Friday , April 26 2024

Cartela lui Funeriu, privita cu scepticism de directorii marilor scoli din Suceava

~ncep=nd din toamna acestui an, toate unit\]ile [colare ar trebui s\ fie dotate cu un sistem care s\ `nregistreze elevii la intrarea `n institu]ie u directorii unit\]ilor [colare din Suceava apreciaz\ favorabil ideea ministrului Funeriu, `ns\ se arat\ ne`ncrez\tori `n ceea ce prive[te posibilitatea implement\rii sistemului
Elevii rom=ni au adunat în primul semestru al anului [colar 2010-2011 peste 30 de milioane de absen]e, echivalentul a 3.457 de ani de absen]e, majoritatea la liceeni, situa]ie care se reflect\ [i în rezultatele mediocre ob]inute la examenul de bacalaureat. Proiectul introducerii unui sistem informatic de control al absen]elor a fost discutat pentru prima dat\ la Suceava la întâlnirea dintre reprezentan]ii  inspectoratelor din ]ar\ [i cei ai ministerului, ministrul Daniel Funeriu vorbind atunci despre fenomenul absenteismului, fenomen ce reprezint\ primul pas spre abandonul [colar. “Vom lua m\suri concrete pentru un control exact al absen]elor, practic\ ce ridic\ un grav semn de `ntrebare asupra parcursului [colar al elevului. ~n primul semestru al anului [colar 2010- 2011 s-a raportat o sc\dere a num\rului de absen]e cu 16% fa]\ de situa]ia din primul semestru al anului 2009- 1010. Rigurozitatea noului sistem de `nregistrare al absen]ilor va eradica abandonul [colar”, a declarat minstrul Daniel Funeriu. Potrivit acestuia, fiecare elev va primi o cartela pe baza c\reia va putea intra în [coal\ printr-o zon\ unic\ de acces, iar p\rin]ii pot afla printr-un simplu SMS câte absen]e au copiii lor.
N ideea lui Funeriu- apreciat\, dar greu de pus `n practic\
Inten]ia Ministerului Educa]iei de a introduce în [coli un sistem de control al absen]elor provoac\ reac]ii diverse, unii profesori suceveni sus]in=nd c\ orice metod\ de reducere a absenteismului e bun\, al]ii consider=nd c\ pontajul la intrarea în [coal\ nu înseamn\ c\ elevul ajunge neap\rat la cursuri.
Directorul adjunct al Colegiului Na]ional „{tefan cel Mare”, Gabriel Hacman a declarat c\ implementarea unui sistem de pontaj nu ar rezolva problematica absen]elor `ntruc=t, din punct de vedere tehnic [i logistic, ar fi aproape imposibil de pus `n practic\. „La colegiul nostru 700 de elevi `ncep cursurile la ora 8:00. Dac\ vorbim de o singur\ cale de acces, u[a ar trebui s\ se `nchida [i s\ se deschid\ pentru fiecare elev `n parte- procedur\ ce ar dura zeci de minute bune. Totodat\, `n curtea colegiului avem trei laboratoare de limbi str\ine plus sala de sport iar pentru a ajunge la ele elevii ar trebui s\ ias\ din incinta unit\]ii pentru ca la `ntoarcere s\ se ponteze din nou. Cred c\ s-ar crea haos”, a precizat Gabriel Hacman. „Cele mai multe absen]e se `nregistreaz\ undeva spre sf=r[itul clasei a XII-a. Implementarea unui sistem de pontaj la intrarea în liceu nu ar rezolva neap\rat aceast\ problem\, deoarece nimeni nu garanteaz\ c\ elevul care intr\ pe poarta [colii ajunge în clas\, la cursuri. Un elev prezent la ore, poate cu u[urin]\ `nregistra [i al]i colegi cu cartelele acestora”, a mai precizat Hacman. Colegiul sucevean dispune de ani buni de un sistem de monitorizare [i supraveghere, format din 17 camere amplasate pe holurile colegiului [i 15 camere exterioare.
N  pontajul nu garanteaz\ prezen]a la cursuri a elevului
Profesorul Virginel Iordache, directorul Colegiului de Informatic\ „Spriru Haret”, a declarat c\ „un sistem de reducere a absenteismului bine pus la punct ar duce incontestabil la sporirea calit\]ii `nv\t\m=ntului, a actului didactic. Personal, consider c\ trebuie s\ g\sim metode de a motiva elevii s\ ajung\ la [coal\, ace[tia trebuie stimula]i prin diverse metode [i nu obliga]i de un aparat de pontaj. Catalogul e deja un instrument prin care se valideaz\ prezen]a la ore. Implic=nd profesorii, p\rin]ii [i motiv=nd corect copiii am putea preveni cifra mare a absen]ilor din unele unit\]i [colare”.
Iordache a precizat c\ `n cadrul colegiului pe care `l conduce a aplicat o serie de m\suri severe care au dus la eradicarea par]ial\ a acestui fenomen. „La sf\r[itul s\pt\m=nii se contabilizeaz\ num\rul de absen]e al elevilor, num\r pe care mai apoi `l transmitem p\rin]ilor. Desigur, sunt copii ai c\ror p\rin]i sunt pleca]i `n str\in\tate, elevi care stau `n grija rudelor. Aceste situa]ii delicate trebuie tratate particular [i de aceea consider c\ implicarea mai multor factori, motivarea, `ncurajarea [i mobilizarea elevilor ar conlucra mult mai bine [i eficient pentru prevenirea [i combaterea absenteismului”.
N p\rin]ii [i elevii colegiilor tehnice nu ar putea suporta cheltuielile acestor sisteme informatice
Problema absenteismului e mai accentuat\ la liceele tehnice [i grupurile [colare. „La colegiul nostru, mul]i copii sunt din mediul rural [i se `nt=mpl\ de foarte multe ori ca ace[tia s\ `nt=rzie din cauza mijloacelor de transport, a navetei, etc, `n special iarna, c=nd condi]iile sunt ceva mai grele. ~n cazul lor nu vorbim de rea voin]\, drept urmare nu cred c\ ar fi just ca ei s\ figureze ca absen]i sau `nt=rzia]i. Desigur sunt [i elevi care profit\ de bun\voin]a dasc\lilor, `nt=rz=ind nemotivat. Ideea unei monitoriz\ri nu este rea, `ns\ acest sistem mi se pare pu]in rigid”, a declarat Cr\i]a Buda Niga, directoarea Colegiului Tehnic de Industrie Alimentar\ Suceava.
Buda Niga a mai spus c\ o alt\ problem\ care trebuie avut\ în vedere este modul `n care ar urma s\ fie finan]ate aceste sisteme informatice. „Nu le putem impune elevilor s\ suporte chetuielile acestui sistem. Vorbim aici de copii s\raci, de la ]ar\, pentru care simplul fapt c\ frecventeaz\ liceul reprezint\ un efort financiar”. Conducerea liceului a mai precizat c\ sprijinul prim\riei sau al autorit\]ilor locale ar reprezenta singura solu]ie pentru achizi]ionarea sistemelor de pontaj.
Cu privire la procedura de achizi]ie a noilor sisteme informatice sau a costurilor lor, purt\torul de cuv=nt al Inspectoratului {colar Suceava ne-a declarat c\ nu se cunosc detalii referitoare la aceste chestiuni. „~nc\ nu cunoa[tem am\nunte suplimentare cu privire la acest proiect. Oricum `n Suceava, nicio [coal\ nu a implementat un sistem asem\n\tor pe baz\ de cartele p=n\ `n prezent. {colile abia au avut finan]e pentru a-[i achizi]iona camere de luat vederi pe holuri [i `n cur]ile interioare”, a precizat Laura Hacman.
N cum ar trebui s\ func]ioneze sistemul propus de Funeriu?
La `nceputul anului [colar, elevii ar trebui s\ fie fotografia]i, tip\rindu-li-se apoi pe un card poza `mpreun\ cu un cod de bare. La intrarea `n [coal\ ar trebui s\ fie instalat un calculator dotat cu un cititor, unde la sosire, elevul se ponteaz\ utiliz=nd legitima]ia sa proprie. ~n momentul pont\rii, pe ecranul calculatorului apare poza, numele [i clasa din care face parte elevul,precum [i ora la care acesta a pontat. Raportul zilnic ar permite conducerii institu]iei s\ afle exact num\rul total de elevi care s-au prezentat la [coal\, c=]i dintre ace[tia au `nt=rziat, respectiv c=]i sunt absen]i. De asemenea, sistemul ar contribui eficient la cre[terea securit\]ii elevului `n scoal\, deoarece accesul persoanelor str\ine `n incinta [colii nu mai este posibil. (Adelina TALPALARIU)

Vezi si

Amenzi de peste 40.000 de lei aplicate de polițiști într-o acțiune BLOCADA organizată în Siret

Marți, 23 aprilie, polițiștii din cadrul Poliției Orașului Siret  au organizat pe raza de competență …