Wednesday , April 24 2024

Zona euro este amenintata de revenirea recesiunii în 2011

În 2011, ]\rile din zona euro vor trece toate de la relansare la rigoare bugetar\, restabilirea economiei fiind departe de a fi asigurat\, iar mediul interna]ional degradându-se, potrivit ziarului francez Le Monde, în edi]ia de luni.

Economi[tii î[i fac calculele. Planurile de austeritate prev\d sc\derea cu 1 punct a cre[terii în zona euro anul viitor. În plus, dac\ euro se va men]ine în jur de 1,40 dolari, supraevaluarea sa va duce la sc\derea cre[terii cu înc\ aproape jum\tate de punct, relev\ ziarul men]iona.

Unii exper]i trag deci semnalul de alarm\, ca de exemplu Zach Witton, economist la agen]ia Moody’s din Londra, care afirm\ c\ activitatea va fi în declin spre sfâr[itul anului 2010: ‘Ulterior va intra într-o foarte u[oar\ recesiune, în prima jum\tate a anului 2011, când în primele dou\ trimestre PIB-ul va sc\dea [i apoi va redemara progresiv.’

Pentru anul 2011, acesta prevede o cre[tere limitat\ la +0,7% în zona euro (+0,9% pentru Fran]a). Witton consider\ c\ ]\rile care sunt mai orientate spre export – Germania [i Olanda – sunt cele mai expuse riscului de recesiune, spre deosebire de Fran]a, care este mai dependent\ de cererea intern\.

Gura de oxigen de la începutul verii datorat\ deprecierii monedei unice fa]\ de dolar a dat speran]e c\ amenin]area austerit\]ii va putea fi îndep\rtat\ f\r\ prea mare dificultate. Euro s-a apropiat, într-adev\r, în iunie, de rata de schimb obi[nuit\ calculat\ în func]ie de puterea de cump\rare, în jur de 1,20 dolari. Dar r\zboiul monedelor, care s-a intensificat din septembrie, a schimbat datele problemei.

În timp ce pie]ele financiare r\mân sceptice în ceea ce prive[te capacitatea celor mai fragile ]\ri, precum Grecia sau Irlanda, de a-[i rezolva problemele bugetare, iar sistemul bancar r\mâne instabil, riscul de recesiune a adâncit tensiunile interne din zona euro. ‘Prima criz\ a euro a fost gestionat\ cu abilitate, dar doar în 2011 intr\m în zona de risc’, avertizeaz\ bancherii.

Vezi si

Operatorii de transport rutier de mărfuri spun că au pierdut 2, 55 miliarde de euro în 2023, din cauza întârzierilor de la frontiere

Industria de transport rutier de mărfuri a pierdut anul trecut 2,55 miliarde de euro din …