Friday , March 29 2024

35 % dintre români nu vor da niciun ban pe cadourile de Craciun

Aproximativ 35,1% dintre românii care au r\spuns întreb\rilor unui sondaj realizat pentru Wall Street Journal de c\tre GfK CR Academy Bruxelles nu inten]ioneaz\ s\ dea în acest an nici un ban pe cadourile de Cr\ciun. Spre deosebire de ace[tia, 44,65% inten]ioneaz\ s\ cheltuiasca între 1-50 de euro, 11,9%, între 51 [i 100 de euro, 6,73% între 101 [i 250 de euro, [i 1,51% între 251 [i 500 de euro.

De asemenea, 66,62% dintre românii chestiona]i sunt de p\rere c\ vor cheltui mai pu]ini bani pe cadouri în acest an prin compara]ie cu trei ani în urm\, spre deosebire de 19,74% care estimeaz\ c\ vor cheltui cam aceea[i sum\ [i de 13,64% care estimeaz\ c\ vor cheltui mai mul]i bani.
În ceea ce prive[te locul de unde vor cump\ra cadourile, românii opteaz\ pentru un magazin mare, un supermarket sau un hypermarket. Astfel, 71, 02% sus]in c\ î[i vor face cump\r\turile într-un astfel de magazin, spre deosebire de doar 15,77% care vor alege un magazin mic [i specializat, de 5.97 % care vor prefera târgurile de cadouri de Cr\ciun [i de 2,27% care vor alege varianta online. Cifrele din acest an nu difer\ foarte mult de situa]ia de acum trei ani, dinainte de criz\, când 66% dintre românii chestiona]i sus]in c\ au cump\rat din marile magazine [i 20,74% din magazinele mici, specializate.
În privin]a cadourilor oferite, în op]iunile românilor pe primul loc se situeaz\ în acest an articolele de îmbr\c\minte [i accesoriile (cum ar fi gen]ile sau e[arfele), cu 59,09% dintre op]iuni, urmate de alimente sau b\uturi – 49,57% dintre op]iuni, de cosmetice (28,27%) [i de c\r]i (10%). În ceea ce prive[te gadgeturile, doar foarte pu]ini români doresc s\ ofere de Cr\ciun un iPad (0,57 %) , un iPhone sau un smartphone (1,28%), un DVD player (1,56%) , un aparat foto sau o rama digital\ (1,14%).
Sondajul a fost realizat în luna septembrie pe un e[antion de 12.750 de persoane din 12 ]\ri europene [i SUA [i a vizat obiceiurile privind oferirea cadourilor în perioda s\rb\torilor de iarn\.
Astfel, sondajul a indicat c\ 50% dintre europeni inten]ioneaz\ s\ le ofere celor dragi articole de îmbr\c\minte sau accesorii cum ar fi gen]ile sau e[arfele, ceea ce a f\cut din acestea Cadoul num\rul 1 de Cr\ciun. Unul dintre motive ar putea fi cel financiar. ‘În vremuri economic nesigure, îmbr\c\mintea [i accesoriile pot fi articole la mod\, practice [i care nu ruineaz\ portofelul’, a explicat Ed Burstell, director de achizi]ii la Liberty, un magazin de lux din centrul Londrei.
Un alt motiv ar putea fi cel practic. ‘Este, de asemenea, mult mai u[or s\ cumperi accesorii pentru adul]i, nu este la fel de riscant ca a le cump\ra haine, care pot s\ nu le plac\ sau s\ nu li se potriveasc\’, precizeaz\ Jean Collins, un manager irlandez din Londra.
Juc\riile s-au clasat pe locul 2 în topul popularit\]ii de acest Cr\ciun pentru unul din trei europeni. Acest lucru a fost valabil în special în Portugalia (47%), Fran]a (44%) [i Spania (42%). Cu toate acestea, rezultatele au fost u[or diferite în Europa Central\, unde cosmetice cum ar fi parfumurile sau rujurile s-au clasat pe locul al doilea, devansând juc\riile.
Pe locul al treilea în studiul GfK s-au situat c\r]ile. ‘Cump\rarea de c\r]i este înc\ un ritual de Cr\ciun’, a declarat Clara Farmer, director de la Chatto & Windus din Londra. ‘Ultimul trimestru al anului este întotdeauna cel mai mare la noi (în ceea ce prive[te vânz\rile) [i în acest an ne a[tept\m, de asemenea, ca num\rul de persoane care descarc\ c\r]i pe iPad-urile sau iPod-urile lor s\ creasc\ brusc’, adaug\ ea.
Potrivit sondajului, 24% dintre europeni inten]ioneaz\ s\ cumpere o carte, cu Republica Ceh\ (43%) [i Ungaria (36%) în partea de sus a topului, urmate de Spania (27%), Fran]a (26%) [i Marea Britanie (25%).
Produsele cosmetice s-au situat pe locul al patrulea în topul cadourilor vizate de Cr\ciun în acest an, fiind urmate de alimente [i b\uturi. În continuare, locurile au fost ocupate de CD-uri, DVD-uri, software pentru console de jocuri, bijuterii, ceasuri de mân\ [i articole pentru cas\ [i gr\din\.
Surprinz\tor, produsele electronice nu s-au situat pe locul al treilea în topul preferin]elor pentru cadourile din acest an. Mai pu]in de 3% dintre responden]i au declarat ca pl\nuiesc sa cumpere un iPad, un iPhone sau alte smartphone-uri drept cadou.
Darurile cele mai nepopulare s-au dovedit abonamentele sau statutul de membru în diverse cluburi [i organiza]ii.

N Britanicii [i suedezii cheltuiesc cel mai mult pe cadourile de Craciun
De asemenea, în condi]iile în care multe ]\ri europene s-au luptat anul acesta pentru a evita un dezastru financiar, [i popula]ia a resim]it aceast\ situa]ie. Aproape jum\tate (48%) dintre europeni vor cheltui aproximativ la fel ca acum trei ani, în timp ce 38% vor cheltui mai pu]in, [i anume în România (67%), Bulgaria (55%), Portugalia (54%) [i Italia (47 %). Interesant, 54% dintre americani, de asemenea, pl\nuiesc s\ cheltuiasc\ mai pu]in pentru Cr\ciun în acest an.
În general, vest-europenii cheltuiesc mai mult pe cadouri decât central-europenii, datorit\ puterii de cump\rare mai mari, a declarat Mark Hoffmans, managing director la GfK.
Britanicii [i suedezii cheltuiesc cel mai mult pe cadourile de Craciun, în condi]iile în care aproximativ 22% dintre responden]i, în fiecare dintre aceste ]\ri, sus]in c\ inten]ioneaz\ s\ cheltuiasc\ mai mult în acest an mult decât cu trei ani în urm\, [i unul din doi cump\r\tori cheltuie peste 250 de euro pe cadouri. Acest lucru îi diferen]iaz\ de majoritatea europenilor care, în propor]ie de 72% cheltuie mai pu]in de 250 de euro în total pe cadouri.
Între timp, în partea de jos a clasamentului se afl\ Olanda [i România, unde aproximativ o treime din popula]ie sus]ine c\ nu va cheltui niciun ban pe cadouri. Dac\ în cazul olandezilor, ace[tia tind s\ cumpere cadouri de Sfântul Nicolae mai degrab\ decât de Cr\ciun, la români acest procentaj poate fi legat de condi]iile economice.
S\raci sau boga]i, majoritatea europenilor merg în continuare la cump\r\turi pentru s\rb\tori. În pofida publicit\]ii f\cute cump\r\turilor online, consumatorii europeni r\mân destul de tradi]ionali atunci când vine vorba de alegerea darurilor, cu 60% din europeni continuând s\ prefere s\ î[i fac\ cump\r\turile la un super-sau hypermarket (60%) sau la magazinele mici (23%).
În timp ce cump\r\turile pe Internet au crescut la 5,27% de la 3, 83% în 2007, aceast\ op]iune r\mâne una înc\ restrâs\ pentru cei afla]i în c\utarea cadourilor. Shoppingul online de Cr\ciun r\mâne cel mai popular in SUA (15%), Regatul Unit (11%) [i Suedia (10%).

Vezi si

Uriașa bază aeriană NATO care se construiește la Mihail Kogălniceanu îi deranjează pe ruși

Activităţile NATO din Europa de est şi din regiunea Mării Negre sunt concentrate pe pregătirea …