Wednesday , April 24 2024

Vesti proaste: Renault ar putea muta o parte a productiei Dacia in Maroc

dacia

Prelungirea actualei stări conflic­tuale între o parte dintre angajaţii Dacia şi conducere pe tema noului contract colectiv de muncă poate lua o „turnură pe­ricu­loasă pentru uzina de la Mioveni, competitivitatea acesteia fiind puternic afectată în faţa noii uzine din Maroc“, este de părere Constantin Stroe, vicepreşe­din­tele Automobile Dacia, potrivit ZF.

„Dacă acest protest nu se va încheia rezonabil, iar angajaţii vor continua cu aceste cereri nerealiste, există probabilitatea tot mai mare ca Renault să transfere în Ma­roc o parte importantă a producţiei Dacia, deoa­rece costurile din România vor deveni prea mari“, a spus Constantin Stroe.

“În data de 20 martie 2013, câteva sute de salariaţi ai Uzinei Vehicule au încetat lucrul şi au declanşat un protest ilegal. Acesta a continuat la schimbul doi, cu un număr similar de persoane. În acelaşi timp, peste 80% din salariaţii platformei au continuat activitatea în mod responsabil, pentru a respecta angajamentele faţă de clienţi. Salariaţii care au părăsit posturile de lucru nu vor fi plătiţi pentru timpul cât au absentat nemotivat din postul de lucru. Sindicatul Automobile Dacia (SAD) a fost notificat că protestul este ilegal. În răspunsul scris către conducerea Dacia, SAD s-a desolidarizat de participanţii la greva spontană şi confirmă că protestul este ilegal”, a comunicat compania.
Angajaţii de la Dacia Mioveni, care au protestat miercuri în curtea uzinei, nemulţumiţi că revendicările lor salariale nu sunt incluse în contractul colectiv de muncă, spun să li se cere să producă o maşină în 40 de secunde, dar că nu sunt plătiţi corespunzător şi solicită să nu mai fie trataţi ca “sclavi”.

Pe timpul protestului spontan, ei au scandat “Hoţii, hoţii”, “Grevă”, “Nu plecăm”, “Jos mafia” şi “Unitate”, au bătut în tobe şi au suflat în vuvuzele, acuzând patronatul că nu vrea să-i primească la negocieri şi că a înăsprit condiţiile de muncă, înmulţind verificările alooltest şi controalele la poartă.

Solicitarea sindicatului Dacia echivalează cu o majorare a veniturilor de circa 40% şi este “complet nerealistă”, punând în pericol competitivitatea companiei şi locurile de muncă, afirmă reprezentanţii constructorului auto.

Conducerea Dacia a propus, luni, Sindicatului Autoturisme Dacia ca noul Contract Colectiv de Muncă pentru acest an să prevadă creşteri generale de 90 lei pentru operatori şi personalul tehnic, economic, ştiinţific şi administrativ (TESA) nivelurile 5-7, din ianuarie 2013, urmând ca din luna mai să existe o majore de 85 lei pentru operatori, o creştere individuală de 4% pentru TESA nivelurile 5-7 şi de 6% pentru TESA nivelurile 8-10.
Totodată, managementul a propus o primă de rezultat de 900 lei pentru anul trecut, potrivit unui comunicat transmis de companie.

“Pentru un operator cu un salariu de 2.000 de lei, această ofertă reprezintă o creştere de circa 9%, mult peste media creşterilor din piaţă în 2013, care se situează de regulă între 0 şi 5%. În schimb, sindicatul a ales să îşi menţină solicitarea de creştere salarială de 480 de lei, primă de rezultat de 1.600 de lei, la care se adaugă diferite sporuri şi concedii suplimentare. Această cerere se traduce printr-o creştere a veniturilor de aproximativ 40%, pentru o companie unde venitul mediu lunar este peste 3.500 de lei, cu mult peste salariul mediu la nivel naţional”, a declarat, în comunicat, Radu Mavrodin, director resurse umane Renault România şi regiunea Euromed-Africa.

El a adăugat că solicitarea este “complet nerealistă” şi pune în pericol competitivitatea Dacia în raport cu alte uzine din grup şi locurile de muncă atât de pe platforma de la Mioveni, cât şi din industria auto românească.

“Dincolo de această poziţie a sindicatului, mizăm pe responsabilitatea salariaţilor noştri pentru a construi împreună un viitor sigur şi stabil pentru compania noastră”, a adăugat el.

Negocierile au început în data de 20 februarie şi până în prezent s-au desfăşurat 14 şedinţe, se spune în comunicat.

Prevederile aflate în prezent în vigoare, aplicate şi în 2012, includ un salariu minim garantat de 1.918 lei pentru un muncitor calificat. Totodată, în 2012 angajaţii au avut, în afara drepturilor salariale, beneficii care pentru companie reprezintă o cheltuială suplimentară anuală de aproape 30 de milioane de euro, potrivit Dacia.

Respectivele beneficii includ primă de Paşti şi de Crăciun (873 lei brut, respectiv 957 lei brut), tichete cadou pentru ziua de 8 Martie acordate tuturor angajatelor (60 lei), tichete cadou de Crăciun (60 lei), primă de participare la profitul companiei (1.240 de lei brut), primă de vacanţă (1.276 lei brut), bonuri de masă, masă caldă gratuită (pentru operatori, peste 11.500 de beneficiari), transport subvenţionat, bilete de odihnă şi tratament (4.000 de beneficiari în 2010 şi 4.100 în 2011, cu cheltuieli ale companiei de 1,28 milioane euro, respectiv 1,46 milioane euro), ajutoare diverse (căsătorie, deces) sau zile libere plătite cu salariul de bază, în afara celor prevăzute de lege pentru sărbătorile legale sau religioase, în diferite situaţii, precum evenimente în familie, schimbarea domiciliului pentru donarea de sânge.

Salariul mediu brut realizat la Dacia a crescut cu 75% în intervalul 2008-2012, de la 2.256 lei la 3.965 lei.

“Salariile angajaţilor au fost majorate în fiecare an, iar beneficiile au fost păstrate, deşi în ultima perioadă, din cauza crizei, numărul de vehicule produse a continuat să scadă, iar vânzările de vehicule Dacia fabricate la Mioveni au scăzut şi ele”, se spune în comunicat.

Pe de altă parte, investiţiile anuale ale grupului Renault în România au variat în intervalul 2004 – 2012 între 140 şi 260 milioane euro, fiind direcţionte în producţie şi în diversificarea operaţiunilor, se mai arată în comunicat.

O parte a angajaţilor uzinei Dacia din Mioveni au oprit activitatea pe 20 şi 21 martie, nemultumiţi că nu a fost semnat contractul colectiv de muncă şi că revendicările salariale cerute de ei nu au fost incluse în document.

Conducerea Dacia şi Sindicatul Autoturisme Dacia (SAD) au convenit la 21 martie să continue negocierile pentru contractul colectiv de muncă doar în condiţiile reluării lucrului şi revenirii la o desfăşurare normală a producţiei.

De asemenea, părţile au agreat să continue dialogul doar în cadrul comisiei de negociere.

Vezi si

Operatorii de transport rutier de mărfuri spun că au pierdut 2, 55 miliarde de euro în 2023, din cauza întârzierilor de la frontiere

Industria de transport rutier de mărfuri a pierdut anul trecut 2,55 miliarde de euro din …

One comment

  1. veti mai manca rabdari prajite daca faceti asa,destul ca va da de mancare la cateva mii de oameni mai vreti si super salarii.las sa o mute in maroc ca poate acolo vor face o masina in 30 sec,spuneti merci ca inca mai aveti de munca si mai aveti ce manca.nu cereti osanda de le Dumnezeu