Friday , February 3 2023

Cine trebuie să-şi scrie demisia pentru minciunile succesive privind data finalizării Aeroportului?

Ieri, oficialităţile şi constructorul au „dat-o pe bune” şi au recunoscut că nu pot termina lucrările la Aeroport în luna august, termen dat ca sigur acum câteva luni, după încălcarea altor nenumărate termene în trecut . Acum, noua dată promisă este 25 octombrie 2015, cu câteva zile înainte de expirarea termenului limită stabilit cu Uniunea Europeană, finanţatoarea investiţiei. Pentru că gluma aia sfidătoare în care ploile erau scoase vinovate de nerespectarea termenelor de anul trecut nu mai ţinea, ieri ni s-a servit drept explicaţie a neputinţei o încăierare între doi buni prieteni – firma botoşăneană Tehnic Asist şi Consiliul Judeţean Suceava. Primul, constructorul pistei, acuză că nu primeşte banii necesari pentru lucrări, dar sucevenii insistă că s-au dat banii, la termenele promise. Indiferent de explicaţii, unele plauzibile, altele cam cusute cu aţă albă, sigur este că mai trece o vară în care sucevenii trebuie să fugă la aeroporturile de la Iaşi, Cluj sau Bucureşti şi că stăm cu inima strânsă să nu depăşim data limită de 1 noiembrie 2015, după care UE ar putea să ne pună să înapoiem banii pentru că am încălcat contractul  

 
aeroport1 [800x600]


O vizită de lucru care ar fi trebuit să fie urmată de o conferinţă de presă a conducerii Consiliului Judeţean Suceava pe şantierul Aeroportului “Stefan cel Mare” de la Salcea, a oferit prilejul constructorilor de la Tehnic Asist Botoşani să îşi reverse supărarea asupra finanţatorilor reprezentaţi de cei din conducerea CJ, cărora li s-a transmis în mod direct că nici nu se pune problema ca lucrările de la aeroport să fi terminate pe 31 august, cum s-a promis în mai multe rânduri, iar data cea mai probabilă pentru terminarea investiţiei, dacă plata lucrărilor se va face corect, va fi 25 octombrie 2015, cu puţin timp înainte de termenul limită stabilit de Uniunea Europeană pentru finanţarea acestei investiţii. Potrivit firmei care execută lucrarea de la aeroportul sucevean – Tehnic Asist Botoşani – sunt întârzieri la derularea investiţiei din cauza „finanţării şchioape” care generează depăşirea constantă a disponibilului de 22 de milioane de lei al firmei. Pe acest considerent, Aeroportul Suceava va fi dat în folosinţă în data de 25 octombrie cu toate echipamentele montate, susţine firma care execută lucrarea, în prezenţa mai multor parlamentari PNL şi PSD, a preşedintelui CJ Suceava, Cătălin Nechifor, dar şi a preşedintelui CJ Botoşani, Gheorghe Sorescu.
Într-un material informativ pus la dispoziţia participanţilor de firma Tehnic Asist, se arată că termenul de 1 august pentru finalizare anunţat de preşedintele CJ Suceava, Cătălin Nechifor, nu se bazează pe situaţia din teren existând probleme de natură tehnică pentru care nu au fost finalizate procedurile, dar şi probleme legate de decontarea lucrărilor. Astfel, constructorul semnalează câteva probleme legate de infiltraţii de apă, de construcţia unor conducte pentru scurgerea apelor pluviale, de poziţionarea PAPI şi recunoaşte că sunt întârzieri la uzina electrică, dar subliniază că a început finisajele interioare la noul turn de control. În ceea ce priveşte finanţarea, Tehnic Asist arată că beneficiarul se prevalează de termenul de plată de 90 de zile din contract, dar în acelaşi timp, prin contract firma a angajat un cash-flow de 22,1 milioane de lei care este atins în două luni, iar beneficiarul are la dispoziţie însă 90 de zile pentru plată, ceea ce determină blocaj financiar. „Declarativ, termenul de finalizare 1 august s-a bazat că aceste plăţi vor fi la 30 de zile”, susţine Tehnic Asist care menţionează că CJ Suceava nu a semnat un act adiţional, iar Ministerul Transporturilor nu face plăţi la 30 de zile către aeroport. „În realitate restul de lucrări este de 52,1 milioane de lei la care se adună suma nedecontată de 23,7 milioane de lei, cash-flow angajat este de 22,1 milioane de lei”, se arată în informare în care se menţionează că ar trebui ca termenul de plată să fie la maximum 45 de zile de la facturare. Managerul proiectului a declarat că termenul de finalizare a aeroportului cu toate echipamentele este 25 octombrie şi că principala problemă este „finanţarea şchioapă”, arătând că sunt restanţe pentru lucrări executate la 90 de zile de 11 milioane de lei.
Firma botoşăneană, contrazisă de administraţia judeţeană din Suceava şi invitată să îşi termine treaba, preşedintele CJ, Cătălin Nechifor, explică ce se va face şi ce se va drege
Directorul Aeroportului Suceava, Ion Măriuţa, a contrazis pe constructori, declarând că niciodată nu a fost atins pragul maxim al disponibilului de 22,1 milioane de lei şi a arătat că din suma de 23,7 milioane de lei datorată, suma de decontat este de 9 milioane de lei, care este în termen. Preşedintele Consiliului Judeţean Suceava, Cătălin Nechifor, a arătat că firma constructoare va trebui să încheie lucrările la data de 31 iulie, potrivit contractului, urmând ca apoi să se finalizeze instalarea tuturor echipamentelor. El a explicat că Romatsa a început montarea echipamentelor şi că s-a montat sistemul de navigaţie omnidirecţional, VOR, şi că a fost devansată data de instalare a sistemului de asistare la aterizare, ILS. Totodată, Nechifor a arătat că autorităţile sucevene discută cu mai mulţi operatori aerieni care să opereze de pe Suceava, cu over-night, între care Tarom pentru cursă internă, un operator low-cost pentru curse spre Spania, dar că au fost solicitate discuţii şi cu alţi operatori low-cost pentru alte destinaţii. El a menţionat că se poartă în acelaşi timp discuţii cu un operator cargo, dar şi varianta de a opera cu alte companii cu avioane pe scurt şi mediu curier. Preşedintele CJ Suceava a mai anunţat că se finalizează şi lucrările la heliport, autorizat pentru SMURD, care au fost finanţate din fondurile CJ Suceava. Reamintim că aeroportul Suceava a fost închis pentru modernizare începând din 13 ianuarie 2014, lucrările fiind realizate cu o investiţie de 105 milioane de lei, din fonduri europene. Lucrările de modernizare la aeroport sunt realizate prin trei proiecte, unul finanţat de Romatsa, care instalează aparatura de control şi trafic aerian, unul de modernizare a pistei şi a sistemului de balizaj, finanţat de Uniunea Europeană, şi un proiect de modernizare a aerogării, cu fondurile Consiliului Judeţean. Prin proiectul cu finanţare europeană asigurat prin POS-Transporturi se modernizează pista de rulare, balizajul, se construieşte un nou turn de control şi se pregăteşte terenul în vederea amplasării sistemului de navigaţie. Intrebarea de la începutul articolului, rămâne aceasta? Cine-şi dă demisia după nereuşita de la Aeroport?
Declaraţii vechi, probleme actuale
Readucem în atenţia opiniei publice declaraţii din ultimii ani asumate de demnitari şi funcţionari  care au avut în gestiune investiţia de la Aeroport:
Un text publicat la începutul acestui an de cotidianul Obiectiv de Suceava arăta că “Conducerea Consiliului Judeţean Suceava şi a  Regiei Autonome Aeroportul “Stefan cel Mare” Suceava prefigurau că abia în luna iulie a acestui an lucrările pentru modernizarea aeroportului de la Salcea vor fi finalizate. Atât preşedintele CJ. Ioan Cătălin Nechifor cât şi directorul Ioan Măriuţa arătau că ploile din vara trecută au durat peste 40 de zile, nu s-a putut lucra cel puţin 63 de zile. Termenul la care ar fi trebuit finalizate lucrările era, conform contractului, luna februarie 2015, dar pentru că ultimele lucrări erau legate de asfaltările succesive ale noii piste, era necesar ca acestea să fie gata până în octombrie, cel târziu noiembrie 2014. Preşedintele CJ Suceava, Cătălin Nechifor, a susţinut de asemenea mereu că singura întârziere a lucrărilor de la aeroport e legată de vreme. La un moment dat, Cătălin Nechifor a adus în discuţie şi posibile probleme la studiul geo, cu privire la trei tipuri diferite de sol şi care necesită o abordare nuanţată pe fiecare categorie dar şi ceva legat de decontările care ar fi trebuit făcute mai rapid, dar la Ministerul Transporturilor  nu s-a găsit înţelegere. Pe la începutul lunii februarie a acestui an, preşedintele Consiliului Judeţean Suceava, Cătălin Nechifor, a declarat, în privind curselor aeriene regulate care se vor face după deschiderea Aeroportului “Stefan cel Mare”, că în mod sigur TAROM-ul este o opţiune viabilă. “TAROM vrea să redeschidă cursele directe pe relaţia Bucureşti – Suceava şi retur, cu condiţia notificării prealabile cu două luni înainte de redeschiderea aeroportului”, a declarat Cătălin Nechifor.
Cum s-au pierdut doi ani din investiţie din motive de ploaie şi proastă proiectare
Conform rapoartelor transmise de conducerea şantierului de la Aeroport, investiţie în valoare de peste 130 de milioane de lei, din punct de vedere al antreprenorului Tehnic Asist SRL Botoşani, volumul lucrărilor realizate se ridică la 65%, la jumătatea lunii iunie.
Asta, în condiţiile în care mai sunt, conform contractului încheiat, mai puţin de două luni şI jumătate până pe 31.08.2015, termen acceptat  anterior, iar invocarea unei întârzieri în ceea ce priveşte decontarea lucrărilor efectuate, care ar fi putut să împiedice activitatea în continuare pe şantier, cum s-a întâmplat la alte investiţii, nu-şi are acum locul.
Dar acest lucru s-a produs, Consiliul Judeţean, după ce a luat o palmă de la Tehnic Asist Botoşani, societatea agreată cu multă simpatie să construiască pistele extinse de la aeroportul Suceava a făcut publică, prin intermediul dirigintelui de şantier o situaţie a decontărilor, din care ar reieşi că nu sunt întârzieri la plata lucrărilor. Dar, dacă nu sunt întârzieri la plată, nu ar fi nici întârzieri la lucrări, nici întârzieri la planul politic de reabilitare a Aeroportului “Stefan cel Mare” de la Salcea, cu atât mai puţin la programul curselor aeriene naţionale ori internaţionale antamate pentru finalul acestui an, întrebarea rămâne: cine îşi va prezenta demisia pentru acest nou eşec? (Neculai ROSCA)

Vezi si

CSU Suceava și-a aflat adversara din primul tur al Cupei României

Echipa antrenată de Petru Ghervan va debuta în competiției pe terenul Universității Cluj, pe data …