Friday , March 29 2024

Şova REZILIAZĂ contractul cu Bechtel

Constructorii americanii de la Bechtel se bucură de ultimele zile de lucrări la autostrada Transilvania. În cei aproape 10 ani de când au demarat lucrările, un singur tronson din cele opt ale autostrăzii a fost în cele din urmă finalizat. Acum, statul român încearcă rezilierea completă a contractului încheiat cu firma americană.

Potrivit ministrului Dan Şova, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România se află în negocieri cu americanii de la Bechtel pentru încetarea contractului aferent autostrăzii Transilvania. ,,Contractul cu Bechtel tot va dispărea, fie că se face de comun acord, fie că se reziliază”, a spus ministrul, într-un interviu pentru gândul.info.

“Suntem în negocieri cu Bechtel până la data de 30 aprilie. Până la acea dată va trebui ca fiecare parte să îşi formuleze opţiunile pentru modalitatea de închidere a acestui contract. Formulele le vom prezenta Guvernului României, care va lua o decizie. Contractul cu Bechtel tot va dispărea, fie că se face de comun acord, fie că se reziliază”, a mai spus Şova.

Iniţial, autostrada trebuia să fie gata în 2012. Cei 415 km ai viitorului drum, între Braşov şi Borş, au fost împărţiti în opt secţiuni. Lucrările au început în 2004, când americanii de la Bechtel lucrau simultan la două sectoare de drum – Câmpia Turzii-Gilău şi Suplacu de Barcău-Borş. Cinci ani mai târziu, în decembrie 2009, aveau să fie gata primii 42 de kilometri de autostradă, urmând ca în noiembrie 2010, să fie daţi în folosinţă şi ultimii 10 kilometri din sectiunea cuprinsă între Câmpia Turzii şi Gilău.

In 2011, ministrul Transporturilor de le acea vreme, Anca Boagiu, anunţa rezilierea contractului cu Bechtel pentru aproape 300 de kilometri din autostrada Transilvania, porţiune de drum unde compania americană nici măcar nu începuse lucrările. Practic, americanii ar fi trebuit să predea cei 118 km pe care îi începuseră pe tronsoanele Câmpia Turzii – Gilău şi Suplacu de Barcău – Borş.

Aşadar, în 2011, prima decizie de reziliere a contractului avea să aducă o economie în bugetul statului de 6 miliarde de euro. Cu un standard de cost de 6,9 milioane de euro pe kilometru, dacă autostrada ar fi fost finalizată de Bechtel, preţul total ar fi depăşit 9,9 miliarde de euro, faţă de 3,8 miliarde, costul la care au fost estimate lucrările finale de ministerul transporturilor.

În prezent, singurul tronson pe care mai lucrează doar teoretic compania americană Bechtel este Suplacu de Barcău-Borş. Localnicii spun că din primăvara anului 2011, ritmul lucrărilor a încetinit vizibil.

Dacă ministrul Dan Şova reuşeste să rezilieze contractul cu americanii, după data de 30 aprilie, acest tronson de autostradă va trebui să fie păzit. Ulterior, CNADNR va trebui să finalizeze două licitaţii pentru selectarea unor firme specializate care să preia lucrările.

Vezi si

Anul 2025 va aduce noi majorări ale taxelor locale pe proprietate

Taxele și impozitele pe proprietăți (imobile și terenuri), colectate și utilizate de autoritățile locale, vor …