Tuesday , April 30 2024

Alegerea `nvatatorilor pentru clasele pregatitoare se transforma `n loterie


De[i pot opta pentru un anumit dasc\l pentru copiii lor, exprim=ndu-[i electronic alegerea, p\rin]ii pot avea parte de surprize nepl\cute la debutul anului [colar, întrucât nu au nicio siguran]\ c\ odraslele lor vor r\mâne în clasa dasc\lului ini]ial ales N ca noutate, `nainte de `nscrierea fie `n clasa I, fie `n clasa preg\titoare, p\rin]ii pot solicita evaluarea dezvolt\rii psihosomatice a copilului pentru a [tii `n ce clas\ ar fi recomandat s\-l `nscrie N pentru integrarea copiilor cu nevoi speciale `n `nv\]\m=ntul de mas\, reprezentan]ii I{J sus]in c\ sunt preg\ti]i, cu toate c\ `nc\ exist\ o serie de vechi practici care `mpiedic\ acest lucru

Chiar dac\ p\rin]ii au [ansa s\-[i aleag\ [coala la care `[i vor `nscrie odraslele, prin platforma electronic\ elevii vor fi `mp\r]i]i aleatoriu pe clase, astfel `nc=t nu vor [ti cu certitudine care `nv\]\toare le va fi dasc\l pentru urm\torii ani. P\rin]ii care [i-au `nscris deja copiii pe listele unei `nv\]\toare la [coala din circumscrip]ie, practic\ veche de altfel, vor avea parte de surprize nepl\cute, întrucât nu vor mai fi siguri c\ vor r\mâne în clasa dasc\lului respectiv.
Cu toate acestea, p\rin]ii pot opta pentru un anumit `nv\]\tor, exprim=ndu-[i electronic alegerea `ntr-o ordine a preferin]elor lor. “Se poate ]ine cont [i de aceste alegeri ale p\rin]ilor, `ns\ `n momentul `n care pentru un `nv\]\tor au optat mai mul]i elevi dec=t num\rul prev\zut pentru o clas\, unitatea [colar\ prin Consiliul Profesoral va hot\r` care sunt criteriile dup\ care va `mp\r]i copiii pe clase. Consiliul va `mp\r]i copiii [i nu `i va selec]iona. Selec]iile copiilor mai buni pentru repartizarea lor `ntr-o anumit\ clas\ este interzis\, criteriile de `mp\r]ire trebuie s\ fie nediscriminatorii”, a explicat Petru Carcalete, inspector general `n cadrul I{J Suceava.
N p\rin]ii pot solicita evaluarea dezvolt\rii psihosomatice a copilului pentru a [tii `n ce clas\ s\-l `nscrie
Pentru a [ti dac\ viitorul elev ar parcurge cu succes fie clasa I, fie clasa preg\titoare, p\rin]ii pot solicita evaluarea dezvolt\rii psihosomatice a copilului lor. Evaluarea, `n cazul `n care aceasta se impune, se va face sub coordonarea Centrului Jude]ean de Resurse [i Asisten]\ Educa]ional\ (CJRAE Suceava), la sediul acesteia sau `n zone diferite ale jude]ului, cu scopul de a facilita accesul p\rin]ilor [i copiilor la evaluare. Conform lui Petru Carcalete, “comisia alc\tuit\ din speciali[ti ai CJRAE va fi format\ c=t mai urgent la nivelul inspectoratului [i va fi f\cut\ public\ `n viitorul apropiat. Comisia trebuie s\ ac]ioneze p=n\ la data `nscrierii pentru a se [tii dac\ respectivul copil poate fi `nscris fie `n clasa I, fie `n clasa preg\titoare”. Rezultatul evalu\rii dezvolt\rii psihosomatice a copilului este comunicat `n scris p\rintelui care a solicitat evaluarea, iar rezultatul acesteia nu poate fi contestat. {coala de circumscrip]ie poate furniza toate datele referitoare la procesul de evaluare a dezvolt\rii psihosomatice a copilului.
N copiii cu cerin]e educa]ionale speciale pot fi `nscri[i `n `nv\]\m=ntul de mas\
De[i deseori au nevoie de o abordare personalizat\ `n ceea ce prive[te educa]ia lor, copiii cu cerin]e educa]ionale speciale pot fi `nscri[i [i `n cadrul `nv\]\m=ntului de mas\. Dac\ p\rin]ii opteaz\ pentru `nscrierea acestuia `n `nv\]\m=ntul special, conform legii, `n clasa preg\titoare din `nv\]\m=ntul special sunt `nscri[i copii cu cerin]e educa]ionale speciale, care `mplinesc v=rsta de opt ani p=n\ la data `nceperii anului [colar. La solicitarea scris\ a p\rin]ilor, pot fi `nscri[i `n clasa preg\titoare [i copii cu v=rste cuprinse `ntre [ase [i opt ani la data `nceperii anului [colar.
Nu pu]ine au fost cazurile semnalate la nivelul jude]ului c=nd elevii cu nevoi speciale nu au putut fi integra]i `n `nv\]\m=ntul de mas\, fiind plimba]i de p\rin]i de la o clas\ la alta, pe motiv c\ posibilit\]ile lor nu au fost `n concordan]\ cu nivelul obi[nuit al celorlal]i copii. Pentru c\ nu se pot adapta cu u[urin]\ [i nu pot ob]ine rezultate tocmai notabile `n cadrul sistemului educa]ional tradi]ional, p\rin]ii sunt pu[i `n situa]ia chiar de a-[i transfera copiii c\tre alte unit\]i de `nv\]\m=nt.
Reprezentan]ii I{J sus]in `ns\ c\ sunt preg\ti]i pentru integrarea copiilor cu nevoi speciale `n `nv\]\m=ntul de mas\ cu toate c\ au existat o serie de vechi practici care `mpiedicau acest lucru.
„Se ajunsese `n situa]ia de a se sus]ine teste la rom=n\, respectiv matematic\ pentru intrarea `n clasa a V-a. Este vorba de `nv\]\m=nt de mas\ [i nu `nv\]\m=nt selectiv, prin urmare aceste practici sunt interzise cu des\v=r[ire. Ne este foarte greu s\ control\m pe ce baz\ sunt ale[i copiii s\ fac\ parte fie din clasa I A, fie I B, `ns\ unit\]ile [colare trebuie s\-[i stabileasc\ criterii clare de `mp\r]ire, dar nu de selec]ie”, a explicat Petru Carcalete.
N `nscrierea este gratuit\
P\rin]ii nu vor fi obliga]i s\ scoat\ bani din buzunar pentru c\ profesorilor sau directorilor de [coli li se interzice s\ impun\ taxe ori s\ primeasc\ mici aten]ii, practici interzise `n `nv\]\m=ntul de stat. Solicitarea unor sume de bani sau a oric\rui avantaj material este un abuz, iar p\rin]ii pot reclama acest lucru la telverde 0 800 801 100.
În cazul în care num\rul cererilor de înscriere la o [coal\ este mai mare decât num\rul de locuri, se aplic\ succesiv mai multe criterii de departajare. Astfel, au întâietate copiii cu certificat de handicap, cei orfani de ambii p\rin]i, copiii orfani de un p\rinte sau dintr-o familie monoparental\, copiii care au un p\rinte cadru didactic sau angajat în înv\]\mânt, apoi copiii care au fra]i în unitatea respectiv\. Dac\ doi sau mai mul]i copii sunt la egalitate pe ultimele locuri conform criteriilor de departajare, [coala respectiv\ va aplica criterii specifice de departajare.
(Adelina TALPALARIU)

Vezi si

De miercuri, Thermonet oprește furnizarea căldurii în municipiul Suceava

THERMONET S.R.L., operatorul sistemului de alimentare centralizată cu energie termică din municipiul Suceava,  a anunțat …