Friday , March 29 2024

Proiectele cu finantare europeana – un pariu pe termen prea lung

British American Tobacco a primit fonduri europene pentru o noua fabrica de tigari

N de finan]\rile europene pentru IMM-uri au beneficiat [i mon[tri precum IBM, Fiat [i retailerul de mod\ H&M n culmea stupizeniei finan]\rilor europene: 1,6 milioane de euro acordate British American Tobacco, pentru a ajuta la construirea unei fabrici de ]ig\ri, `n timp ce UE cheltuie[te zeci de milioane anual pentru a-i dezv\]a pe cet\]enii s\i de fumat n “Nu sunt cu adev\rat interesa]i dac\ podul este construit, tot ce-i intereseaz\ sunt datele [i calendarul”, spune coordonatorul implement\rii fondurilor structurale în Polonia

Politica de coeziune a UE, care distribuie anual miliarde de euro din fondurile publice în blocul cu 500 de milioane de locuitori, ajut\ la finan]area a peste 600.000 de proiecte. Criticii, îns\, atac\ programul considerându-l un exerci]iu defectuos de redistribuire a bog\]iei, ce genereaz\ risip\ [i fraud\ [i se întreab\ dac\ ace[ti bani nu ar putea fi mai bine cheltui]i. În contextul în care statele membre în UE încep negocierile pentru urm\toarea rund\ de finan]are iar Comisia European\ (CE) se preg\te[te s\ revizuiasc\ cadrul pe care se bazeaz\ aceast\ politic\, un proiect comun Financial Times /Biroul de Jurnalism de Investiga]ie a încercat sa r\spund\ la dou\ întrebari simple: unde se duc banii [i realizeaz\ cu adev\rat politica ceea ce [i-a propus s\ fac\?
“Este o parte inerent\ a ideii europene [i a proiectului european”, a afirmat Johannes Hahn, comisarul european pentru dezvoltare regional\, care r\spunde de directoratul general al UE pentru politica regional\ ce supervizeaz\ programul fondurilor structurale.
Ancheta FT ridic\ serioase semne de întrebare cu privire la eficacitatea cheltuielilor UE [i dac\ CE se poate baza pe sutele de autorit\]i separate pentru a monitoriza cum sunt cheltui]i banii contribuabililor europeni. Constat\rile ei includ:
NProgramul de fonduri structurale al UE a evoluat spre o birocra]ie opac\ ce face extrem de dificil pentru contribuabili s\ urm\reasc\ modul în care sunt cheltui]i banii lor.
NUn sistem de supraveghere descentralizat [i slab pedepse[te rar frauda [i întrebuin]area gre[it\ a fondurilor în condi]iile în care cazurile constatate nu duc nic\ieri ani de zile, f\când ping-pong între capitalele ]\rilor membre [i Bruxelles. Rezultatul este c\ milioane de euro continu\ s\ fie deturnate de sindicate ale crimei organizate, în pofida avertismentelor date înc\ cu decenii în urm\.
NUn program destinat moderniz\rii unor ]\ri odat\ subdezvoltate, precum Irlanda [i Spania, cheltuie[te acum miliarde de euro anual pe proiecte care par s\ nu mai fie la în\l]imea misiunii originare a programului: transformarea zonelor mai s\race ale UE prin investi]ii în infrastructur\, educa]ie [i dezvoltare în comunit\]i prospere în mod durabil.
NUnii dintre cei mai mari beneficiari corporati[ti ai unui program destinat s\ sprijine companii mici [i mijlocii sunt corpora]ii multina]ionale precum IBM, Fiat [i retailerul de mod\ H&M. Printre ele se afl\ [i British American Tobacco, c\ruia i-a fost alocat un total de 1,6 milioane de euro în fonduri UE [i na]ionale pentru a ajuta la finan]area construc]iei unei fabrici de ]ig\ri, chiar într-un moment în care UE cheltuie[te milioane pentru a-i dezv\]a pe cet\]enii s\i de fumat.
Fondurile structurale ale UE s-au aflat în centrul politicii sale de dezvoltare timp de decenii, dar atunci când runda actual\ de finan]are se încheie în 2013, se va schimba oare cursul?, se întreab\ FT.
Aproape toate aceste proiecte sunt perfect legale [i pot avea multe ra]iuni bune pentru a primi finan]are de la UE [i guvernele na]ionale, dar luate împreun\ alc\tuiesc tabloul unui program ce a virat departe de ]inta sa ini]ial\, consider\ analiza.
Executivul UE se mândre[te cu faptul c\ în ultima etap\ de finan]are, care s-a încheiat în 2006, politica sa de coeziune a contribuit la crearea unui num\r de 1,4 milioane de locuri de munc\ [i a cofinan]at în propor]ie de peste 77% construirea de autostr\zi în ]\rile mai s\race din UE. Totodat\, programul constituie între 4%-5% din PIB în unele ]\ri membre.
“Aceast\ politic\ merge împreun\ cu atât de multe politici care abordeaz\ acelea[i probleme încât la un nivel macroeconomic este pur [i simplu imposibil de evaluat”, spune Fabrizio Barca, director general în Ministerul italian al Economiei [i Finan]elor, c\ruia fostul comisar european pentru politica regional\, Danuta Hübner, i-a comandat un raport independent pentru a evalua eficien]a politicii de coeziune.
Nivelurile sc\zute de absorb]ie, ratele de eroare persistente [i cazurile de fraud\ au aprins dezbaterea [i au tensionat rela]iile în unele cercuri ale UE.
O serie de scandaluri care au dus la sistarea pl\]ii de fonduri pentru Bulgaria [i România [i dezv\luirea sustragerii de fonduri publice de c\tre mafia italian\ au afectat încrederea publicului în sistem, potrivit FT. Aceste nereguli au ridicat semne de întrebare dac\ state membre vizibil lipsite de un nivel de tragere la r\spundere sau responsabilitate fiscal\ ar fi fost admise vreodat\ în UE.

Mul]i de la Bruxelles cred c\ accentul pus pe fraud\ mascheaz\ problema reala – cea a controlului calit\]ii. “Nu sunt cu adev\rat interesa]i dac\ podul este construit, tot ce-i intereseaz\ sunt datele [i calendarul”, spune Marek Kalupa, al c\rui birou coordoneaz\ implementarea fondurilor structurale în Polonia.
Cei care respect\ regulile se plâng [i de faptul c\ temerile legate de fraud\ îi las\ cu un sistem necoordonat de control, care insist\ asupra unor audituri multiple ale proiectelor. “Am avut reac]ii de la companii care spun: “Suntem o companie mic\ [i a trebuit s\ trecem prin controalele a patru organisme de audit diferite într-o lun\. Oare trebuie s\ ne sim]im ca ni[te infractori?”, spune Wolfgang Gutte, al c\rui birou ajut\ la supravegherea fondurilor structurale în Saarland, Germania.
Comisarul Johannes Hahn sus]ine c\ pe pia]a unic\ a UE miliardele cheltuite pentru construirea economiilor mai slabe se justific\ deplin. “Dou\ treimi din exporturile din Europa sunt exporturi interne”, subliniaz\ el. “Dac\ vom dezvolta aceste regiuni mai s\race, acest lucru va conduce, de asemenea, la oportunit\]i de pia]\ pentru ceilal]i [i, prin urmare, la oportunit\]i de locuri de munc\ în regiunile mai bogate”.
Aceasta face ca [i la 50 de ani de la crearea lor, fondurile structurale s\ fie un pariu pe termen lung, conchide FT.

Vezi si

Discriminarea persoanelor cu chelie devine infracțiune în Franța

Adunarea Naţională a Franţei a adoptat joi un proiect de lege care transformă în infracţiune …