Statul ar încasa 9 miliarde de lei dacă 15 % dintre contribuabilii cu obligații fiscale ar accesa facilitatea de anulare a acestora
Statul ar încasa 9 miliarde de lei dacă 15% dintre contribuabilii care au obligații fiscale ar accesa facilitatea privind anularea obligațiilor fiscale accesorii, potrivit unui proiect de Ordonanță de urgență referitor la reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare în domeniul gestionării creanțelor bugetare, postat pe pagina de internet a Ministerului de Finanțe.
“Având în vedere faptul că facilitățile fiscale se acordă în baza unei cereri depusă de contribuabili, se constată că estimarea potențialilor beneficiari este relativă, ținând cont de faptul că pentru a li se acordă acestea este necesar să fie îndeplinite o serie de condiții, cum ar fi existența lichidităților financiare pentru achitarea obligațiilor fiscale principale. În acest context, având în vedere, pe de o parte, că volumul total al arieratelor recuperabile se ridică la aproximativ 71,8 miliarde lei, din care 60,5 miliarde de lei reprezintă obligații fiscale principale, iar 11,3 miliarde de lei sunt obligații fiscale accesorii, iar pe de altă parte, în condițiile în care din totalul de 1.179.440 contribuabili, ar accesa 15% dintre aceștia facilitatea fiscală constând în anularea obligațiilor fiscale accesorii, se constată că s-ar putea încasa suma de 9 miliarde de lei, reprezentând obligații fiscale principale restante la data de 31 iulie 2024”, se arată în nota de fundamentare a proiectului de Ordonanță de urgență.
În acest sens, se adoptă anularea accesoriilor pentru toate categoriile de debitori, cum ar fi persoane fizice sau juridice, indiferent de forma de proprietate, asocieri și alte entități fără personalitate juridică, persoane fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere, unități administrativ-teritoriale sau subdiviziuni administrativ-teritoriale ale municipiului București ori instituții publice.
Se propun patru tipuri de facilități fiscale:
(A) Anularea tuturor accesoriilor aferente obligațiilor bugetare principale datorate bugetului general consolidat, restante la data de 31 august 2024 inclusiv, administrate de ANAF, cu următoarele condiții: stingerea până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024, a obligațiilor bugetare principale restante la 31 august 2024 inclusiv; stingerea până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024, a obligațiilor bugetare principale și accesorii administrate de organul fiscal central cu termene de plată cuprinse între data de 1 septembrie 2024 și data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv, dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024; depunerea tuturor declarațiilor fiscale, potrivit vectorului fiscal, până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024; depunerea, până la data de 25 noiembrie 2024 inclusiv, a cererii de anulare a accesoriilor, sub sancțiunea decăderii.
De asemenea, proiectul prevede la punctul (B), anularea tuturor accesoriilor aferente obligațiilor bugetare principale, declarate suplimentar de debitor prin declarație rectificativă, cu scadență anterioară datei de 31 august 2024 inclusiv, administrate de ANAF, cu următoarele condiții: declarația rectificativă să fie depusă începând cu data de 1 septembrie 2024 până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024; obligația individualizată în declarația rectificativă să fie stinsă până la aceeași dată; stingerea până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv, dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024, a obligațiilor bugetare principale și accesorii administrate de organul fiscal central cu termene de plată cuprinse între data de 1 septembrie 2024 și data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024; depunerea tuturor declarațiilor fiscale, potrivit vectorului fiscal, până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv, dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024 ; depunerea cererii de anulare a accesoriilor până la data de 25 noiembrie 2024 inclusiv, sub sancțiunea decăderii.
Totodată, se are în vedere anularea tuturor accesoriilor la punctul (C), aferente obligațiilor bugetare principale cu scadențe anterioare datei de 31 august 2024 inclusiv și stinse până la această dată, cu următoarele condiții: obligațiile bugetare principale cu scadențe anterioare datei de 31 august 2024 inclusiv, au fost stinse până la această dată; stingerea până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv, dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024, a obligațiilor bugetare principale și accesorii administrate de organul fiscal central cu termene de plată cuprinse între data de 1 septembrie 2024 și data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv, dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024; depunerea tuturor declarațiilor fiscale, potrivit vectorului fiscal, până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv, dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024; depunerea cererii de anulare a accesoriilor până la data de 25 noiembrie 2024 inclusiv, sub sancțiunea decăderii.
Potrivit sursei citate, prin măsura propusă se permite anularea accesoriilor aferente unor obligații bugetare principale ce au fost stinse până la data de 31 august 2024 inclusiv, dacă aceste accesorii sunt calculate prin acte administrativ fiscale comunicate de organul fiscal.
Proiectul mai prevede la punctul (D) anularea tuturor accesoriilor, aferente obligațiilor bugetare principale cu scadente anterioare datei de 31 august 2024 inclusiv, stabilite prin decizie de impunere emisă ca urmare a controlului fiscal, care este în curs de derulare la data intrării în vigoare a ordonanței de urgență, cu următoarele condiții: diferențele de obligații bugetare principale să fie achitate în termenul de plată stabilit prin decizia de impunere; cererea de anulare a accesoriilor să fie depusă în 90 de zile de la data comunicării deciziei de impunere, sub sancțiunea decăderii.
Anularea accesoriilor se aplică în condițiile anterior menționate și pentru: diferențele de obligații bugetare principale aferente perioadelor fiscale de până la 31 august 2024 inclusiv, stabilite de organul fiscal competent prin decizie de impunere emisă și comunicată până la data intrării în vigoare ordonanței de urgență, ca urmare a unui control fiscal; obligațiile bugetare principale aferente perioadelor fiscale de până la 31 august 2024, stabilite prin decizie de impunere emisă din oficiu de organul fiscal sau prin declarație de impunere depusă cu întârziere de către contribuabil, în perioada 1 septembrie 2024 și data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024.
De asemenea, MF precizează în document că și contribuabilii la care urmează a începe inspecția pot depune declarații de impunere rectificative în primele 10 zile de la intrarea în vigoare a ordonanței de urgență, iar, prin derogare de la prevederile Codului de procedură fiscală, acestea vor fi luate în considerare de organul fiscal. Această măsură are ca scop acordarea posibilității contribuabililor de a beneficia de facilitatea fiscală prevăzută la lit. B, având în vedere că potrivit Codului de procedură fiscală eventualele declarații rectificative depuse de contribuabili pe perioada controlului fiscal nu se iau în considerare de organul fiscal.
Potrivit MF, soldul creanțelor bugetare neîncasate la bugetul de stat la data de 30 iunie 2024 este în valoare de 175,28 miliarde de lei, respectiv un procent de 9,91% din PIB sau echivalentul a 35,04 miliarde de euro.
De asemenea, la nivelul bugetelor locale creanțele neîncasate se ridică la peste 21,93 miliarde de lei, la bugetul asigurărilor sociale – 4,07 miliarde de lei, la bugetul fondului de șomaj – 2,11 miliarde de lei, iar la bugetul fondului unic al asigurărilor sociale de sănătate se înregistrează peste 7,93 miliarde de lei lei creanțe neîncasate. (Agerpres)