Alegerea `nvatatorilor pentru clasele pregatitoare se transforma `n loterie
De[i pot opta pentru un anumit dasc\l pentru copiii lor, exprim=ndu-[i electronic alegerea, p\rin]ii pot avea parte de surprize nepl\cute la debutul anului [colar, întrucât nu au nicio siguran]\ c\ odraslele lor vor r\mâne în clasa dasc\lului ini]ial ales N ca noutate, `nainte de `nscrierea fie `n clasa I, fie `n clasa preg\titoare, p\rin]ii pot solicita evaluarea dezvolt\rii psihosomatice a copilului pentru a [tii `n ce clas\ ar fi recomandat s\-l `nscrie N pentru integrarea copiilor cu nevoi speciale `n `nv\]\m=ntul de mas\, reprezentan]ii I{J sus]in c\ sunt preg\ti]i, cu toate c\ `nc\ exist\ o serie de vechi practici care `mpiedic\ acest lucru
Chiar dac\ p\rin]ii au [ansa s\-[i aleag\ [coala la care `[i vor `nscrie odraslele, prin platforma electronic\ elevii vor fi `mp\r]i]i aleatoriu pe clase, astfel `nc=t nu vor [ti cu certitudine care `nv\]\toare le va fi dasc\l pentru urm\torii ani. P\rin]ii care [i-au `nscris deja copiii pe listele unei `nv\]\toare la [coala din circumscrip]ie, practic\ veche de altfel, vor avea parte de surprize nepl\cute, întrucât nu vor mai fi siguri c\ vor r\mâne în clasa dasc\lului respectiv.
Cu toate acestea, p\rin]ii pot opta pentru un anumit `nv\]\tor, exprim=ndu-[i electronic alegerea `ntr-o ordine a preferin]elor lor. “Se poate ]ine cont [i de aceste alegeri ale p\rin]ilor, `ns\ `n momentul `n care pentru un `nv\]\tor au optat mai mul]i elevi dec=t num\rul prev\zut pentru o clas\, unitatea [colar\ prin Consiliul Profesoral va hot\r` care sunt criteriile dup\ care va `mp\r]i copiii pe clase. Consiliul va `mp\r]i copiii [i nu `i va selec]iona. Selec]iile copiilor mai buni pentru repartizarea lor `ntr-o anumit\ clas\ este interzis\, criteriile de `mp\r]ire trebuie s\ fie nediscriminatorii”, a explicat Petru Carcalete, inspector general `n cadrul I{J Suceava.
N p\rin]ii pot solicita evaluarea dezvolt\rii psihosomatice a copilului pentru a [tii `n ce clas\ s\-l `nscrie
Pentru a [ti dac\ viitorul elev ar parcurge cu succes fie clasa I, fie clasa preg\titoare, p\rin]ii pot solicita evaluarea dezvolt\rii psihosomatice a copilului lor. Evaluarea, `n cazul `n care aceasta se impune, se va face sub coordonarea Centrului Jude]ean de Resurse [i Asisten]\ Educa]ional\ (CJRAE Suceava), la sediul acesteia sau `n zone diferite ale jude]ului, cu scopul de a facilita accesul p\rin]ilor [i copiilor la evaluare. Conform lui Petru Carcalete, “comisia alc\tuit\ din speciali[ti ai CJRAE va fi format\ c=t mai urgent la nivelul inspectoratului [i va fi f\cut\ public\ `n viitorul apropiat. Comisia trebuie s\ ac]ioneze p=n\ la data `nscrierii pentru a se [tii dac\ respectivul copil poate fi `nscris fie `n clasa I, fie `n clasa preg\titoare”. Rezultatul evalu\rii dezvolt\rii psihosomatice a copilului este comunicat `n scris p\rintelui care a solicitat evaluarea, iar rezultatul acesteia nu poate fi contestat. {coala de circumscrip]ie poate furniza toate datele referitoare la procesul de evaluare a dezvolt\rii psihosomatice a copilului.
N copiii cu cerin]e educa]ionale speciale pot fi `nscri[i `n `nv\]\m=ntul de mas\
De[i deseori au nevoie de o abordare personalizat\ `n ceea ce prive[te educa]ia lor, copiii cu cerin]e educa]ionale speciale pot fi `nscri[i [i `n cadrul `nv\]\m=ntului de mas\. Dac\ p\rin]ii opteaz\ pentru `nscrierea acestuia `n `nv\]\m=ntul special, conform legii, `n clasa preg\titoare din `nv\]\m=ntul special sunt `nscri[i copii cu cerin]e educa]ionale speciale, care `mplinesc v=rsta de opt ani p=n\ la data `nceperii anului [colar. La solicitarea scris\ a p\rin]ilor, pot fi `nscri[i `n clasa preg\titoare [i copii cu v=rste cuprinse `ntre [ase [i opt ani la data `nceperii anului [colar.
Nu pu]ine au fost cazurile semnalate la nivelul jude]ului c=nd elevii cu nevoi speciale nu au putut fi integra]i `n `nv\]\m=ntul de mas\, fiind plimba]i de p\rin]i de la o clas\ la alta, pe motiv c\ posibilit\]ile lor nu au fost `n concordan]\ cu nivelul obi[nuit al celorlal]i copii. Pentru c\ nu se pot adapta cu u[urin]\ [i nu pot ob]ine rezultate tocmai notabile `n cadrul sistemului educa]ional tradi]ional, p\rin]ii sunt pu[i `n situa]ia chiar de a-[i transfera copiii c\tre alte unit\]i de `nv\]\m=nt.
Reprezentan]ii I{J sus]in `ns\ c\ sunt preg\ti]i pentru integrarea copiilor cu nevoi speciale `n `nv\]\m=ntul de mas\ cu toate c\ au existat o serie de vechi practici care `mpiedicau acest lucru.
„Se ajunsese `n situa]ia de a se sus]ine teste la rom=n\, respectiv matematic\ pentru intrarea `n clasa a V-a. Este vorba de `nv\]\m=nt de mas\ [i nu `nv\]\m=nt selectiv, prin urmare aceste practici sunt interzise cu des\v=r[ire. Ne este foarte greu s\ control\m pe ce baz\ sunt ale[i copiii s\ fac\ parte fie din clasa I A, fie I B, `ns\ unit\]ile [colare trebuie s\-[i stabileasc\ criterii clare de `mp\r]ire, dar nu de selec]ie”, a explicat Petru Carcalete.
N `nscrierea este gratuit\
P\rin]ii nu vor fi obliga]i s\ scoat\ bani din buzunar pentru c\ profesorilor sau directorilor de [coli li se interzice s\ impun\ taxe ori s\ primeasc\ mici aten]ii, practici interzise `n `nv\]\m=ntul de stat. Solicitarea unor sume de bani sau a oric\rui avantaj material este un abuz, iar p\rin]ii pot reclama acest lucru la telverde 0 800 801 100.
În cazul în care num\rul cererilor de înscriere la o [coal\ este mai mare decât num\rul de locuri, se aplic\ succesiv mai multe criterii de departajare. Astfel, au întâietate copiii cu certificat de handicap, cei orfani de ambii p\rin]i, copiii orfani de un p\rinte sau dintr-o familie monoparental\, copiii care au un p\rinte cadru didactic sau angajat în înv\]\mânt, apoi copiii care au fra]i în unitatea respectiv\. Dac\ doi sau mai mul]i copii sunt la egalitate pe ultimele locuri conform criteriilor de departajare, [coala respectiv\ va aplica criterii specifice de departajare.
(Adelina TALPALARIU)