Monday , November 28 2022

Aeroportul Suceava, în ceață totală. Sute de oameni lăsați să se descurce cum pot după anularea tuturor curselor programate miercuri

UPDATE: Zborurile programate miercuri de pe Aeroportul sucevea au fost anulate, dupa ce aeronavele care trebuiau sa aterizeze la Salcea au fost redirectionate catre Iasi, din cauza cetii. Ieri ar fi trebuit sa ajunga la Suceava avioanele Wizz Air venind de la Venetia, Roma, Londra si Milano, precum si o cursa Tarom de la Torino. Toate aceste zboruri au aterizat insa la Iasi. Din aceasta cauza, toate zborurile retur cu plecare din Suceava spre destinatiile de mai sus au fost ieri anulate. Sute de pasageri si-au vazut astfel date planurile peste cap, situatia fiind cu atat mai grava cu cat tocmai incepea mini-vacanta de Ziua Nationala, multi oameni programandu-si pentru aceste zile sejururi in strainatate. De asemenea, tot din cauza cetii, au fost anulate mai multe curse si in zilele de luni si marti, producandu-se astfel un adevarat haos in ceea ce priveste reprogramarile pasagerilor care ar fi dorit sa plece zilele acestea  de pe aeroportul sucevean.

ceata

Cursa Wizz Air de la Milano programată să aterizeze miercuri la ora 19.15 la Suceava a aterizat la Iași, din cauza ceții. Cursa retur, programată la ora 19.45, a fost anulată. Celor peste 180 de pasageri care așteptau la Suceava să plece la Milano Wizz Air nu le-a oferit altă soluție decât reprogramarea zborului sau returnarea banilor. Printre pasageri se aflau însă și oameni care fuseseră deja reprogramați de la o cursă anulată zilele trecute sau suceveni care aveau deja rezervări sau programări în Italia, compania aeriană neoferindu-le acestora nicio altă soluție. Nici bine n-a început iarna și pe recent modernizatul aeroport sucevean deja tot mai multe curse sunt anulate, piloții refuzând să aterizeze “din cauza ceții”, chiar dacă aeroportul susține că avem un ultramodern sistem ILS  de ghidare a aeronavelor “în orice condiții”

 

Miercuri, 29 noiembrie 2017, cursa Wizz Air Bergamo  (Milano) – Suceava, care trebuia să aterizeze la Suceava la ora 19.15, a fost redirecționată la Iași, deoarece piloții au decis că nu pot ateriza la Salcea din cauza ceții. Călătorii veniți din Italia au fost aduși de la Iași la Suceava cu autocare.

Mai gravă a fost însă situația pasagerilor care așteptau în Aeroportul sucevean să plece cu respectiva aeronavă la ora 19.45 spre Milano. Circa 180 de persoane aveau programată miercuri seară această călătorie, mulți dintre ei având rezervate din vreme aceste excursii, încercând să se bucure de zilele libere din această săptămână. Din păcate, din cauza faptului că avionul a aterizat la Iași, Wizz Air a decis anularea cursei retur. Astfel, cei peste 180 de oameni, după ce au făcut operațiunile de check in, au predat bagajele și au trecut de controlul de securitate, au fost întorși în sala de așteptare, comunicându-li-se că zborul nu va mai avea loc și li s-au înapoiat bagajele.  Angajații de la biroul Wizz Air din incinta Aeroportului le-au comunicat călătorilor că pot cere reprogramarea zborului sau pot suna la call-center-ul companiei pentru a cere returnarea banilor achitați pe bilete. Anunțul a stârnit rumoare printre pasageri, unii dintre ei fiind deja reprogramați la acest zbor, după ce în urmă cu câteva zile aceeași cuirsă către Bergamo fusese anulată tot din cauza ceții. De asemenea, printre pasageri se aflau cetățeni ucraineni, care practic nu știau încotro s-o apuce, nefiind nimeni care să le traducă în ucraineană indicațiile celor de la Wizz Air. Mulți dintre pasageri s-au arătat revoltați și de faptul că această companie nu le asigură niciun fel de sprijin (hotel, hrană) pe perioada în care sunt puși să aștepte o eventuală nouă cursă. Pe de altă parte, cei abandonați de Wizz Air miercuri seară pe Aeroportul sucevean s-au plâns de faptul că dacă încearcă să sune la telefonul indicat ar putea fi taxați cu sume consistente.

Cert este că angajații care reprezinta compania aeriana la biroul din cadrul Aeroportului de la Salcea au fost clar depășiți de situație, indicațiile vagi și contradictorii oferite pasagerilor amplificând tensiunea în rândul acestora.

Mulți dintre călători s-au plâns că au planificate excursii, aveau făcute rezervări la hoteluri, închiriaseră mașini, trebuiau să ajungă în Italia la muncă sau pentru tratamente medicale, solicitând să fie transportați la Iași cu autocare, pentru a pleca totuși spre Milano cu avionul aterizat acolo.  Reprezentantii Wizz Air pe Aeroport a exclus aceasta varianta, sfătuindu-i în continuare pe oameni să-și reprogrameze zborul sau să solicite înapoierea banilor. Cum următoarea cursă spre Bergamo de la Suceava este abia vineri și foarte probabil locurile sunt ocupate în întregime și din cauza reprogramărilor anterioare, soluțiile oferite nu au făcut decât să sporească nemulțumirea pasagerilor, care practic s-au văzut fără niciun sprijin după ce au ratat călătoria sau vacanța programată.

Cum iarna este abia la început și numărul curselor anulate de pe Aeroportul sucevean în ultimele zile este mare, apar firesc întrebări referitoare la mult lăudata modernizare de acum doi ani, cand eram asigurati că datorită sistemelor ultraperformante achiziționate se poate ateriza și decola de pe acest aeroport în orice condiții. Scuza că decizia finală este doar a piloților și nu poate fi influențată de aeroport este reală, dar e puțin probabil totuși ca piloții unei companii sa nu poata in mod repetat să aterizeze la Suceava, producând astfel pierderi financiare și de imagine importante firmei, dacă sistemele de ghidaj ar fi la cotele de performanță anunțate. De ce apar aceste situații neplăcute și de ce Aeroportul sucevean nu reușește să devină atractiv și pentru alte companii aeriene în afară de Wizz  Air sunt întrebări care poate își găsesc răspunsul în faptul că nici până în ziua de azi noul turn de control nu este finalizat  și nici mult lăudatele sisteme ILS (de ghidare a aeronavelor) nu au randamentul anunțat la momentul inaugurării Aeroportului Internațional “Stefan cel Mare” Suceava. (T.A.)

Vezi si

Flutur: Despre Bucovina trebuie vorbit și luptat în fiecare zi

Săptămâna aceasta a debutat cu manifestări prilejuite de Ziua Bucovinei. Iar ziua de luni a …

10 comments

  1. Cei din conducerea cj si aeroportului ar trebui sa abandoneze orice alta investitie si sa faca demersuri pt instalarea unui sistem de aterizare instrumentala cat.3,in caz contrar companiile aeriene care opereaza deja pe Suceava vor reduce nr de zboruri sau nu vor mai opera pe acest aeroport,repetandu-se capitolul BLUEAIR 2010.Este inadmisibil sa ai cinci zboruri internationale anulate intr-o zi…nici o companie aeriana low cost nu-si permite luxul de a transporta pasageri doar intr-un singur sens.Cat despre atragerea de noi companii aeriene ……e lesne de inteles de ce nu dau buzna la sv.Desi se stia ca la Sv din toamna pana in primavara apare frecvent ceata densa (fiind aeroportul cel mai expus acestui fenomen) nu s-au facut presiuni la Romatsa pt instalarea unui ils mai performant…. sa fim intelesi…daca e ceata densa nu inseamna ca nu se poate ateriza….exista sisteme de directionare a aeronavelor pe vizibilitate 0(zero)..apropos…ce se mai aude de sistemele ultraperformante …aterizare pe gps…turnul nou de control la ce foloseste acum…..hulubarie..??

  2. Din păcate zona aeroportului a avut mereu probleme cu ceata. Sunt zone pe lângă Suceava unde ceata se produce mai rar. Pacat că nu s-a gândit nimeni la o eventuala relocare, atunci când trebuia. Că dacă tot s-a făcut o pista noua, un turn de control nou, balizaj, aerogara renovata, nu cred ar fi fost imposibil chiar. Din cate știu eu aeroporturile se fac in urma unor studii de oportunitate economica, geodezice, dar și meteo.
    Tare mă tem că încetul cu încetul companiile vor opera doar vara sau vor pleca din SV pt. că asta înseamnă pierderi.

  3. Dati-vă demisia

    Salcea – Poarta spre vest!?…
    La aeroport s-au adunat fel de fel de mameluci care au facut gargara si au scuipat peste tot ca vor face si drege si ….asa a ramas…
    Cum se laudau ca vor face din Salcea un aeroport international nu numai pentru suceveni dar si pentru botosaneni, cernauteni, etc…
    Nimic nu mai este de mirare că avem conducatorii pe care ii avem!

  4. aparatura tehnica performanta pt aterizare lipseste , doar daca Flutur ar mai aduce lumina de la Ierusalim. Aeroport de vremuri apuse

  5. Pentru cei avizati :
    2017/11/22 08:13 UTC- 2018/01/03 23:59 UTC :
    ILS CAT II OPERATIONS ( IAC ILS RWY 34 – LRSV AD 2.14-52) TEMPORARY SUSPENDED.
    SOURCE : EUECYIYN.

  6. Dat fiind ca aeroportul este unul international, sunt convins ca toate informatiile sunt deja explicate si in limba engleza. Iar daca exista multi pasageri sau turisti ucraineni, bineinteles ca nu ar fi rau daca am putea sa le dam informatii si in limba ucraineana, desi asta s-ar putea sa fie mai greu de realizat. Oricum, o atitudine sfidatoare si nepoliticoasa, similara cu cea pe care o propui, mai ales intr-un moment in care oamenilor li s-a anulat zborul, ar fi total nerecomandata si ar fi calea sigura catre insuccesul investitiei facute la aeroport.

    Pana una alta ar fi bine sa se colecteze feedbackul de la agentiile aeriene pentru a intelege de ce sistemul de ghidare nu poate fi folosit. Pare ca rezolvarea acestei probleme e necesara pentru a asigura continuarea dezvoltarii aeroportului.

  7. Sa mearga sa stea pe la casele lui dl Flutur , ca cica are vreo 3 , deci este loc de cazare, ca atata publicitate si-a facut omuletul cu aeroportul, si atat nu-si mai incapea in strampi, ca ar trebui sa preia el jumate din pasagerii respectivi.
    Pentru nestiutori , si comozi, 2 sfaturi valoroase :
    – nu mai zburati cu companii de cacat gen Wizzair sau Blueair (chiar si Tarom se incadreaza)
    -mergeti cu trenul la Bucuresti si luati avionul de acolo – gasiti ce cursa vreti (pe aeroportul Suceava se practica preturi de genul, “buna , hai sa-ti trag o teapa” )

  8. Aceleasi probleme au fost si la cursele spre Venetia-Treviso , Roma, Londra si Torino. To ate au aterizat la Iasi . In astfel de situatii de ce sunt abandonati cei din aeroport si nu sunt transportati la Iasi ? Poate le explica cineva celor de la aeroport si consiliul judetean de existenta unui sistem ILS cat.3.! Tot se lauda ca vor construi un nou terminal , etc …, Dar despre necesitatea instalarii ILS cat.3, nici o intentie de a implementa acest sistem foarte necesar si cerut de companiile aeriene.

  9. Ieri au fost anulate 4 curse ale Wizz Air nu una ! Londra,Venetia, Roma si Milano . Degeaba se lauda cei de la CJ cu aeroportul nostru ultraperformant . Rusine !

  10. Cetatenilor ucraineni trebuie sa li se spuna ca “viitorul este in limba romana”. Sa nu se mai planga ca nu are cine sa le traduca! Nu i-au obligat ai nostri sa vina in tara sa mearga apoi cu avionul in Italia. Eu daca merg la Cernauti la aeroportul lor minunat ce se lauda cu cateva chartere spre Turcia si Israel sau la gara lor nu imi da nimeni lamuriri in limba romana, poate daca am noroc si gasesc vreo cativa romani angajati acolo imi vor spune in soapta cateva detalii.
    As vrea sa stiu, totusi, cat de multe situatii au fost cand au fost curse de Iasi sau de Bacau dirijate pe aeroportul de la Suceava din cauza unor conditii meteo dificile.