Monday , May 20 2024

“Renegociați sau blocăm România”. Transportatorii cer renegocierea de urgență a PNRR și spun că nivelul preconizat al rovinietei îi va duce în faliment.

Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România, APTE 2002 și APULUM cer încă o dată renegocierea de urgență a PNRR: „Impunerea unor roviniete de 6 ori mai scumpe ne va duce la faliment”.

„Impunerea unor roviniete de 6 ori mai scumpe din 2026, apoi de cel puțin 16.250 de euro pe an, din 2035, ne va duce la faliment și va distruge economia României! La acestea se vor adăuga și alte scumpiri, taxe și impozite. Rovinieta va costa cel puțin 7.050 pentru un camion nou, foarte puțin poluant, Euro VI, peste 3 ani, apoi va ajunge la cel puțin 16.275 de euro pe an, din 2035, tot pentru un camion Euro VI. Pentru un camion electric, nepoluant, transportatorii vor plăti doar jumătate din preț, deși se presupune că fiind nepoluant nu mai e necesară plata unei roviniete care acoperă costurile… poluării! Acest proiect de lege a fost impus prin PNRR, dar cineva l-a scris cu scopul de a falimenta toți transportatorii și de a genera foamete”, transmite COTAR.

Conform sursei citate, Ministerul Transporturilor i-a invitat pe reprezentanții asociațiilor profesionale la o simulare de dezbatere publică post factum, iar astăzi mai sunt invitați la încă una: „Niciodată nu s-a mai întâmplat ca transportatorii să fie invitați pentru dezbatere publică doar ca să fie puși în fața faptului împlinit, după ce deja îi este impusă României transpunerea în legislația națională, din iunie, a unor modificări substanțiale în sistemul de taxare, cu stabilirea unor costuri de 15 ori mai mari pentru a putea face transport de marfă. Prețul rovinietei va crește pentru România de la 1.200 la 7.050 de euro, din 2026, pentru camioane Euro VI, dar vor fi creșteri mult mai mari la camioanele Euro V și Euro IV. În România nici măcar nu sunt camioane Euro VI acum. Ceea e se dorește a fi legiferat în această vară va genera falimente în lanț și colaps economic, dar asta înseamnă și foamete și revolte sociale grave, pentru că se vor întrerupe lanțurile de aprovizionare. Niciun transportator nu-și va permite să plătească taxele impuse prin PNRR. Prețurile produselor ar crește de 10 ori la raft și oricum nu le va putea cumpăra nimeni, deci și magazinele vor da faliment. Nu este vorba doar despre transportatori, ci de toată România”.

Primul apel a fost făcut de asociațiile patronale ale transportatorilor în luna martie a acestui an.

Guvernul „a pus batista pe țambal” și după două luni de tăcere inteligentă, „vine acum să urgenteze votul unei legi absurde în Parlament. Nu a ținut cont nimeni de ceea ce am spus clar și răspicat toți cei care vom fi falimentați de niște taxe imposibil de suportat, pe care cineva le-a scris dând copy/paste din documentația Austriei, deși statul român a plătit un așa-zis „studiu” pentru a stabili valorile rovinietelor”.

„Nu s-a ținut cont de diferențele majore între România și Austria, ci s-au introdus taxe ca și cum am fi o țară din spațiul Schengen, cu foarte mulți kilometri de autostradă și salariul minim pe economie 3,000 de euro net pe lună. Nu ne-a întrebat nimeni nimic, nu ne-a chemat măcar să ne explice cum anume s-a transpus o directivă europeană în legislația românească, pentru că la baza acestei transpuneri trebuie să stea o analiză completă a tuturor factorilor, o evaluare făcută de profesioniști. În mod normal, dacă ni se impun astfel de taxe, ar trebui să se aplice după ce România ajunge la nivelul Austriei – care a fost luată drept exemplu, când s-au calculat noile tarife pentru transportatori – dar să ne lase mai întâi măcar 5 ani să producem și să câștigăm la fel ca austriecii, pentru că după 5 ani am putea plăti noile roviniete”, a declarat Vasile ștefănescu, președintele COTAR.

Vinieta în Bulgaria pentru un camion de 40 de tone ar ajunge la 10.000 euro pe an, pentru aceeași distanță, iar în Ungaria la 26.000 de euro, potrivit simulării pe care a prezentat-o Ministerul Transporturilor. Dar Ungaria a respins ajutorul UE prin PNRR și a renegociat multe dintre taxele impuse sub masca ajutorului. Dacă se vor aplica astfel de taxe, toate mărfurile de import se vor scumpi de peste 10 de ori, la raft. Nici exporturi nu se vor mai putea face, pentru că prețul cu transport inclus va fi necompetitiv pe piețele externe.

Scumpiri vor fi și pentru autoturisme, adaugă COTAR: „În rovinieta pentru autoturisme se introduce clasa de poluare, iar prețul rovinietei va crește de la 28 la 38 de euro în 2026 și la 46 de euro în 2035, dacă mașina este Euro VI. Rovinieta pentru camioane crește de la 1.210 euro/an (camioane grele) la 7.050 euro în 2026 și 16.275 euro în 2035 pentru un parcurs de 100.000 kilometri/an și norma de poluare Euro VI. Simularea de tarif este valabilă la traseul pentru autostradă, calculul pentru folosirea Drumului Național fiind la valoarea de 50%. Termenul impus tot prin PNRR pentru transpunerea în legislația națională a acestor modificări este vara anului 2023 pentru, iar pentru aplicarea efectivă este 2026”. (Mediafax)

Vezi si

Transportatorii cer Camerei Deputaţilor să renunțe la amendamentele privind coplata pentru despăgubirile RCA

Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR) solicită Camerei Deputaţilor să renunţe la votarea …

One comment

  1. Corupție mai mare ca la noi, nu ai sa vezi niciunde. Ca sa poată sa fure ceva din banii aia europeni, sunt în stare sa îngroape România.