturi se depun.Romania nu-și permite să investească sume colosale într-o regiune foarte săracă

  8. Marius 14/02/2020 la ora 8:15 - Raspunde

    Chiar primarul din Gura Humorului se plangea ca nu stie pe unde s-ar putea face o centura a orasului. Ar trebui mutata magistrala de gaz sau ceva de genul acesta. La cum se misca lucrurile in Romania, mai mult ca sigur noi vom prinde tehnologia viitorului si ne vom plimba cu dronele. Pe Mestecanis este ditamai groapa de gunoi. Pe unde va trece autostrada ?

Spune-ti parerea!