Thursday , April 25 2024

CJ Suceava vrea să termine axialul până la limita cu județul Iași în 15 luni. Restul de executat pe lotul 2 este mai scump decât tot lotul estimat în vara lui 2019

Licitația pentru continuarea lucrărilor la „axialul Suceava – Iași” (pe porțiunea situată pe raza județului nostru) a fost reluată de Consiliul Județean Suceava, iar potrivit anunțului de participare de pe SEAP va avea loc pe data de 20 octombrie. Valoarea totală estimată a lucrărilor se ridică la 188.982.957,88 lei, fără TVA. Astfel, deși o parte din lucrări a fost efectuată, valoarea actualizată a restului de lucrări de executat, la ambele loturi de pe teritoriul județului, a crescut cu peste 7,2 milioane lei fără TVA.

Licitația pentru continuarea lucrărilor la „axialul Suceava – Iași” (pe porțiunea situată pe raza județului nostru) a fost reluată de Consiliul Județean Suceava, iar potrivit anunțului de participare de pe SEAP va avea loc pe data de 20 octombrie. Traseul Axei rutiere în Județul Suceava are o lungime de 75,739 km, asigură conectarea directă la rețeaua TEN T (cu DN 17 și DN 2) a 11 comune și orașe din județul Suceava. Criteriul de atribuire este „cel mai bun raport calitate – preț” din care 80% este legat de „componenta financiară”. Diferența de 20% ține de perioada de garanție acordată lucrării, perioadă care dacă este sub 36 de luni atunci oferta va fi neconformă iar dacă este peste 60 de luni nu va primi punctaj mai mare decât una de maxim 60 de luni.

Valoarea totală estimată este în sumă de 188.982.957,88 lei, fără TVA. Vor fi aceleași două loturi care au fost și până acum. Astfel, Lotul 1 este cuprins din sectoarele de drum județean: DJ 208 limită județ Iași – Budeni – Dolhasca și DJ 208A Suceava – Ipotești – Bosanci – Udești – Liteni – Dolhasca, pe o lungime de 46,199 km iar valoarea estimată este de 104.582.798,62  lei, fără TVA. De asemenea, Lotul 2 este cuprins din sectoarele de drum județean: DJ 209C Suceava – Frumoasa – Liteni și DJ 209D Liteni – Stroiești – Costâna – Dărmănești, pe o lungime de 29,54 km, valoarea estimată fiind de 84.400.159,26  lei, fără TVA. Valoarea estimată nu cuprinde suma aferentă cheltuielilor diverse și neprevăzute precizată în bugetul proiectului, acestea putând fi accesate, după caz, în functie de necesități, prin modificarea contractului de lucrări în conditiile Legii nr. 98/2016 privind achizițiile publice, cu modificările și completările ulterioare.

Parte din obiectivul de investiție este rea­lizat, precizează Consiliul Județean (CJ) Suceava în anunțul de participare, iar cerințele caietului de sarcini de la licitație se vor aplica numai la lucrările rest de executat.

Reamintim că în septembrie 2017 este semnat contractul de finanțare pentru modernizarea unui sector de drum care să facă legătura dintre Suceava și Iași, finanțarea urmând a fi asigurată în cea mai mare parte din sume accesate prin Programul Operațional Regional 2014 – 2020. Era un program comun dintre consiliile județene Iași și Suceava și pentru că Iașul avea prevăzut un tronson de drum județean ceva mai mare decât Suceava s-a convenit ca primii să fie lideri de asociere. Cu toate acestea, licitațiile urmau a fi făcute de fiecare consiliu județean în parte. Iar asta s-a și întâmplat doar că la primele organizate de Iași și prima organizată de Suceava nu s-a prezentat nimeni. De ce? Pentru că la începutul lui 2019 intra în vigoare o prevedere care a condus la creșterea cheltuielilor cu salariile în construcții și nu se mai încadrau multe firme în acele estimări făcute anii precedenți. Spre exemplu, valoarea estimată la licitația din vara lui 2019 era de 118.669.281 lei fără TVA din care 72.400.758,64 lei pentru lotul 1, iar suma estimată pentru lotul 2 a fost de 46.268.522,36 lei. Atât CJ Iași, cât și CJ Suceava au actualizat indicatorii tehnico economici ca să poată organiza licitații la care să se prezinte firme de construcții, numai că diferențele au fost suportate de la bugetul județului, nu din fonduri europene.

Valoarea totală estimată la a doua licitație organizată de CJ în anul 2019 – 28 octombrie a fost termenul limită de depunere al ofertelor – și atribuită în aprilie 2020 – anunțul de atribuire era transmis pe SEAP în 7 mai și încărcat pe 8 mai, dar contractele au fost încheiate în data de 22 aprilie pe lotul 1 și 28 aprilie pe lotul 2 – a fost în sumă de 181.738.645,2 lei fără TVA. Facem precizarea că este vorba despre licitația ale cărei contracte de execuție lucrări au fost denunțate de asocierea câștigătoare la începutul acestui an, cu câteva luni înainte de termenul de predare. La o primă vedere, se poate concluziona că deși o parte din lucrări a fost efectuată, valoarea actualizată a restului de lucrări de executat – pe ambele loturi – a crescut cu peste 7,2 milioane lei fără TVA.

De abia aici este partea mai interesantă pentru că la licitația atribuită în aprilie 2020 valoarea estimată fără TVA la lotul 1 era de 110.703.168,04 lei iar asocierea de firme care a câștigat licitația a încheiat contractul pentru suma de 110.164.282,97 lei fără TVA, ceea ce înseamnă că licitase cam cu jumătate de milion de ei sub valoarea estimată de CJ Suceava în 2019. Iar, în contextul în care volumul de lucrări a scăzut, CJ Suceava a evaluat restul de lucrări rămas de efectuat aproape de suma din 2019, cu doar 6,12 milioane lei mai puțin, adică 104.582.798,62  lei, fără TVA.

Şi mai deranjantă este (cel puțin sub aspectul cifrelor) situația de la lotul 2 unde la licitația atribuită în aprilie 2020 valoarea estimată (în 2019) fără TVA era de 71.035.477,16 lei iar asocierea de firme care a câștigat licitația a încheiat contractul pentru suma de 69.556.653,86 lei fără TVA, ceea ce înseamnă că licitase cam cu un milion și jumătate de lei sub valoarea estimată de CJ Suceava. Iar abia aici se pare că volumul de lucrări care trebuia făcut a fost și mai mic în cei doi ani în care asocierea de firme câștigătoare nu și-a dus la îndeplinire obligațiile în termenul asumat. Iar asta pentru că restul de lucrări rămas de efectuat a fost evaluat în 2022 de CJ Suceava – adică 84.400.159,26  lei, fără TVA – este cu „doar” 13,36 milioane lei mai mult față de suma de estimată în 2019 și cu aproape 14,8 milioane de lei mai mult față de suma contractată în 2020.

Descrierea lucrărilor este disponibilă în documentația tehnică atașată în SEAP. Astfel, lucrările rest de executat sunt prezentate ofertanților prin intermediul Listelor de cantități ale lucrărilor rămase executat, incluzând cantitățile rezultate din Dispozițiile de șantier emise, lucrări necesare protejării/devierii unei rețele de gaze naturale identificate în teren și lucrări rezultate din Raportul de expertiză tehnică a lucrărilor executate.

Perioada de implementare a Proiectului intitulat „Regiunea Nord – Est – Axa rutieră strategică 1: Iași – Suceava” este, potrivit celor specificate în anunțul de participare, 01.01.2014 – 31.12.2023, iar nefinalizarea acestuia până cel târziu la data de 31.12.2023 poate atrage după sine pierderea finanțării nerambursabile. Autoritatea contractantă poate acorda avans contractantului. Avansul se va acorda în procent care nu va depăși 15% din Prețul Contractului la semnarea acestuia. Beneficiarul, la solicitarea Antreprenorului, poate acorda o singură tranșă de avans în procent de cel mult 15% din Prețul Contractului la semnarea acestuia (la care se adaugă TVA). Avansul nu poate fi utilizat în alt scop decât cel pentru care a fost destinat, potrivit Contractului încheiat. Justificarea și recuperarea avansului se va face până la finalizarea contractului de lucrări. Durata – în cazul ambelor loturi – este de 15 luni. (Dan PRICOPE)

 

Vezi si

Lăcrămioara Perijoc şi-a asigurat o medalie la Europenele de box la Belgrad

Pugilista suceveană Lăcrimioara Perijoc și-a asigurat o medalie la Campionatele Europene de box de la …