Sunday , January 29 2023

Decesul activității de maxi-taxi în Suceava va aduce lunar cam 55.000 de călători în plus în autobuzele TPL

Activitatea privată de maxi-taximetrie în Suceava va trebui sistată începând cu 1 iulie a.c., fiindcă altfel nu se vor putea obține bani europeni pentru autobuze electrice, care vor fi funcționale în municipiul Suceava în cel mai bun caz la sfârșitul anului viitor. Până atunci, societatea publică de transport călători, TPL SA, spune că poate prelua surplusul, care ar reprezenta maximum 10% din numărul total de călători pe care-i are acum. Patronii celor patru firme de maxi –  taxi sunt nemulțumiți și susțin că mai aveau contract cel puțin un an și anunță că vor concedia aproximativ 60 de oameni

 maxi

Doar o săptămână mai desparte limitarea traficului public de călători la mijloacele de transport ale SC TPL SA. Operatorii privați care acum 15 ani au fost invitați să suplinească lipsa de mijloace de transport în comun din municipiul Suceava sunt astăzi frustrați. Nu pentru că n-ar fi știut ce îi așteaptă, ci pentru că o primă discuție viza terminarea înțelegerii în vara anului 2018. S-au semnat în timp contracte pentru perioade mai lungi sau mai scurte, s-au acceptat prelungiri ale acestora sub condiția aducerii la Suceava și punerii în funcțiune a autobuzelor electrice. Autobuzele electrice nu au venit și nici nu par să vină în lunile următoare, iar numărul mijloacelor de transport în comun va fi în această vară drastic diminuat, începând cu ziua de 1 iulie. Darie Romaniuc, director executiv al TPL, a declarat zilele trecute că nu are nicio evidență a călătorilor care au circulat prin municipiul Suceava cu sistemul privat alternativ – maxi-taximetria. Dar este sigur că va putea suplini eliminarea de pe arte­rele rutiere sucevene a acestor mijloace de transport, cel puțin în lunile de vară.

Cele patru firme care, până la sfârșitul acestei luni, mai asigură transportul public de călători cu microbuzele maxi-taxi vor stabili astăzi o strategie comună. Presa locală a anunțat în mod repetat că cele 40 de autobuze electrice așteptate nu vor putea fi achiziționate pentru că banii promiși de Uniunea Europeană pentru cumpărarea acestor mijloace de transport vor fi virați abia după ce municipalitatea suceveană va dovedi că SC TPL SA – firmă cu unic acționar Consiliul Local – este singurul operator în domeniul transportului public de călători în orașul Suceava. Când acest fapt va fi dovedit, se vor deschide procedurile de finanțare, și există speranța să se organizeze proceduri de licitație pentru cum­părarea de autobuze electrice chiar în cursul acestui an. Cel mai optimist termen pentru achi­zi­­­­ționarea autobuzelor este, undeva pe la sfârșitul anului viitor.

Patronii firmelor de maxi-taxi pregătesc trimiterea în șomaj a 60 de oameni

Tehnic vorbind, de la 1 iulie 2017, 60 de șoferi angajați ai celor 4 firme de maxi-taxi din orașul Su­ceava își vor pierde locurile de muncă. Un număr de 30 de microbuze cumpărate de cele patru firme vor deveni nefuncționale. “Prejudiciul va fi îm­părțit între cele patru firme care au asigurat în ultimii șapte ani serviciul alternativ de transport public de călători cu maxi-taxi, în regim privat”, a transmis unul dintre patronii implicați în domeniul maxi-taximetriei în municipiul Suceava. “Punctul nostru de vedere este că ar fi trebuit ca măcar cu câteva săptămâni înainte să se prezinte o strategie de asigurare a transportului public de călători. Noi, transportatorii privați, ne-am construit o strategie pentru minimum 15 ani. Este o nemulțumire pentru că noi știam că acest contract poate fi înnoit pentru 2 ani și jumătate, următorul termen fiind luna iulie a anului 2018. Faptul că s-a scurtat cu un an această înțelegere a produs mari deservicii firmelor de maxi-taxi și în primul rând beneficiarilor de servicii oferite de acestea”, a mai spus reprezentantul principalei firme care operează în municipiul Suceava în domeniul maxi-taximetriei.

Un alt patron de firmă de maxi-taxi apreciază că “într-adevăr, nu ar fi fost o problemă dacă s-ar fi prelungit asigurarea transportului public prin alternativa privată. Este drept, contractul de concesiune a fost încheiat mai întâi pentru o perioadă de 5 ani și a avut două prelungiri. Dacă se mai făcea o prelungire, câștigători ar fi fost cetățenii din municipiul Suceava cărora li se asi­gurau mijloace de transport alternative, rapide și relativ confortabile”.

In aceste condiții, dacă nu se va identifica o soluție de mijloc, situația rămâne cam în acest fel: de la data de 1 iulie, 55.000 de călători dependenți lunar de maxi-taxi de la cele 4 fir­me operatoare în mu­nicipiul Suceava vor trebui să se reorienteze către autobu­zele TPL. Desigur, vor trebui să facă mai mulți pași până la locul de muncă. Pe de altă parte, autobuzele firmei publice de transport local de călători sunt deja supraaglomerate, chiar și în condițiile în care elevii de la școlile din oraș au intrat în vacanță.

TPL, dispus să preia cei mai buni șoferi de la firmele de maxi-taxi

Consiliul Local nu a luat o hotărâre în ședința de ieri privind viitorul transportului cu maxi-taxi în municipiul Suceava, astfel încât a rămas bătut în cuie că de sâmbătă, 1 iulie 2017,  transportul public de călători în Suceava îl va efectua doar TPL, fir­mă ce are ca unic acționar Consiliul Local Su­ceava. Astăzi se așteaptă un punct de vedere din partea transportatorilor care au fost acceptați în ultimii ani să efectueze activități de transport de călători. Este vorba despre SC TRANS DMV Europa SRL; SC EUROTIP SRL; SC FAMILY SRL; SC SORINEL SRL. Directorul SC TPL SA, Darie Romaniuc, a arătat, pe de altă parte, că firma cu unic acționar Consiliul Local are lunar contabilizați 1,1 milioane de călători, iar traficul rețelelor de maxi-taxi, chiar și dacă se ține cont de faptul că nu toate călătoriile au fost fiscalizate, nu înseamnă decât maximum 10% din numărul total de călători. Darie Romaniuc a declarat că nu există vreo șansă ca noile autobuze electrice să intre în trafic în  acest an pe străzile Sucevei. Cel mai probabil, proiectul va fi licitat în lunile ianuarie – februarie 2018.

Directorul Darie Romaniuc și-a manifestat dis­ponibilitatea – și chiar a întreprins demersuri în acest sens – pentru a oferi slujbe șoferilor ce vor fi disponibilizați de firmele de maxi-taxi. “O să preluăm, pentru o perioadă, șoferi de la firmele de maxi-taxi. Avem deja un număr de persoane care și-au depus cereri de angajare pe care le avem în vedere, pe care le pregătim pentru a deveni șoferi pe noile autobuze electrice”, a declarat directorul TPL, Darie Romaniuc. (Neculai ROSCA)

 

 

 

 

 

 

 

Vezi si

Peste 4.000 de cereri de azil, înregistrate anul trecut la Centrul Regional de la Rădăuți. 3.086 de permise de ședere, acordate ucrainenilor refugiați

Peste 4.000 de cereri de azil au fost gestionate în anul 2022 de polițiștii de …