Monday , July 22 2024

Vălean, despre acordul de liberalizare a transportului rutier între Ucraina și UE: S-a introdus mai multă strictețe

Acordul actual de liberalizare a transportului rutier între Ucraina și Uniunea Europeană vine cu o înăsprire a regulilor pentru transportatorii ucraineni, tocmai pentru a da garanții statelor membre, în special celor din prima linie, că nu se fac abuzuri și că regulile europene sunt respectate și de transportatorii din Ucraina, a afirmat, marți, comisarul european pentru transporturi, Adina Vălean, la conferința de bilanț.


Declarația comisarului vine ca răspuns la afirmațiile FORT, potrivit cărora “Comisia Europeană a decis că transportatorii ucraineni nu mai pot fi opriți nici la vamă, nici în trafic”.
“Nu e scutit nimeni de nimic. Este vorba de prelungirea acordului de liberalizare a transportului rutier între Ucraina și Uniunea Europeană. În primăvară am prelungit și acordul Moldovei cu Uniunea Europeană și n-a mai zis nimeni nimic, dar, din cauza disputelor existente între Polonia și Ucraina pe transportul rutier, de data aceasta pentru prelungirea acordului cu Ucraina s-au luat măsuri de siguranță, să spunem, sporite. Asta ce înseamnă? Înseamnă mai multe garanții că acest transport se va desfășura sub verificare, sub reguli clare. Deci, este exact opusul la ceea ce am văzut că spun transportatorii români, ceea ce mă miră, pentru că, în general, transportatorii români sunt foarte buni cunoscători ai legislației europene în materie. Ori, ceea ce am văzut ieri era opusul a ceea ce este în realitate”, a spus comisarul.
Ea a explicat care este baza acordului de liberalizare a transportului.
“Pe scurt, datorită faptului că transportul rutier pentru Moldova și Ucraina acum este esențial – noua realitate geopolitică în care maritimul pentru ei este destul de restrâns, accente pe rutier și naval – sistemul vechi cu acorduri bilaterale cu număr de permise nu mai putea funcționa, drept pentru care s-a uniformizat la nivelul Uniunii Europene și s-a desființat acest bilateral. Adică ei trebuiau să închidă bilateral acorduri cu fiecare dintre țările Uniunii Europene pe un număr de permise anuale. Asta era imposibil să funcționeze în actuala situație. Deci, asta ar reprezenta baza acordului de liberalizare a transportului. Din cauza disputei cu Polonia, avem ce situație? Mult mai multă birocrație, mult mai multe reguli pentru ucraineni. De exemplu, prezența acelui sticker pe camion este pentru ca inspecția în transporturi din țările membre să poată repera cu mai multă ușurință care-s camioanele ucrainene sau transportatori de marfă din Ucraina și dacă doresc să îi verifice”, a precizat oficialul european.
În plus varianta nouă a acordului introduce chiar mai multă strictețe.
“Acum s-a introdus mai multă strictețe și s-au definit clar documentele pe care trebuie să le aibă, garanții suplimentare că nu fac cabotaj. Deci, dacă sunt găsiți cu camionul gol, trebuie să facă dovada faptului că e gol pentru că au lăsat marfă undeva, care făcea parte dintr-un transport bilateral Ucraina – un stat membru. Deci, este o înăsprire a regulilor pentru transportatorii ucraineni, tocmai pentru a da garanții statelor membre, în special celor din prima linie, că nu se fac abuzuri și că regulile europene sunt respectate și de transportatorii din Ucraina. Deci, este opus la ceea ce am văzut eu și v-am spus sincer, m-am și mirat, pentru că de obicei, industria de transport românească, transportatorii sunt foarte bine puși la punct. De altfel, avem și o prezență importantă în organizațiile internaționale a românilor, în asociațiile de transportatori cu care colaborăm și am colaborat foarte bine în tot acest mandat”, a punctat Vălean.

Vezi si

Ministrul Energiei: Până în 1 aprilie 2025 vom avea o definiţie a consumatorului vulnerabil în sectorul energetic

Ministrul Energiei, Sebastian Burduja, a anunţat că, până în 1 aprilie 2025, va exista o …