Tuesday , April 23 2024

Aeroportul Sucevei, al șaselea din țară ca număr de pasageri în 2021

Rentabilitatea pare să fie mai bună față de multe alte aeroporturi, dat fiind faptul că sub aspectul mișcărilor de aeronave Aeroportul Sucevei se situează pe locul al nouălea

Regia Autonomă Aeroportul „Ștefan cel Mare” Suceava ocupă locul al șaselea la nivel național în ceea ce privește numărul de pasageri procesați în 2021 pe aeroportul de la Salcea, potrivit datelor care au fost centralizate și procesate de Asociația Aeroporturilor din România. Pe locul întâi în clasamentul național s-a situat aeroportul Otopeni – administrat de Compania Națională Aeroporturi București – iar dacă din clasamentul la nivel de țară s-ar exclude, ipotetic, acest aeroport național și se iau în considerare aeroporturile regionale ar rezulta că din punctul de vedere al numărului de pasageri aeroportul Sucevei s-a clasat pe locul cinci în clasamentul aeroporturilor în anul 2021.

Revenind la clasamentul pe țară, cum  este firesc de altfel, conform datelor Asociației Aeroporturilor din România, aeroportul de la Cluj-Napoca rămâne în continuare pe locul al doilea și la finalul anului trecut, însă cu doar 1,459 milioane de pasageri. Este foarte interesant însă că în 2021 – an care a dat semne clare de redresare a activității pe zona aceasta, comparativ cu dezastrul din 2020 – aeroportul de la Iași se situează pe locul al treilea din țară, care a înregistrat 639.532 de pasageri procesați devansând aeroportul din Timișoara, care s-a clasat pe locul al patrulea cu 629.353 de pasageri. Pe locul cinci este aeroportul din Bacău, cu 379.947 de pasageri.

În ceea ce privește Aeroportul „Ștefan cel Mare” Suceava, în anul 2021 a fost tranzitat de 346.210 pasageri. De altfel, aeroportul Sucevei încheie grupa (e cam mult spus plutonul, totuși) aeroporturilor din țară care au mai să depășească pragul de 300 de mii de pasageri pe 2021, semn că la nivel național încă este „mult de lucru” pentru redresare.

Nici Suceava nu stă foarte bine, însă este de notat că a depășit aeroporturi precum Sibiu – odinioară aproape că sufla în ceafă Iașului – și Craiova care, totuși, în anul 2019 fusese devansat de cel de la Bacău.

Una peste alta aeroportul Sucevei continuă să se afle în fața unor aeroporturi ale unor orașe mai mari precum Oradea, Târgu Mureș, Constanța sau a altora comparabile oarecum ca populație precum Satu Mare sau Baia Mare (Maramureș), acestea din urmă fiind la o mare distanță chiar de Oradea care are cu peste 200 de mii de pasageri procesați mai puțin decât Suceava. Cât privește Arad sau Băneasa, traficul pe acestea este comparabil cu cel din urmă cu 12-14 ani pe aeroportul Sucevei când singurii pasageri erau de la cursele regulate spre capitala țării. Tulcea, cu mai puțin de 100 de pasageri procesați, continuă să rămână o mare deziluzie mai ales că investiții de câteva milioane de euro s-au făcut.

Reamintim că date cu privire la numărul de pasageri procesați la Suceava pe 2021 existau cu o săptămână în urmă, când vicepreședintele Consiliului Județean (CJ) Suceava, Cristinel Crețu, remarcase că numărul de pasageri de pe Aeroportul „Ștefan cel Mare” era în creștere cu 83% față de anul 2020 „deși a fost tot un an cu restricții generate de pandemie” și cu 19% la sută mai puțin față de 2019. Explicația pentru revenirea spectaculoasă a Sucevei ține de creșterea numărului de destinații, dar și al numărului de operatori. Vicepreședintele CJ Suceava speră ca în 2022 să fie depășit numărul de pasageri din

Există și un aspect asupra cărora oficialitățile nu insistă mai deloc: mișcările de aeronave. În realitate, pentru ca în 2021 numărul de pasageri să se apropie la o distanță de numai 19 procente față de cât a fost în 2019 a fost necesar ca mișcările de aeronave să fie mai multe. Asta înseamnă că pentru a aduce un număr de pasageri cât de cât apropiat celui din 2019 numărul de aeronave care au aterizat și decolat de la Suceava, în 2021, a fost mai mare: 4.421 față de 4.111.

Pe cale de consecință, rentabilitatea nu a mai fost cea dinainte de 2020. Dar situația este chiar mai gravă pe alte aeroporturi decât la Suceava. Spre exemplu, Timișoara ca să poată rămâne aproape de numărul de pasageri ai Iașului – diferența de 10 mii în condițiile în care ambele au procesat peste 600 de mii nu e insurmontabilă – a fost nevoită să „gestioneze” 11.788 de mișcări aeronave față de cele 7.460 ale Iașului. Sibiul și Craiova au înregistrat un număr mai scăzut de pasageri față de Suceava și de Bacău, dar analizând mișcările de aeronave se poate constata că lucrurile sunt ceva mai grave decât deoarece Craiova are cu aproape 800 de mișcări de aeronave peste Suceava și cu circa 900 mai multe față de Bacău. Sibiul a avut cu circa 400 de mișcări de aeronave peste Suceava deși numărul de pasageri a fost sub cel de la Suceava cu circa 20%. Oradea a avut un număr de mișcări de aeronave mai mare de jumătate față de cel de la Suceava în vreme ce numărul de pasageri procesați abia a depășit o treime din cel de la Suceava.

O realitate incontestabilă rămâne însă aceea că oate aeroporturile, inclusiv Suceava, au continuat să fie pe pierderi iar în acest sens Guvernul a alocat diverse sume, Sucevei revenindu-i suma de 3,6 milioane de lei. (Dan PRICOPE)

 

Vezi si

Camera de Comerț și Industrie Româno-Germană organizează  o delegație de companii internaționale interesate să descopere potențialul de afaceri al orașului Siret și al Bucovinei

Camera de Comerț și Industrie Româno-Germană (AHK România)  organizează în perioada 22-24 mai o delegație …