Tuesday , April 16 2024

Bucata de centură dintre Scheia şi Pătrăuţi, deschisă, ieri, pe furiş

deschidere centura 1 [800x600]

Oficialităţile nu au mai fost chemate să taie panglici, dar drumul de şapte kilometri ce face legătura între DN85 şi DN 17 – tronsonul trei al centurii ocolitoare a municipiului Suceava – este, de ieri după amiază, funcţional. Probabil din cauza multiplelor amânări şi scandaluri din jurul lucrărilor de la centura Sucevei, la momentul de ieri nu a participat niciun oficial de la Ministerul Transporturilor sau CNADNR. Despre o dată la care se va putea circula şi pe celelalte două tronsoane ale şoselei ocolitoare încă nu se poate pronunţa nimeni. Până în acest moment nu a fost desemnată vreo firmă care să finalizeze lucrările pe aceste tronsoane, după ce în 15 septembrie 2014 a fost reziliat contractul cu grupul SCT

O jumătate din şoseaua de centură a Sucevei – ruta ocolitoare, cu a mai fost denumită, este de ieri după amiază funcţională. Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri Iaşi a anunţat ieri că începând cu ora ora 16.00, legătura între DN 2 şi DN 17 (şoselele către Vama Siret şi  înspre Ardeal, prin Gura Humorului, Câmpulung Moldovenesc şi Vatra Dornei) se va putea face prin ruta ocolitoare a municipiului Suceava, de la Pătrăuţi către Scheia. In mod neobişnuit, deschiderea porţiunii de drum ocolitor nu s-a făcut în prezenţa oficialităţilor locale, a unei mulţimi de popi, fără colaci, slujbe sau discursuri prin care şefi şi şefuleţi să sărute mâna guvernului sau vreunui ministru în funcţie.  Incă de acum o lună de altfel,  Ovidiu Laicu, directorul Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri Iaşi, care  gestioenază lucrările de la şoseaua de centură a Sucevei a transmis că deschiderea tronsonului al treilea al centurii de ocolire a municipiului reşedinţă de judeţ între cele două drumuri importante, nu se va face cu tam – tam. “Nu este vorba de o inaugurare sau tăiere de panglică. Este o dare în folosinţă a unui tronson, inaugurarea se va face la finalizarea tuturor lucrărilor”, a declarat atunci directorul Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri Iaşi, Ovidiu Laicu.
Ieri, directorul DRDP Iaşi, chestionat asupra modului deloc fastuos în care a decis să pună în circulaţie un drum de interes totuşi naţional, a precizat doar că deschiderea acestuia este cu caracter provizoriu, sunt condiţii de limitare a circulaţiei, ca viteză şi gabarit, semnalizate corespunzător şi a acceptat că lipsa de fast a “inaugurării” primului tronson al şoselei de centură a Sucevei dat în folosinţă, poate fi apreciată diferit.deschidere centura 4 [800x600]
După o mulţime de amânări, tronsonul III al şoselei de centură a Sucevei trebuia dat în folosinţă pe data de 20 decembrie, dar din motive pe care CNADNR nu le-a prezentat încă public, lucrarea de finalizare a acestei bucăţi de centură a întârziat practic până ieri, 12 martie 2015.
Soseaua de centură a Sucevei, o istorie de opt ani
Data începerii investiţiei la şoseaua de centură a municipiului Suceava poate fi aproximată ca fiind una din zilele lunii  martie a anului 2007. Atunci  s-a obţinut de la Guvern, prin intermediul Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR), finanţarea integrală a lucrărilor pentru un proiect considerat şi acum a fi de o mare importanţă. A urmat partea de proiectare, după care licitaţia de execuţie a lucrărilor – unde s-a pierdut mult timp cu contestsţiile, dar totuşi spre finele anului 2008 era clar că lucrările vor începe, lucru pe deplin clarificat în prima parte a lui 2009.
In tot acest timp, s-au făcut modificări de proiect, astfel încât lungimea rutei ocolitoare a coborât la 12,4 kilometri faţă de 13,2 cât era în proiectul iniţial şi s-au mai operat unele modificări în legătură cu intersecţii şi poduri, dar şi cu consolidări ale terenului. Au rămas incluse în proiect lucrări complexe: două pasaje de cale ferată, 12 poduri, patru viaducte. In ianuarie 2011, se estima o durată maximă a lucrărilor de 36 de luni – cu toate că, oficial, la acea vreme se discuta de finalizarea lucrărilor spre finele lui 2012 sau mijlocul lui 2013.
2011 a fost un an în care s-a lucrat din plin, 2012 a fost un an în care nu s-a mai făcut mare lucru, fiind pierdut în mare măsură, la fel ca şi 2013 când s-au făcut şi mai puţine lucrări. Prin urmare, nici pomeneală ca în ianuarie 2014 să se termine lucrarea. Pe la jumătatea anului trecut încă erau dezbateri dacă se reziliază sau nu se rezi-liază contractul cu firma. Suma planificată pentru 2014 a fost 22,76 milioane lei. Practic, după 2014, necesarul pentru finalizarea lucrărilor rămânea de 88,5 milioane de lei, iar din 2009 până în 2013 se cheltuiseră 250,6 milioane de lei, circa 200 până în mai 2012.deschidere centura 2 [800x600]
In condiţiile în care pentru 2015 sunt prevăzute doar cinci milioane de lei, adică 5,64% din necesarul pentru finalizarea lucrărilor.
Aşadar, despre o dată la care se va putea circula şi pe celelalte două tronsoane ale şoselei ocolitoare încă nu se poate pronunţa nimeni. Cert este că, până în acest moment nici nu a fost desemnată vreo firmă care să finalizeze lucrările pe aceste tronsoane, după ce în 15 septembrie 2014 a fost reziliat contractul cu grupul SCT – care a preluat firma SCCF Iaşi după retragerea grupului francez Colas. (N.R.)

Vezi si

Patru proiecte ale studenților Facultății de Inginerie Electrică și Știința Calculatoarelor Suceava, premiate la ”Cadet INOVA’24”

Academia Forțelor Terestre ”Nicolae Bălcescu” din Sibiu a organizat, în perioada 11 – 13 aprilie …