Friday , March 29 2024

Cadrele didactice care predau la clase de elevi împărțite în grupe nu au fost plătite pentru orele de muncă suplimentare

Vorbim, în principal, despre învățătoare, pentru că la clasele primare se fac cursuri doar în scenariul verde, dat fiind specificul activității didactice, iar clasele supraaglomerate au fost împărțite în grupe de elevi care vin zilnic la ore, în două schimburi, de aici rezultând și orele suplimentare de muncă. Sindicaliștii suceveni spun că Ministerul Educației nu intenționează să plătească aceste ore suplimentare pentru că a specificat de la bun început că orarele elevilor trebuie gândite și realizate astfel încât cadrele didactice să nu facă ore suplimentare, ceea ce este imposibil în unitățile de învățământ cu o populație școlară mare și spații de învățare insuficiente.

Sindicaliștii suceveni au transmis că primul salariu din acest an școlar al angajaților din învățământ a fost încasat fără probleme, la mijlocul lunii. Totuși, există o categorie a personalului didactic care prestează ore suplimentare care nu au fost plătite și, se pare, nici nu există șansa de a se găsi o soluție pe viitor. Este vorba despre cadrele didactice care predau la clasele de elevi supraaglomerate care, pentru a se păstra distanțarea socială, au fost împărțite în două grupe.

Vorbim, în principal, despre învățătoare, pentru că la clasele primare se fac cursuri doar în scenariul verde, dat fiind specificul activității didactice. Astfel, grupele vin zilnic la ore, în două schimburi, cu durata de studiu a câte două ore și jumătate, împărțite în cursuri de 30 de minute și pauze de 5 minute. Rezultă 5 ore de muncă pe zi, față de cele 4 ore pe care le prestau înainte de pandemie. Mai mult decât atât, pauza necesară aerisirii și igienizării spațiului de învățare le ține pe învățătoare în școală, rare fiind cazurile în care domiciliul lor să fie atât de apropiat de școală încât să poată pleca acasă. Lesne de înțeles nemulțumirea cadrelor didactice care nu au fost plătite pentru munca suplimentară, la care se adaugă și stresul și responsabilitatea respectării de către elevi a măsurilor de protecție impuse în actualele condiții epidemiologice.

”Orele suplimentare efectuate de cadrele didactice care au elevii împărțiți în grupe, și aici vorbim în principal de cei care predau în învățământul primar, nu au fost plătite, deși ar trebui. Mai mult decât atât, nici nu se întrevăd șanse de a fi plătite pe viitor. Momentan nu am luat o decizie la nivel de sindicat cu privire la această situație, dat fiind faptul că nu avem la îndemână decât acțiunea în instanță, dar presiunea din partea colegilor nu e mare. Au fost unele persoane care și-au manifestat nemulțumirea și le-am explicat că Ministerul Educației nu agreează o astfel de situație, mai ales că ei au transmis de la bun început că programul elevilor trebuie gândit și realizat astfel încât să nu apară ore suplimentare. Acest lucru este imposibil în unitățile cu populație școlară mare și spații de învățare insuficiente”, a explicat Giani Leonte, președintele Alianției Sindicatelor Libere din Învățământ (ASI) Suceava.

Cele mai multe dintre cadrele didactice aflate în această situație s-au resemnat cu gândul că situația actuală este temporară, iar în contextul atipic în care se desfășoară cursurile în acest început de an școlar fac front comun cu speranța că vom trece cu bine peste această perioadă și că lucrurile vor reveni la normal.

”Noi am dezbătut îndelung situația organizării claselor de elevi înainte de începerea anului școlar și am drămuit toate variantele până la cel mai mic detaliu înainte de a decide varianta pe care vom merge. E drept că în situația de a împărți clasele în grupe suntem noi, școlile cu o populație școlară foarte mare, care nu ne-am permis decât organizarea cursurilor în schimburi. Acele școli cu efective mici nu au astfel de probleme. Știam de la bun început să sunt slabe șanse să fim plătiți pentru orele suplimentare, dar situația este una aparte și am decis să punem binele copiilor pe primul loc. Important este să putem susține orele cu ei la școală”, ne-a spus o învățătoare de la o unitate de învățământ din municipiul Suceava.

În ceea ce privește modul în care se desfășoară cursurile în momentul de față în marea majoritate a unităților de învățământ din județ, și anume în scenariul galben, profesorii consideră că procesul educațional este foarte greoi, se pierde mult timp și se formează lacune în învățare. ”Colegii mei ar prefera ca orele să se desfășoare 100% în clase, pentru că orice profesor, la orice materie, atunci când predă o lecție are pretenția să fie înțeleasă de toți elevii. Ca acest lucru să se întâmple, el repetă materia de fiecare dată când elevii revin fizic la ore, după cursurile online. E haotic, e dificil și e solicitant pentru toți. Cel mai bine ar fi ca lecțiile să aibă loc ori 100% în clasă, ori 100% online, nu în scenariul hibrid”, opinează sindicalistul Giani Leonte. (Oana NUȚU)

Vezi si

SYMMETRICA investește 48 de milioane de euro în cea mai mare fabrică de pavaje și dale de beton din Sud-Estul Europei

Noua unitate de producție va fi amplasată în apropiere de București și va fi inaugurată …