De joi până mai de-apoi. Podul provizoriu de la Milișăuți s-a surpat la cinci zile de la inaugurare
Podul provizoriu de la Milișăuți, ce face legătura între Rădăuți și Suceava, s-a surpat la mai puțin de cinci zile de la inaugurare, în urma ploilor din ultimele două zile. Podul pe care se circula înainte este închis de mai bine de trei săptămâni, după ce au apărut mai multe fisuri, ca urmare a inundațiilor de la sfârșitul lunii iunie. Podul provizoriu a fost construit prin parteneriat între Primăria Milișăuți și un operator privat si a costat 50.000 lei.
Joi, 19 iulie 2018, autoritățile au reușit să dea în funcțiune un pod provizoriu la Milișăuți. „Minunea” a ținut doar cinci zile deoarece ieri dimineață podul s-a surpat, iar circulația rutieră a fost blocată.
Reacția oamenilor nu a întârziat să apară. Aceștia s-au arătat nemulțumiți de faptul că podul provizoriu nu a rezistat decât câteva zile, iar ei sunt din nou nevoiți să ocolească zeci de kilometri, pe niște drumuri ce arată ca după bombardament.
„Se poate spune că au făcut o treabă bună și pentru mult timp”, a precizat Marius Cîrdei.
„S-au dus pe apa Sucevei 50.000 lei”, a arătat și Romeo Negruț.
„Unde sunt acei domni care strigau în gura mare că este o lucrare bine făcută?”, a menționat și Sorin Robu.
„E record, a ținut prea mult”, a completat și Ciprian Rs.
Podul provizoriu de la Milișăuți a fost terminat joi, 19 iulie 2018. Autoritățile locale au realizat lucrarea în parteneriat cu o firma de constructii, SC Test Prima SRL, suma alocată fiind de circa 50 mii de lei. Pentru realizarea podului provizoriu au fost folosite peste 20 de tuburi de beton, unele puse peste altele în două șiruri și peste care s-a așternut un strat de balast. Lucrarea este una „de avarie”, destinată cel mult mașinilor de maximum 3,5 tone.
Podul de la Milișăuți ar trebui să fie refăcut în 21 de săptămâni
Direcția Regională de Drumuri și Poduri Iași a emis ordinul nr. 2/19319, din 20 iulie 2018, pentru începerea lucrărilor la podul de la Milișăuți, cu data de luni, 23 iulie 2018, cu o durată de execuție de 21 de săptămâni. Un anunț în acest sens a fost comunicat oficial de Instituția Prefectului – Județul Suceava care, potrivit biroului de presă, specifică faptul că autorizația de construcție însemnând „executarea lucrărilor de intervenție în primă urgență pentru refacerea podului de pe DN 2 H km 4^776, peste râul Suceava, la Milișăuți” a fost atribuită firmei care a câștigat licitația, SC Geiger Transilvania SRL din Sibiu, cu care s-a încheiat contractul. Nu s-au depus contestații în urma licitației.
Potrivit unui comunicat al DRDP Iași transmis ca urmare a unor întrebări adresate de cotidianul „Obiectiv de Suceava” pe această temă, au fost transmise invitații de a depune oferte la cinci firme, iar trei dintre ele au depus oferte. Practic, societatea care va executa reparațiile va trebui să facă și proiectarea lucrărilor – direct sau apelând la o firmă de specialitate. În comunicatul menționat se precizează că nu au fost stabilite prin expertiză termene de realizare a lucrărilor, iar finanțarea lucrărilor de reparații se va face din transferuri de la bugetul de stat și din fonduri proprii. Pe de altă parte, expertiza a propus patru variante de consolidare a podului, în final optându-se pentru „păstrarea albiei pe traseul existent, demolarea și reconstrucția pilei 6 și montarea a două tabliere noi pe grinzi prefabricate din beton precomprimat pe deschiderile 6 și 7”. De altfel, trei din cele patru variante avute în vedere se pliau pe lucrări cu păstrarea albiei, iar a patra presupunea devierea albiei „prin deschiderile centrale D2-D3-D4, transformarea pilei 5 în culee, prelungirea rampei de acces Rădăuți pe deschiderile actuale 6 și 7”. Potrivit comunicatului DRDP, expertul tehnic a propus în final soluția nr. 1.
Conform sursei citate, expertiza la obiectivul de investiții „Eliminarea efectelor inundațiilor de pe DN 2H, km 4^776” face parte dintr-un pachet de 28 de expertize care au fost planificate încă de anul trecut pentru rețeaua de poduri a DRDP Iași în baza stării de degradare constatată de-a lungul vremii, în funcție de resursele financiare alocate prin bugetul CNAIR. Licitația s-a făcut pentru întregul pachet de 28 de poduri, a fost adjudecată de asocierea SC Pod Proiect SRL Iași și SC Proexrom SRL Iași, cu expert tehnic prof.univ.dr.ing. Cristian Claudiu Comisu. „Evenimentele din iunie – iulie 2018 s-au produs întâmplător pe durata derulării contractului de expertizare”, se mai arată în comunicatul DRDP Iași.
Reamintim că în urma ploilor abundente și a creșterii nivelului apelor râului Suceava, unul dintre pilonii podului de la Milișăuți a fost afectat, în carosabil au apărut fisuri, astfel că traficul pe DN2H a fost întrerupt, circulația fiind dirijată pe rute alternative. Pentru podul de la Milișăuți, de pe DN 2H, imediat după producerea avariei a fost întocmită documentația de constatare a acesteia și înaintată către DRDP Iași, care a realizat demersurile pentru execuția lucrărilor în regim de urgență.
Ca soluție de urgență adoptată în Consiliul Local pentru Situații de Urgență Milișăuți, aprobată în ședința de Consiliu Local, prin parteneriat public-privat între Primăria Milișăuți și un agent economic, a fost construit un pod provizoriu, din tuburi, care a fost dat în funcțiune de joi, 19 iulie 2018.
Motivul realizării podului provizoriu în parteneriat de către autoritatea locală și o firmă ține de faptul că dacă ar fi fost realizat de DRDP Iași nu se mai justifica atunci caracterul de urgență al refacerii podului mare de pe DN2H. (Dănuț ZUZEAC)