Tuesday , October 4 2022

Axa rutieră Suceava – Iași ar putea fi gata în 2024

Consiliul Județean Suceava a aprobat, în ședința de marți, 30 august, noii indicatori financiari pentru finalizarea lucrărilor la axa rutieră strategică Suceava – Iași. În urma reevaluării, valoarea totală a investiției (devizul total generalizator care include și lucrările efectuate la un nivel actualizat) a crescut de la 226 la 318 milioane de lei.

După cum a rezultat din expunerea pe scurt a președintelui CJ Suceava, dublată de una mai detaliată a administratorului public Irina Vasilciuc, pentru modernizarea acestei axe – cei aproape 76 de kilometri de drumuri județene de pe teritoriul județului Suceava – ar mai fi necesare 15 luni.

Precizăm că în cadrul acestui proiect pe teritoriul județului Suceava trebuie realizate lucrări de modernizare pe 75,7 kilometri de drumuri județene, pe două loturi, Suceava – Ipotești – Bosanci – Udești – Liteni – Dolhasca, respectiv, Suceava – Moara, Zaharești – Stroiești – Costâna – Dărmănești. De asemenea, CJ Iași ar trebui să realizeze lucrări împărțită în trei loturi.

La Suceava, problema a apărut în primele luni ale anului, când firmele care au încheiat cele două contracte pentru cele două loturi au reziliat unilateral acordurile, ca urmare a unor „neînțelegeri financiare”, după cum s-a exprimat Gheorghe Flutur în ședința de marți, când a prezentat starea de fapt a investiției și un scurt istoric.

Administrația județeană urmează să scoată la licitație lucrările rămase de executat, ca urmare a rezilierii contractului cu antreprenorul inițial. Nu va fi nici procedură simplificată, nici negociere directă – există o prevedere recentă în acest sens, dar care este contestată – și ca urmare a dialogului purtat cu Autoritatea de Management a Programului Operațional regional (AM-POR) conducerea administrației județene a optat pentru o nouă licitație deschisă.

„Vă propunem să aprobăm indicatorii revizuiți conform procedurilor și să începem din acest moment procedurile de achiziție publică și să scoatem la licitație restul de executat cu termen de 15 luni. Legislația care ar fi permis scurtarea timpilor de desemnare a noului constructori s-a promulgat, dar are 60 de zile până când intră în funcțiune, după care urmează norme de aplicare. și e și contestată la Curtea Constituțională. Noi ne-am dorit și eu am anunțat că vom face orice și inclusiv legislația a fost modificată pentru simplificarea procedurilor, însă trebuie să ținem seama de toate aceste lucruri și trebuie să respectăm și legislația europeană”, a explicat Gheorghe Flutur. Ulterior, el i-a cerut Irinei Vasilciuc să explice riscurile unei proceduri cu negociere directă iar aceasta a spus că în eventualitatea în care se va decide ca prevederile legale recent adoptate să fie declarate neconstituționale și un control ulterior din partea organismelor europene ar găsi CJ în postura în care a beneficiat de aplicarea unor prevederi neconstiutuționale, atunci CJ să fie nevoit să plătească o „corecție” de 100%. Este enorm iar acest risc nu și l-a asumat Gheorghe Flutur.

Tot Irina Vasilciuc a explicat că nu există riscul dezangajării unor sume aferente proiectelor europene și în cazul de față cel al axialului. Asta din mai multe motive: contractul de finanțare cu CJ Suceava expiră la finele anului viitor; doar o parte din sumă (puțin peste 50 de milioane de lei trebuie decontate din fonduri europene) iar asta este posibil până la finele anului viitor; noile reglementări europene permit ca lucrările aferente proiectului să se deruleze până în februarie 2026, cu condiția ca să fie achitate din fonduri proprii; lucrările vor fi contractate pentru 15 luni.

„Avem 22 de șantiere în tot județul în care se lucrează. Din păcate a apărut acest episod pe axa Suceava – Iași și creează acest disconfort. Pe alte șantiere nu avem această problemă. Nu am avut nici anii trecuți astfel de probleme. Adică am alocat bani, ne-am ținut de ei dar a apărut această poveste, un litigiu comercial până la urmă. Încercăm să recuperăm, dar s-a creat un disconfort pentru populație și nu a fost o chestiune la care trebuia să facem noi ceva și nu am făcut. Noi am fost în situația în care am primit o reziliere unilaterală a unui contract și a trebuit să o gestionăm. Iașul nu are reziliere, dar a făcut majorare pe ordonanța 64, cam tot cât iese la Suceava, numai că noi am pierdut atâtea luni de zile”, a mai declarat Gheorghe Flutur.

Până la desemnarea noului constructor, pe axa rutieră Suceava – Iași vor fi realizate lucrări de punere în siguranță a circulației rutiere în zonele în care se impune acest lucru. (Dan PRICOPE)

Vezi si

1,4 milioane de euro pentru modernizarea unui kilometru de drum județean în zona de munte

Nu mai puțin de cinci oferte au fost depuse la licitația organizată recent de Direcția …