Friday , March 29 2024

Centura Sucevei nu va fi gata nici anul viitor. Nu sunt speranţe nici pentru 2016

centura [800x600]

In cel mai fericit caz, lucrările vor fi finalizate şi plătite în decembrie 2017, pentru 2015 fiind prevăzute în proiectul de buget propus de Guvern doar 5 milioane de lei din necesarul de 88,5 milioane. Planurile actuale spun că în 2016 ar urma să fie alocate 48,4 milioane de lei, rămânând ca peste 35 de milioane de lei să mai fie alocate în anii următori, poate 2017. Lucrările la centură au început în 2008, cu termen de finalizare în 36 de luni, iar până acum s-au cheltuit peste 250 de milioane de lei

2015 este anul în care se va înregistra poate cea mai mică alocare de bani de la bugetul de stat de până acum la şoseaua de centură a municipiului Suceava. Nu doar că se ratează şi 2015 ca an în care municipiul Suceava să aibă o centură cu o bandă pe fiecare sens – în condiţiile în care alte oraşe din ţară au primit finanţare şi pentru centură cu două benzi, chiar şi cu profil de autostradă – dar nici măcar în anul 2016 – unul cu încărcătură electorală ridicată fiind alegeri locale în vară şi parlamentare în noiembrie – nu sunt şanse să fie finalizată lucrarea. Cel puţin aşa reiese din modul în care a fost structurat bugetul pentru anul 2015. Guvernul Ponta a decis să aloce, conform proiectului de buget pentru anul 2015, variantei de ocolire a municipiului Suceava suma de cinci milioane de lei. După cum reiese din datele de la Secretariatul General al Guvernului, data care a fost programată pentru terminarea lucrării şi a Planului de Investiţii Financiare este luna decembrie a anului 2017.
Asta în condiţiile în care data începerii (în acte, ca proiect, nu ca lucrare în sine – n.red.) investiţiei a fost în martie 2007. De atunci, demersurile Primăriei Suceava s-au concretizat şi s-a obţinut de la Guvern prin intermediul Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) pentru municipiu finanţarea integrală a lucrărilor pentru un proiect considerat atunci şi acum a fi de o mare importanţă. A urmat partea de proiectare, după care licitaţia de execuţie a lucrărilor – unde s-a pierdut mult timp cu contestsţiile, dar totuşi spre finele anului 2008 era clar că lucrările vor începe, lucru pe deplin clarificat în prima parte a lui 2009. In tot acest timp, s-au făcut modificări de proiect, astfel încât lungimea rutei ocolitoare a coborât la 12,4 kilometri faţă de 13,2 cât era în proiectul iniţial şi s-au mai operat unele modificări în legătură cu intersecţii şi poduri, dar şi cu consolidări ale terenului. Au rămas incluse în proiect lucrări complexe: două pasaje de cale ferată, 12 poduri, patru viaducte. In ianuarie 2011, potrivit datelor SGG, se estima o durată maximă a lucrărilor de 36 de luni – cu toate că, oficial, la acea vreme se discuta de finalizarea lucrărilor spre finele lui 2012 sau mijlocul lui 2013.
2011 a fost un an în care s-a lucrat din plin, 2012 a fost un an în care nu s-a mai făcut mare lucru, fiind pierdut în mare măsură, la fel ca şi 2013 când s-au făcut şi mai puţine lucrări. Prin urmare, nici pomeneală ca în ianuarie 2014 să se termine lucrarea. Pe la jumătatea anului încă erau dezbateri dacă se reziliază sau nu se reziliază contractul cu firma. Suma planificată pentru 2014 a fost 22,76 milioane lei. Practic, după 2014, necesarul pentru finalizarea lucrărilor rămânea de 88,5 milioane de lei, iar din 2009 până în 2013 se cheltuiseră 250,6 milioane de lei, circa 200 până în mai 2012.
In condiţiile în care pentru 2015 sunt prevăzute doar cinci milioane de lei, adică 5,64% din necesarul pentru finalizarea lucrărilor, se poate concluziona că şi în anul care vine Suceava va fi sub asediul continuu al TIR-urilor şi camioanelor de tot felul, nelăsându-se nicio şansă oraşului să aibă un trafic tutier cât de cât mai degajat.
Cutuma anilor precedenţi era ca marile investiţii să fie finalizate în ani electorali. Din datele de la SGG privind proiectul de buget, nu rezultă nicidecum aşa ceva. Pentru anul 2016, la şoseaua de centură sunt prevăzute fonduri în sumă de 48,4 milioane de lei, rămânând ca peste 35 de milioane de lei să mai fie alocate în anii următori, poate 2017.
Menţionăm că şoseaua de centură în discuţie este doar una din rutele ocolitoare necesare Sucevei şi care ar asigura devierea traficului, îndeosebi a celui greu, dinspre Fălticeni (legătura spre Bucureşti), Gura Humorului (legătura spre Ardeal) şi Siret (legătura spre Ucraina). Mai rămâne însă de făcut, iar autorităţile au în plan aşa ceva de ani buni de zile, o centură pentru devierea traficului greu pe relaţia Fălticeni – Botoşani, însă în condiţiile în care nu e terminată nici măcar prima rută ocolitoare, nimeni nu se gândeşte să o înceapă pe a doua. (Dan PRICOPE)

Vezi si

Femeie de 82 de ani, internată la Neurochirurgie după ce a fost lovită în cap de un panou publicitar, la Gura Humorului

O femeie de 82 de ani a ajuns în cursul dimineții de vineri la UPU …