Saturday , April 20 2024

”Românii au buzunare adânci“. Consumul privat a crescut cu aproape 6% în ianuarie, deși toată lumea se aştepta să încetinească

Consumul privat, exprimat prin volumul vânzărilor cu amănuntul, a crescut în ianuarie 2023 faţă de ianuarie 2022 cu aproape 6%, în accelerare puternică faţă de decembrie 2022, când creştea cu 3,6%, arată datele Institutului Naţional de Statistică (INS). Consumul privat este cea mai importantă ramură economică, care face circa 60% din PIB-ul României, pe partea de utilizare, relatează Mediafax.

Datele sunt mai bune decât aşteptările analiştilor financiari, potrivit Ziarului Financiar. La final de 2022 şi început de 2023, economiştii, inclusiv analiştii Băncii Naţionale a României (BNR), au spus că avansul consumului va frâna puternic în 2023, ceea ce va aduce şi o frână bruscă în economie. Prog­nozele încă se pot adeveri şi con­sumul să încetinească, dar primele informaţii, din ianuarie 2023 arată că vânzările retailerilor au accelerat.

„Consumatorii români au buzunare adânci“, remarcă econo­miştii Erste, proprietarul BCR, într-o analiză succintă a datelor INS. „În cel mai recent sondaj ESI (european sentiment index – indicatorul de încredere a consu­matorilor euro­peni), managerii din sectorul comer­ţului cu amănuntul au raportat o activitate comercială (vânzări) mai slabă în ultimele 3 luni, deşi com­ponenta aşteptărilor s-a îmbunătăţit semnificativ“, mai notează econo­miştii Erste/BCR.

Salariile din mediul privat, care au crescut în 2022, au fost probabil principalul driver pentru consumul privat în ianuarie, este de părere Adrian Codirlaşu, vicepreşedintele CFA România.

„Faţă de decembrie aproape că s-a dublat rata anuală de creştere a consumului privat. Şi la începutul anului trecut consumul a fost un driver al creşterii economice. Aş spune că salariile din mediul privat au crescut anul trecut şi au acoperit o mare parte din creşterea de preţuri“, a spus Codirlaşu la ZF Live, emisiunea online susţinută de Orange Business Services.

De asemenea, adaugă Adrian Codirlaşi, este vorba şi de datele recente despre avansul economiei, peste aşteptări, care au sporit încrederea consumatorilor.

„Economia a crescut, rata de creştere este substanţială şi, de asemenea, duce la o încredere mai mare în economie şi automat o capacitate mai mare de a consuma.“

Analiza datelor mai detaliate arată că vânzările de alimente au prins avânt în ianuarie, după ce în decembrie 2022 au scăzut. Creşterea de vânzări de produse alimentare a fost de 5,4%. Ce mai mult au crescut vânzările de îmbrăcăminte şi încălţăminte, care au avansat cu 28%. Dacă se adaugă şi inflaţia de 15% la preţul final, de exemplu, creşterea vânzărilor de articole vestimentare sare de 40% în ianuarie 2023, faţă de ianuarie 2022.

Singura categorie care a scăzut este vânzarea de carburanţi, care a scăzut cu 0,4%. Începând cu ianuarie 2023, a fost scoasă reducerea de 50 de bani la pompă pentru fiecare litru de benzină sau motorină.

Vânzările cu amănuntul sunt printre primele date relevante despre mersul economiei în 2023 şi plecarea este bună, în accelerare faţă de finalul lui 2022, când toată lumea aştepta mai degrabă o încetinire. (Mediafax)

Vezi si

România înregistrează unul dintre cele mai mari decalaje din UE între veniturile populației

România înregistrează unul dintre cele mai mari decalaje din UE între veniturile mari și cele …

One comment

  1. Dobanzile sunt prea jos si tva-ul poat e merge mai sus poate la 21%…
    Este loc tovarasi! Pe ei si pe mama lor! Se vede ca inca mai pot respira mujicii!