CFR nu a reușit să găsească nici în mai clienți pentru liniile neinteroperabile din județ

02 iunie 2020, 9:15

Din 66 de linii neinteropoerabile scoase la licitație de CFR pe BRM, patru sunt din județul Suceava între care și cea de la Dornești la Putna. Este a doua oară în acest an când sunt scoase la licitație respectivele linii și pentru care nu s-au prezentat doritori, însă CFR mai încearcă și a treia oară pe data de 25 iunie, tot la Bursă

Licitația pentru secții neinteroperabile, pe care Compania Națională de Căi Ferate CFR SA vrea să le închirieze, se reia din nou, după ce la termenul de luni, 25 mai, nu s-a prezentat nimeni. Este vorba de  66 de linii neinteroperabile – cinci secții pe raza Regionalei București, 11 la Craiova, 16 la Timișoara, nouă la Cluj, șapte la Brașov, nouă la Iași, cinci la Galați și patru la Constanța. Practic, potrivit celor de la Calea.ferata.Dornesti.Putna/ trenurile secției Dornești – Putna rămân operate de CFR CĂLĂTORI. De altfel, din cele nouă secții neinteroperabile arondate Regionalei Iași și scoase la licitație, patru sunt din județul Suceava: Dornești – Gura Putnei – Putna, Dornișoara – Floreni, Gura Humorului – Dărmănești și Dolhasca – Fălticeni. Toate aceste linii neinteropoerabilă vor rămâne operate de CFR CĂLĂTORI.

Cu alte cuvinte, CFR voia să închirieze operatorilor privați de transport călători/marfa mai multe linii neinteroperabile din țară, anume 66 secții de circulație din care 9 sunt ale regionalei Iași iar prima în listă era cea de la Dornești la Gura Putnei – Putna, prețul minim licitat era de doar 65.500 lei/an fără TVA cu o garanție de participare de 10% și una bursieră de 2.620 RON. Pentru cea de la Dornișoara la Floreni, prețul minim licitat era de doar 22.000 lei/an fără TVA cu o garanție de participare de 10% și una bursieră de 880 lei. Pentru cea de la Gura Humorului la Dărmănești, prețul minim licitat era de doar 26.500 lei/an fără TVA cu o garanție de participare de 10% și una bursieră de 1.060 lei. Pentru cea de la Dolhasca la Fălticeni, prețul minim licitat era de doar 49.500 lei/an fără TVA cu o garanție de participare de 10% și una bursieră de 1.980 lei.

Potrivit celor de la Club Feroviar care citează surse din cadrul CFR SA, licitația a fost reprogramată de Bursa Română de Mărfuri pentru data de 18 iunie. Pe site-ul Bursei Române de Mărfuri însă, data menționată este cea de 25 iunie, pe 18 având loc o altă licitație a celor de la CFR cu privire la vânzarea unor bunuri. Potrivit Bursei Române de Mărfuri, în cazul procedurii din data de 25 iunie este vorba de o „licitație deschisă, cu depunerea ofertelor în data de 24.06.2020 ora 12:00 urmată de strigarea libera a prețului”.

Obiectul licitației îl constituie „Secții de circulație neinteroperabile individual sau grupate în scopul realizării activităților de gestionare a infrastructurii feroviare neinteroperabile și asigurării serviciilor de transport public de călători și/sau marfă”, potrivit BRM. Conform celor de la Club Feroviar, licitația se va relua în aceleași condiții și la aceleași prețuri. Durata contractului de închiriere este de patru ani (dar poate fi prelungită, sau linia poate fi abandonată în această perioadă, însă în cei 4 ani operatorul privat are garanția că nu va intra alt operator pe secția adjudecată de el, deci fără concurență), iar doritorii trebuie să fie persoane juridice române și să aibă calitatea de operatori de transport feroviari licențiați.

Prima licitație în acest an a avut loc în luna februarie. La precedenta licitație pentru închirierea de secții neinteroperabile a fost adjudecată una singură, Palas – Năvodari, de Grup Feroviar Român, potrivit celor de la Club Feroviar. Pachetul de 66 de stații neinteroperabile care scos la mezat pe 25 februarie nu a fost licitat, motiv pentru care procedura a fost anulată. Pentru alte peste 60 de secții neinteroperabile, licitația a fost reprogramată pentru data de 25 mai, dar nu s-a prezentat niciun doritor.

Linia de la Dornești la Putna mai fost închiriată la Ferotrans TFI în 2010 și la Fulger Transport Urban Rapid de Călători SRL în 2013, cea din urmă însă, nu a semnat contractul și a pierdut secția. Tentativele de închiriere au început de prin 2010, în 2018 s-a renunțat la această metodă, iar acum în 2020 se reîncearcă închirierea secțiilor de cale ferată, însă la prețuri reduse chiar la jumătate. Astfel, în 2016, 2017 și 2018 s-a încercat scoaterea la licitație pentru 125 mii lei, în vreme ce în 2020 s-a mers pe 65 de mii de lei, mai ieftin chiar și decât în 2012 când a fost licitată pornind de la 68.700 lei. După cum notează cei de la linia515.wordpress.com toate cele 66 de secții scoase la licitație au prețuri reduse, comparativ cu 2018, în încercarea „disperată” de a „scăpa” de ele. (D.P.)

 

reportersite